Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kommune indgår million kontrakt med svindelfirma, hvordan kan det lade sig gøre?

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder som om en hallunk bedriver "konkurs-rytteri", dvs. løbende åbner nye selskaber og lader de gamle gå konkurs ifm. klager, inkassosager mv.

Det er en ældgammel metode for hallunker, og rigtig svær at gøre noget ved.

For hvert eneste nye selskab er en selvstændig juridisk enhed, som man ikke kan laste for andre selskabers forhold, uanset om disse selskaber i sidste ende har samme ejerkreds.

Som nogle anfører kan du gå til pressen med dine observationer.
Det er nok den eneste måde der kan være bøvlet for den konkrete hallunk.
Ideelt set burde han kunne frakendes retten til at deltage i ledelsen af selskaber mv., men det er desværre kun lidt brugt, og ofte kan hallunker efterfølgende entrere med stråmænd der så formelt er anført som ledelse mv.

Én anden mulighed - som jeg desværre må anbefale myndigheder der laver udbud - er at myndighederne i udbuddet opstiller mindstekrav til finansiel kapacitet og teknisk kapacitet for de virksomheder der byder samt for de underleverandører som virksomhederne i udbuddet anfører at de vil benytte. Dette - kombineret med krav om at andre underleverandører efterfølgende separat skal godkendes - gør det meget svært for hallunker. For så er de faktisk nødt til at opbygge en rigtig virksomhed med en betydelig egenkapital og med en betydelig mængde ansatte. 

Grunden til at jeg skriver at det er "desværre" jeg anbefaler denne ordning er, at det gør det meget svært for relativt nystartede, relativt små virksomheder at deltage i og vinde sådanne udbud. Og det hæmmer derved fornyelsen i markedet.

Omvendt har der været en række eksempler på, at alt for ustabile leverandører har vundet udbud, og derefter viser sig ude af stand til at levere. Nogle gange bl.a. fordi de har afgivet for billige tilbud. Eksempler herpå er bl.a. ambulancekørsel og rengøring.

Så jeg fastholder mine anbefalinger.
Og råder så også myndighederne til at lave flere små udbud - fx med geografiske grænser mv.
Og råder så også relativt nystartede, relativt små virksomheder til at lave tilbud i konsortium med andre. Det ER lidt bøvlet - og en risiko - for en lille virksomhed. Men alternativt er det myndigheden der løber risikoen, og det er ikke fair over for de skatteborgere der betaler og over for de borgere der har behov for ydelsen.

... og problemet ville blive mindre hvis en mindre del af samfundsøkonomien var i offentligt regi - men dét er der pt. kun ét parti der har partiprogrammet.

... og problemet ville også blive mindre hvis man kunne hæve udbudsgrænsen fra ca. 1,5 mio. til fx 10 mio., og derved give de offentlige indkøbere LANGT større frihedsgrader til at vælge leverandør - og dermed gode juridiske muligheder for at fravælge hallunker. 

Just my 5 cents

Fra Århus
Tilmeldt 17. May 11
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Daniel,

Tak for svar.

Det er lige præcis det jeg vil undgå, at man ser på det som rent brok.

Jeg forstår ærlig talt ikke hvordan virksomheden overhovedet kan eksistere så længe, sådan som den drives. Det skal nævnes at når ansatte ikke modtager løn, feriepenge etc. Så ansætter han nogle nye, og reagere ikke på dem som klager. Det eneste der har fungeret var når man trak den helt ud med inkasso, fogedretten osv.

Det fx sådan han snyder: 1 bliver ansat, knokler en måned. Modtager ikke sin løn og kontakter virksomhedens kontor afd. De henviser til bogholderiet. Bogholderiet henviser til direktøren. Før man bliver ansat og under arbejdsperioden er direktøren ledig 24/7 via tlf. men nu kan man ikke længere komme i kontakt med ham.

Efter 2 ugers tid, bliver den ansatte vred, og kontakter igen kontoret som henviser til bogholderiet. Bogholderiet nævner nu at der er noget galt med den ansattes timesedler, og noget der ikke stemmer overens hvilket direktøren har fortalt. Da bogholderiet ikke må overføre løn, før selve direktøren har godkendt det.

Den ansatte bliver kontaktet af direktøren, som fortæller at bogholderiet har lavet en fejl, og løn bliver overført og beklager. Den ansatte fortsætter med arbejdet i god tro om at det er en fejl. Vi er nu i måned 2. Nu rykker den ansatte for 2 måneders løn!

Det samme show køre med at blive henvist frem og tilbage, nu fortæller bogholderiet og kontoret at direktøren er i udlandet og de ved ikke hvornår han er tilbage.

Direktøren kontakter den ansatte og ca. halvdelen af lønnen er kommet ind i kontoen, og med en eller anden latterlig overbevisning fortsætter den ansatte at arbejde 1 måned mere. I de 3 måneder der er gået nu har direktøren fundet en person med samme kompetencer, og denne person bliver ansat også.

3 måned. Nu rykker den ansatte igen og alt den manglende løn og vil ikke længere arbejde, før han har fået sin løn, ligeledes har den ansatte lagt mærke til at han ikke har fået nogen feriepenge. Herfra kan han aldrig igen få fat i direktøren igen. Da direktøren har ansat en ny til at tage hans plads, køre showet vider.

 

Sådan gør han med ca. omkring 30-70 personer. Hvad jeg har kendskab til. 90% af de tidligere ansatte er enten ikke medlem af en fagforening, eller magter ikke at klage, og ved heller hvordan de skal håndter sådan en situation. Da de frygter advokat omkostninger også. Gør de ikke meget ud af det.

Jeg ønsker ikke at tænke over det, og havde heller ikke blandet mig i det for år tilbage. Jeg blev selv snydt, men den klarede vi hurtig med inkasso og retten.

Men nu begynder det altså at ramme vores arbejdsområder, interesser og forretninger. Både ved at tidligere ansatte fra virksomheden ikke ønsker arbejde i branchen længere pga. den behandling de har oplevet. Vi har en konkurrent som er umulig og stille op imod, da han tilbyder priser som ligger på et lavt niveau, for os ville det give underskrud, men for ham + da han alligevel ikke betaler det meste af ansattes løn, når de klager og han ikke kan trække den ud længere, ansætter han nye.

 

Det er nyt for mig, at kæmpe mod sådan en type virksomhed. Sådan en umoralsk person. Jeg vil hellere konkkurer på lige fod med andre virksomheder, som så kan tilbyder noget bedre eller billigere end os, men driver ærlig virksomhed. Så giver det mig stof til eftertanke og ønske om udvikling og ændring.

Men vi kan ikke gøre meget hvis der en virksomhed der gør fremskridt med snyd.  

 

Fra Århus
Tilmeldt 17. May 11
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas,

Tak for dit svar.

Det var også en mulighed.

Har set at Stiften.dk Fyens.dk Berlingske.dk og kristeligt dagblad har skrevet om en virksomhed i samme branche om har svindlet.

Det vil jeg have i tankerne.

 

Fra Århus
Tilmeldt 17. May 11
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Wcon.

Tak for svar.

Manden har flere virksomheder som stadigvæk er i drift, og få som er under konkurs.

Nu er det sådan at han jo har bygget en virksomhed op som omsætter for over 11 millioner om året, og er stabil i drift. Det der er problematikken er jo at han snyder de ansatte, og når de klager og ikke får løn og han ikke kan trække den længere ud, ansætter han nogle nye. Dem som han ikke kan erstatte de får deres løn, fx kontoransatte, bogholderi. Dem som han kan erstatte, snyder han i 2-3-4 måneder og bam, så ansætter han en nye og hele showet køre rundt med at klagerene ikke kan finde direktøren, og hverken bogholderi eller kontor kan stille noget op.

Jeg har endda klaget til vedkommendes kunde, meget pænt og ikke som brok. At de skulle tage hensyn og være opmærksom på om leverandøren betalte deres ansatte. Svaret blev at de var meget glade for min henvendelse, da jeg fremklage konkrete beviser (Udtalelser fra tidligere ansatte, og deres fagforeninger) De ville tage et kig på klausulerne og gennemgå min klage. Hvis der blev det mindste efterfølgende. ville de ophæve kontrakten..

MEN! Dette kræver at de nye ansatte skal klage direkte til virksomhedens kunde og ikke til virksomheden, dette er noget der reelt set aldrig vil kunne ske, da den alm. ansatte ikke aner hvem de skal henvende sig til direkte ud over selve virksomheden.

Det skal nævnes at jeg talte med en tidligere ansat fra svindlerens virksomhed, hun var både kvik og skarp. Hun havde klaget via sin fagforening til virksomheden for manglende løn og feriepenge, dette fik hun aldrig og fagforening opgav, da de aldrig kunne komme igennem og intet rørte i sig. Den tidligere ansatte klagede nu via et brev til virksomhedens kunde ( Regionen ) Direkte. Hertil skete at regionen vider sendte klagen til virksomheden........

Det er som om at alle god kender til svindlen, men ingen vil gøre noget for at forhindre det.. Og det går mig på. Det går mig på det når går udover vores evne til at kunne konkurrere.

 

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår ikke rigtigt situationen ud fra dine seneste kommentarer.

HVIS en virksomhed overtræder KLARE aftaler kan enhver ansat da bare sagsøge. Hvis ansatte ikke selv sagsøger - og deres potentielle fagforening heller ikke sagsøger - lyder det som om der ikke REELT er overtrædelse af KLARE aftaler. Og så forstår jeg ikke hvad du mener er svindel.

Og HVIS der virkelig ikke betales utvivlsomt lovpligtige feriepenge er det da bare at sagsøge. Det kan vel både ansat og fagforening håndtere. Så hvis de ikke sagsøger lyder det som om der reelt er uklarhed.

Ift. regler jf. eventuelle overenskomster, så gælder de vel kun hvis arbejdsgiver er omfattet. Og i så tilfælde er det vist alene fagforeningen der er påtaleberettiget eller? Og hvis en fagforening ikke forfølger en sag lyder det som der ikke er en klar sag. Overenskomster er jo bare noget frivilligt, som nogle parter har aftalt imellem sig. Og også i en række tilfælde er overenskomster mv. jf. formuleret noget uklart, og dermed er der måske ikke en klar sag.

En slutkunde skal da principielt være helt ligeglad med en leverandørs eventuelt uklare forhold ift. sine ansatte. Vi lever jo i et retssamfund, så hvis nogle ansatte mener at klare aftaler er overtrådt må de da bare sagsøge. Decideret svindel er noget andet, men vi er jo alle uskyldige indtil andet er DØMT, og det kræver at det utvetydigt kan BEVISES.

Hvorvidt det er nemt eller svært for tidligere ansatte at "få fat" i en direktør er vel hamrende ligegyldigt. Såfremt der er tale om en virksomhed af den størrelse du omtaler, skal der jo bare lægges sag an ved almindelig information herom til virksomheden. Det kan ethvert advokatfirma vel håndtere.

Og hvis ansatte ikke sagsøger, selv om der er en klar sag, så er de - helt ærligt - selv ude om det. Det er ikke godt nok at klynke og jamre over uretfærdighed. Man er nødt til at gøre noget ved det. Og hvis der ligefrem er mange kan de vel for søren slå sig sammen og føre nogle få sager ad gangen og så deles om risikoen for advokatomk. mv.

Fra Hillerød
Tilmeldt 29. Mar 12
Indlæg ialt: 62
Fra  Alfa Trade House - House of Poo-Pourri & bliss Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Er det ikke her den frie presse virkelig kommer til sin ret? Du har gjort din del på en meget fin måde og naturligvis kan og skal en kommune ikke sidde det overhørigt. Det vælger de så at gøre alligevel og det skal de ikke have lov til. Fat i pressen - også den lokale og det skal gå stærkt.

Fra Århus
Tilmeldt 17. May 11
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Wcon

Tak for svar.

Jeg forstår godt dit svar, at hvis der er klare overtrædelser og decideret snyd og svindel, så skal de ansatte sagsøge via deres fagforening og advokat.

Jeg ser det som at virksomheden udnytter de ansatte som er sårbare og ikke magter eller kan gå vider med sådan en sag. Bla. Blev vi selv snydt i et samarbejde hvor vi havde et rigtig stort beløb til gode, der benyttede jeg selvfølgelig inkasso og advokat trusler med fodgeretten osv. Dette fungerede efter en lang kamp, men stod til sidst selv med advokat udgiften, rykker, renter osv. Da virksomheden betalte løbende det skyldige beløb så der var en lille smule tilbage som advokaten rådede mig til ikke kunne betale sig at køre retssag på.

I nogle tilfælde drejer det sig om småbeløb og andre tilfælde store beløb som de ansatte snydes for, og dem som godt ved hvordan systemet er skruet sammen, kan godt inddrive deres penge via inkasso, advokater og fagforeninger.

Jeg fik også et brev fra en tidligere ansat' som via sin fagforening om at de havde opgivet sagen om feriepenge, helt præcist hvorfor ved jeg ikke.

Jeg talte også med en tidligere ansat for 3 dage siden, hvor vi talte lidt om transportomkostninger, som hun ikke havde fået udbetalt, og reelt selv havde stået med en udgift efter udført arbejde. Jeg fortalte at hun skulle komme forbi med sin kontrakt, så jeg kunne gå vider med det, dertil fortalte hun at under jobsamtalen med direktøren ikke havde fået nogen kontrakt, da hun fik af vide at det gjorde man ikke i den branche, hun fik blot et lille papir med de takster hun ville modtage.

Ja, man kan sige hun selv er ude om det, dum eller ej. Godtroende eller naiv. Reelt set har hun arbejdet sort. Bortset fra hun ikke fik 1 krone.

Jeg ser det lidt som da der var store problematikker med nogle virksomheder som benyttede udenlandsk arbejdskraft, hvor de blev udnyttet. Jeg mener at virksomheden udnytter sårbare ansatte, og lette ofre. Ligesom virksomheder der har udnyttet udenlandsk arbejdskraft.

Fx Det er ikke kun udenlandsk arbejdskraft, men fx det var ikke længe siden vi så danske ansatte som blev presset i overtid, urimelig arbejdsgange af virksomhederne i private plejehjem (Jeg taler om dem der var i nyhederne) Fx at der var nogle ting såsom rengøring, tjek til ældre osv. som skulle springes over pga. der blev taget tid på deres arbejdsgang. Der var flere klager i tv. da det kom frem, men INTET FØR!

Det jeg siger er at nu står jeg i en situation hvor jeg føler mig truet, hvorfor? Jo, fordi at jeg ikke kan konkurrere med en virksomhed som snyder bevidst, da det påvirker prissætningen i tilbud og udbud.

Det er ikke 1 eller 2 tilfælde, hertil kommer at jeg har over 30 personers udtalelser, og 3 virksomheder, og det bliver løbende flere.

 

 

Fra Hillerød
Tilmeldt 29. Mar 12
Indlæg ialt: 62
Fra  Alfa Trade House - House of Poo-Pourri & bliss Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvorfor går du ikke til pressen?

Fra Århus
Tilmeldt 17. May 11
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tine

Det har jeg overvejet rigtig meget.

Jeg har aldrig før oplevet sådan en problematik som ville påvirke os som virksomhed, og det er nyt for mig. Derfor vil jeg gerne kunne håndtere det bedst muligt uden at man ser på det som brok. Det var derfor jeg prøvede at orienterer kommunen, først at de skulle være opmærksom på disse problematikker og skulle tage højde for det.

Jeg gik faktisk ud fra at det ville virke og at de ville se på dokumentationen og beviserne og derfor ophæve kontrakten, at de så vælger en tredje leverandør og ikke os ville være helt fint. Da jeg ikke skal tage højde for at konkkurere mod en virksomhed som snyder.

Jeg vil konkurrere på rimelige kår. som priser, kvalitet osv.

Men da det er nyt for mig, prøver jeg at finde ud af hvordan jeg skal håndtere sådan en situation og samtidig høre andres meninger om hvad de ville gøre hvis de var i min plads. Hvad ville i gøre hvis i oplevede sådan noget?

 

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2813
Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Min mening er at kommunen skal  konfrenteres offentligt med det nu hvor de ikke har gjort noget efter at du har fortalt dem om det.

 Man kan saa haabe at de saetter fokus paa det eller bliver tvunget til holdning om det

Nu har vi det her Skifergas helvede, hvis der var blevet sat fokus paa det dengang fra pressens side af  kunne man haabe paa at vi ikke stod til lort op over begge ore som vi gor nu..

Saa ja til pressen med det.

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)