Det lyder som om en hallunk bedriver "konkurs-rytteri", dvs. løbende åbner nye selskaber og lader de gamle gå konkurs ifm. klager, inkassosager mv. Det er en ældgammel metode for hallunker, og rigtig svær at gøre noget ved. For hvert eneste nye selskab er en selvstændig juridisk enhed, som man ikke kan laste for andre selskabers forhold, uanset om disse selskaber i sidste ende har samme ejerkreds. Som nogle anfører kan du gå til pressen med dine observationer. Én anden mulighed - som jeg desværre må anbefale myndigheder der laver udbud - er at myndighederne i udbuddet opstiller mindstekrav til finansiel kapacitet og teknisk kapacitet for de virksomheder der byder samt for de underleverandører som virksomhederne i udbuddet anfører at de vil benytte. Dette - kombineret med krav om at andre underleverandører efterfølgende separat skal godkendes - gør det meget svært for hallunker. For så er de faktisk nødt til at opbygge en rigtig virksomhed med en betydelig egenkapital og med en betydelig mængde ansatte. Grunden til at jeg skriver at det er "desværre" jeg anbefaler denne ordning er, at det gør det meget svært for relativt nystartede, relativt små virksomheder at deltage i og vinde sådanne udbud. Og det hæmmer derved fornyelsen i markedet. Omvendt har der været en række eksempler på, at alt for ustabile leverandører har vundet udbud, og derefter viser sig ude af stand til at levere. Nogle gange bl.a. fordi de har afgivet for billige tilbud. Eksempler herpå er bl.a. ambulancekørsel og rengøring. Så jeg fastholder mine anbefalinger. ... og problemet ville blive mindre hvis en mindre del af samfundsøkonomien var i offentligt regi - men dét er der pt. kun ét parti der har partiprogrammet. ... og problemet ville også blive mindre hvis man kunne hæve udbudsgrænsen fra ca. 1,5 mio. til fx 10 mio., og derved give de offentlige indkøbere LANGT større frihedsgrader til at vælge leverandør - og dermed gode juridiske muligheder for at fravælge hallunker. Just my 5 cents |
Hej Daniel,
Tak for svar.
Det er lige præcis det jeg vil undgå, at man ser på det som rent brok.
Jeg forstår ærlig talt ikke hvordan virksomheden overhovedet kan eksistere så længe, sådan som den drives. Det skal nævnes at når ansatte ikke modtager løn, feriepenge etc. Så ansætter han nogle nye, og reagere ikke på dem som klager. Det eneste der har fungeret var når man trak den helt ud med inkasso, fogedretten osv.
Det fx sådan han snyder: 1 bliver ansat, knokler en måned. Modtager ikke sin løn og kontakter virksomhedens kontor afd. De henviser til bogholderiet. Bogholderiet henviser til direktøren. Før man bliver ansat og under arbejdsperioden er direktøren ledig 24/7 via tlf. men nu kan man ikke længere komme i kontakt med ham.
Efter 2 ugers tid, bliver den ansatte vred, og kontakter igen kontoret som henviser til bogholderiet. Bogholderiet nævner nu at der er noget galt med den ansattes timesedler, og noget der ikke stemmer overens hvilket direktøren har fortalt. Da bogholderiet ikke må overføre løn, før selve direktøren har godkendt det.
Den ansatte bliver kontaktet af direktøren, som fortæller at bogholderiet har lavet en fejl, og løn bliver overført og beklager. Den ansatte fortsætter med arbejdet i god tro om at det er en fejl. Vi er nu i måned 2. Nu rykker den ansatte for 2 måneders løn!
Det samme show køre med at blive henvist frem og tilbage, nu fortæller bogholderiet og kontoret at direktøren er i udlandet og de ved ikke hvornår han er tilbage.
Direktøren kontakter den ansatte og ca. halvdelen af lønnen er kommet ind i kontoen, og med en eller anden latterlig overbevisning fortsætter den ansatte at arbejde 1 måned mere. I de 3 måneder der er gået nu har direktøren fundet en person med samme kompetencer, og denne person bliver ansat også.
3 måned. Nu rykker den ansatte igen og alt den manglende løn og vil ikke længere arbejde, før han har fået sin løn, ligeledes har den ansatte lagt mærke til at han ikke har fået nogen feriepenge. Herfra kan han aldrig igen få fat i direktøren igen. Da direktøren har ansat en ny til at tage hans plads, køre showet vider.
Sådan gør han med ca. omkring 30-70 personer. Hvad jeg har kendskab til. 90% af de tidligere ansatte er enten ikke medlem af en fagforening, eller magter ikke at klage, og ved heller hvordan de skal håndter sådan en situation. Da de frygter advokat omkostninger også. Gør de ikke meget ud af det.
Jeg ønsker ikke at tænke over det, og havde heller ikke blandet mig i det for år tilbage. Jeg blev selv snydt, men den klarede vi hurtig med inkasso og retten.
Men nu begynder det altså at ramme vores arbejdsområder, interesser og forretninger. Både ved at tidligere ansatte fra virksomheden ikke ønsker arbejde i branchen længere pga. den behandling de har oplevet. Vi har en konkurrent som er umulig og stille op imod, da han tilbyder priser som ligger på et lavt niveau, for os ville det give underskrud, men for ham + da han alligevel ikke betaler det meste af ansattes løn, når de klager og han ikke kan trække den ud længere, ansætter han nye.
Det er nyt for mig, at kæmpe mod sådan en type virksomhed. Sådan en umoralsk person. Jeg vil hellere konkkurer på lige fod med andre virksomheder, som så kan tilbyder noget bedre eller billigere end os, men driver ærlig virksomhed. Så giver det mig stof til eftertanke og ønske om udvikling og ændring.
Men vi kan ikke gøre meget hvis der en virksomhed der gør fremskridt med snyd.