Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Årsrapport: Hvordan bogfører man overkurs / mellemregning med ejer når stiftelsesomkostninger blev afholdt af selskabet?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. May 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino folk,
Jeg sidder med følgende spørgsmål, som jeg ikke har fundet svar på i forum:
Der blev stiftet et holding IVS med 1 kr anpartskapital og 999 kr i overkurs ved emission (dvs. i alt var der 1000 kr på selskabets konto). Stiftelsesomkostninger udgør 670 kr og blev betalt af selskabet. Dvs. der er 330 kr tilbage på kontoen. 
De 999 kr er stifterens penge, som stifteren vil gerne have tilbage når selskabet generer overskud.
Hvordan kann jeg bogføre det i årsregnskabet...?
Bank (D) 1000 kr          |  SK (K) 1 kr
                                   |  Overkurs (K) 999 kr
            ?                      |  Mellemregning (K) 999 kr
Stiftelsesomk (D) 700    |  Bank (K) 700 kr
Nogen er ved hvordan jeg kan løse dette?
På forhånd tak!
SebFX
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

klarer ikke lige her at bedømme den med overkurs og mellemregning - mener det er lidt forskellig for såkaldt officiel overkurs (under egenkapital på konto for overkurs stiftelse) og uofficiel (skjult reserve) men ikke viden nok  - men husk i alle fald at de 700 kr stiftelsesomkostninger skal lægges til resultatet igen ved årsregnskabets resultat til skat, da der ikke er fradrag for stiftelses omkostningerne (ud over momsen)

overvej i det hele taget en online bogholder eller revisor du kan få løbende hjælp af i starten og tænk lidt over - hvordan du klarer dig videre indtil der kommer egentlige indtægter. Med hvilke penge vil du betale din lovpligte arbejdsskadeforsikring (nok 1800) - evt visitkort - et domæne - hjemmeside og hvad der ellers kan være af udgifter indtil indtægter. Kortvarigt som udlæg, men lidt længere, så skal du låne penge ind og så skal det være aftalt lån og du skal tage markedesrente som du opgiver til skat og selskabet har så fradrag for den udgift. Du kan lige så godt tænke det ind også, så du måske laver ET lån der dækker det du ved kommer, frem for at skyde ind med 1000 kr per gang der er behov, det er besværligere i renteberegning synes jeg

Personligt råder jeg til at stifte med en del mere end 1 krone i drift generelt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. May 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar.

- Det skal være opført som overkurs under egenkapital i balancen (ellers kapitaltab, SL § 119).

- Som sagt, det er et holdingselskab, dvs ingen af poster er relevante lige pt.

Er der andre der har ideer til mit oprindelige spørgsmål?

På forhånd tak!

SebFX

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Du er galt på den. Der er ikke nogen mellemregning med stifteren på kr. 999. 

IVS er stiftet med overkurs og balancen ved stiftelsen er således:

D bank kr. 1.000

K Selskabskapital kr. 1

K overført resultat (overkursen) kr. 999.

Der er så afholdt stiftelsesomkostninger der skal udgiftsføres i resultatet:

D resultatopgørelse

K banken

Når årets resultat overføres til "overført resultat"  under egenkapital reduceres de kr. 999 med de afholdte stiftelsesomkostninger kr. 670 - selvfølgelig sammen med det resultat, der ellers er i første regnskabsår.

Håber du forstår.

Stifteren kan ikke bare lige får de kr. 1.000 (999) tilbage, det kan kun lade sig gøre ved at selskabet opløses (eller sælges).

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Tilmeldt 21. May 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Awesome, tak Henrik Smile Var netop usikker, hvordan overkursen skal kvalificeres. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:58
Hvor mange stjerner giver du? :

og når holding næppe er momsregistreret er det bare hele beløbet til stiftelse der skal tages ind igen i skatteregulering når året er slut - og ingen momshensyn

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

og når holding næppe er momsregistreret er det bare hele beløbet til stiftelse der skal tages ind igen i skatteregulering når året er slut - og ingen momshensyn

vh John H

'

Nu er der ikke moms i Erhvervsstyrelsens stiftelsesgebyr alligevel, så det er vel lidt ligegyldigt om selskabet er momsregistreret eller ejWink

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:26
Hvor mange stjerner giver du? :

jep hvis stiftelses omk kun er erhvervsstyrelsen så selvfølgeligt og det viser beløb jo så ja. Det var generelt - for at alle ved at man faktisk har fradrag for momsen ved stiftelsesomkostninger, selv om man ikke har fradrag for selve omkostningen - men helt ret, ud fra beløbet jo ikke aktuelt her

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)