Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

B-indtægt eller Privatejet mindre virksomhed?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra København SV
Tilmeldt 20. May 15
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg og kollega har en lille hobby med at lave nogle plakater. Disse plakater er efterhånden gået hen og blive en lille succes, i hvert fald er der nu en større plakatbutik som vil tage dem ind i deres sortiment. 

Hvordan plejer man at blive aflønnet, vi står jo ikke selv for salget og produktionen (udover produktionen af PDF-filen der bliver sendt til print). Tror i, vi skal til at lave en privatejet mindre virksomhed med CVR nummer og ervhvervskonto, eller kan man evt. gøre det sådan at plakatbutikken kan overføre til vores private konti og at vi så registrere det som en B-indtægt?

Desuden så er jeg lidt i tvivl om hvordan man fakturere det, det jo dem der håndtere alt salg og produktion, men vi skal jo have penge per solgt plakat.

Moderatorer er velkomne til at flytte emnet hvis det passer bedre i en anden kategori. Jeg har sjældent bevæget mig indenfor iværksætter termonologi.

Hilsen Jakob. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis I ikke har virksomhed, så skal de som betaler jer indberette det de betaler som b-indkomst til skat på jeres CPR nummer. Det er superlet.

Det sjove er, at debatter herinde klart har vist, at også PMV personlig ejet mindre virksomhed - som jo er uden moms, betyder der er indberetningspligt for betaler, men jeg tror ikke ret mange gør det. De fleste med PMV fakturerer så uden moms. 

Forretningen kan så sige til jer, vi skal i denne måned ha faktura på kr xxx som er jeres fortjeneste efter vi har holdt vore omkostninger ved sagen (en type provision)

Faktura fra privat - skal de indberette - fra PMV som nævnt faktisk også, men mange vil nu nok overlade det til jer, at føre regnskab og så indberette overskud til skat MEN - Her er et PROBLEM for når du skriver du og en kollega, så kan I ikke ha PMV - der er kun for ENKELTPERSONER. Uanset hvad så er i et I/S - uden registrering et de-facto IVS (betyder blot at I vil være personligt solidarisk ansvarlige) - og med registrering et rigtigt I/S som er personlig virksomhed for mere end en

I min nye e-bog om Personlig virksomhed (inkl. PMS) og I/S kan I læse meget mere om at drive personlig virksomhed - unset PMV (kun hvis det faktisk er EN af jer og ikke mere end en)  eller I/S https://www.saxo.com/dk/personlig-virksomhed-enkeltsmands-is_pdf_9788740489989 (55 kr med moms)

For jer kan det være let at be butikken opgive det til skat - men måske er det sjovere faktisk at bygge på det I kan, og udvide til andre butikker i andre byer osv, og så er stiftelse af I/S ret oplagt (eller IVS/ApS som er et selskab men det lyder meget som overkill her hvor I ingen risiko virker at have)

god vind med det john Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)