Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp - medarbejder gravid - Tillykke :-)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. May 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Nyheden er netop overbragt - medarbejder er gravid - tillykke :-)

Jeg er bekendt med en masse relevante hensynsforhold og regler, når man har med en gravid medarbejder at gøre. Sådan skal det være - det har jeg ingen problemer med. Naturligvis skal der udvises en relevant hensynsfuldhed.

Pågældende medarbejder har en blækspruttefunktion i virksomheden / 30 timer pr uge - herunder udfører hun 2 timers ugentlig rengøring. Min overraskelse er imidlertid stor, da hun meddeler mig, at nu må hun nu kun arbejde administrativt og ikke længere gøre rent for os?

Begrundelsen er i følge medarbejderen (og dennes læge (uden at der foreligger redegørelse fra læge)), at rengøringens fysiske omfang indebærer en risiko for, at hun aborterer. Der er tale om let rengøring og som nævnt 2 timer om ugen. Jeg frygter med den udmelding, at vi kan imødese x antal måneder, hvor pågældende forventes at skulle pakkes ind i vat.

Har dette umiddelbart gang på jord? - Jeg har selv en sundhedsfaglig baggrund og pågældende medarbejder cykler til og fra arbejde og er i øvrigt fysisk normalt fungerende - medio 30erne

- Hvordan kan man forvente en juridiske vurdering af spørgsmålet ville forme sig?

Er der nogen som har konkrete erfaringer fra lignende?

 

 

Tilmeldt 9. May 12
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Stort tillykke - du har netop trukket nitten. Tag straks fat i din arbejdsgiverforening, hvis du har sådan en.

Gør INTET, og sig INTET der på nogen måde kan tolkes som diskriminerende, uanset om det er ment sådan eller ej. Taler desværre af bitter erfaring.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Træd meget varsomt da alt kan/vil blive brugt mod dig, Var jeg dig ville jeg søge råd hos en arbejdgiver forening hvis du er medlem af en sådan, eller en advokat med speciale i ansættelsesret.  Uden problem mener jeg du kan bede din medarbejder om en speciallæge erklæring på at hun ikke kan klare let rengøring - efterhånden tror mange gravide at det er en sygdom at være gravid.

 

Tilmeldt 20. May 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for input - jeg er helt på linje - det vil jeg gøre

Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 670
Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu er det sådan, at man ikke automatisk regnes for at være handicappet blot fordi man bliver gravid.. 

Der skal naturligvis tages hensyn i forhold til den aktuelle situation, men let rengøring er inden for rammerne af hvad en gravid kan forventes at klare, med mindre der forligger en lægeerklæring der giver udtryk for det modsatte. 

Tunge løft er typisk én af de ting, en gravid skal passe på med, da det kan give konsekvenser i forhold til graviditet..

Du skal bede hende om at fremvise en lægeerklæring der understøtter hendes påstand, og evt. gennemgå jeres rengøringsprodukter for om de indeholder stoffer der er kendt for at fremprovokere abort..

Find spændende opskrifter på velkomstdrinks på Drinks.dk 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)