Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tilbud om at blive partner i et Aps.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. May 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Jeg har fået tilbud fra min chef om at blive partner/ejer i firmaet.

Det er et Aps firma.

Jeg er meget i tvivl omkring dette, da jeg helst ikke vil stå og skylde mange penge væk, hvis vi nu skulle gå konkurs.

Jeg kommer til at stå som ejer/direktør.

Min chef er i kontakt med en advokat som er ved at lave nogen papir på det hele. Skal jeg tag disse papir og give videre til en advokat som jeg selv anskaffer..

Og det er ikke så jeg skal ud og låne flere tusind kroner , og smide i firmet.

Har i nogen gode råd til mig. Da det hele er meget nyt for mig.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig..

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :

det væsentlige her er, at du får lavet en god såkaldt due-diligence = gennemgang af ALT i selskabet. Det kræver åbenhed om regnskaber også lidt bagud i tid og i en del andet. Formålet er, at sikre, at der ikke ligger nogen skeletter og rasler i skabet. Det hele kan være i orden og en alm overdragelse, men der kan bestemt også være risiko ved at overtage et selskab og være direktør - funktionærlov ophører formentlig med mere men få sikret dig, at du kan la en rådgiver, som nok bør være en revisor, gå alt - aftaler - regnskab - ansatte igennem

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Det lyder da spændende. Jeg vil tilslutte mig Johns betragtninger med et par kommentarer. 

JesperMason:
... da jeg helst ikke vil stå og skylde mange penge væk, hvis vi nu skulle gå konkurs.

Så længe du ikke kautionerer eller hæfter for noget, vil du ikke kunne miste mere, end du har indskudt.

JesperMason:
Jeg kommer til at stå som ejer/direktør.

Så længe du ikke administrerende direktør, er direktør blot luft. At du står som ejer betyder forhåbentlig ikke, at du skal være eneejer, for det ville være lidt mistænkeligt. Jeg er lidt i tvivl om John har ret i, at funktionærloven ikke gælder for "almindelige" direktører. Måske er der indspark til dette?

JesperMason:
Min chef er i kontakt med en advokat som er ved at lave nogen papir på det hele. Skal jeg tag disse papir og give videre til en advokat som jeg selv anskaffer..

Ja, det var da en god idé. I denne situation er du "modpart" til din chef, idet hans advokat IKKE varetager dine interesser. I et lille firma (med en ejer) er det ofte sådan, at advokaten både er advokat for ejeren privat og for firmaet. Du skal derfor have din egen private advokat. 

JesperMason:
Og det er ikke så jeg skal ud og låne flere tusind kroner , og smide i firmet.

Jamen, så er det endnu mindre, du kan tabe, medmindre du kautionerer. Det lyder blot underligt, hvis han vil tilbyde dig f.eks. 25% for nogle få tusinde. Du kan jo gange det op og derved se, hvor meget han - alt andet lige - synes, at firmaet er værd. Her må nogle flere beløb og procenter på for at kunne rådgive dig bedst muligt. 

Men ja, du skal helt klart have både revisor og advokat til at se på det. Det virker ikke umiddelbart sandsynligt, men måske værd at overveje, om du skulle have et holding til at eje din andel. Endelig vil jeg anbefale, at der kommer en bestyrelse (hvilket jo ikke er påkrævet ved ApS'er), hvori du selv og også gerne én, som er på 'din' side, sidder.

Men: Tag det som et positivt rygklap fra din chef! Held og lykke med det.

Tilmeldt 16. May 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg siger mange tak for jeres svar.

Firmaet har været i gang i 6 måneder indtil videre.

Jeg har lige modtaget nogen papir fra min chef, som hans advokat har skrevet. Jeg forstår dog ikke det hele som står der. Også derfor jeg gerne vil have en advokat/revisor til at kigge på det.

Hvis der er en jer som har besvaret mit indlæg indtil videre. Kunne havde lyst til at kigge på de papir jeg har modtaget nu, må i meget gerne melde ind.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard (DataKons ApS - 5054 3971):
Jeg er lidt i tvivl om John har ret i, at funktionærloven ikke gælder for "almindelige" direktører. Måske er der indspark til dette?
gælder ikke for administrerende direktør - helt som ingen lønmodtagernes garantifond som udgangspunkt. Kan godt gælde for underdirektører o.l. men som her hvor det er topledelse, skal man regne med, ingen funktionær og ferielov og ingen garantifond. Alt skal være aftalt i direktør kontrakten

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 00:35
Hvor mange stjerner giver du? :

JesperMason:
Hvis der er en jer som har besvaret mit indlæg indtil videre. Kunne havde lyst til at kigge på de papir jeg har modtaget nu, må i meget gerne melde ind.

Ja, gerne! Send det bare til mig via mail (ikke fysisk).

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)