Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man eje et screenshot?

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Fra Munkebo
Tilmeldt 26. Nov 12
Indlæg ialt: 421
Fra  Ansico Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er jeg ikke lige jurist, men tænker at naturligvis gælder også ophavsretsloven her som for alle andre billeder. Der fremgår i hvert fald ikke i opgavsretsloven en undtagelse for screenshots. 

Det at man har taget et screenshot af et program fra Adobe, tror jeg ikke giver Adobe ophavsretten. Hvis du går til fotografen og han tager nogle billeder af dig, så vil det jo også være fotografen (og ikke dig selv) som har ophavsretten. Så ophavsretten må gå til værkets skaber. 

Man kan så altid diskutere hvorvidt Adobe har retten til at sige at de ikke vil have taget screenshots af deres programmer, på lige fod som hvis folk har retten til at man ikke må tage billeder af dem. Men det har jo intet med opgavsret at gøre. 

IT-blogger.dk - en blog om IT-support, udvikling af websider, CMS, SEO og online marketing

Fra Aabenraa
Tilmeldt 14. Apr 12
Indlæg ialt: 273
Fra  Duet IT Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for input, men det kunne være fedt med noget input fra én der beskæftiger sig med ophavsret. Jeg kan følge dit eksempel med fotografen, men her er der tale om screenshots af medier/software som i min optik ikke helt kan sammenlignes. 

Hvis du eksempelvis producerer en film, som du naturligvis ejer alle rettigheder til, så virker det ikke logisk for mig, at eventuelle screenshots af denne film kan tilhøre andre personer, når materialet som er afbilledet tilhører en anden. 

Men måske er blot mig. Smile

Fra Munkebo
Tilmeldt 26. Nov 12
Indlæg ialt: 421
Fra  Ansico Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Tjah, jeg tror egentlig at ophavsretsloven siger at et billede er et billede - uanset om det er et screenshot eller et fotografi. 

Mht. et screenshot af en film er her jo en forskel fra et screenshot af software, fordi du her reproducerer et fotografisk værk (filmen) med et billede. Det svarer jo til videredistribuering af et billedværk, som er ulovligt. 

IT-blogger.dk - en blog om IT-support, udvikling af websider, CMS, SEO og online marketing

Fra Århus
Tilmeldt 15. Apr 14
Indlæg ialt: 88
Fra  Yoink Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej,

Jeg er uddannet jurist med speciale i ophavsret.
Kanon at læse jeres bud på emnet. :)

Det "sjove" ved ophavsretten er, at det altid beror på en konkret vurdering af omstændighederne. Når det så er sagt, skal vi beslutte os om, vi skal se på det under dansk ret eller amerikansk. Da der er KÆMPE forskel. De links i har posted er omfattet af amerikansk ret.

I USA er denne situation ret let. Da de har et begreb der hedder "fair use" i deres copyright law. Det vil sige, at man også tager brugen af værket i betragtning. Hvis det er et screenshot, du vil bruge til en tutorial eller undervisningsbrug er det 100% sikkert fair use, og du må gerne bruge det uden clearing. Hvis du skal bruge det kommercielt, kan man argumenterer for, at det ikke er fair use mere.  

Dansk ret. Her glemmer i de vigtigste, aller først skal man se på om det  overhovedet er tale om "et værk", da det kun er værker der beskyttes af ophavsretten i Danmark. Værkshøjde kravet er ikke så stort, men jo mindre originalitet jo mindre beskyttelse, kan man sige. Men der er jo faktisk tale om 2 eventuelle rettighedshavere, ophavsmanden til det stykke software og ophavsmanden til screenshottet. Som hovedregel bør man spørge begge om lov, da der er så mange faktorer det spiller ind, er det for farligt ikke at gøre det.

Angående softwaren skal man vel kigge licensen hvad man har lov til, ellers vil jeg da tro som udgangspunkt, at brugerfladen i sig selv er beskyttet. Tror bestemt de er interesseret i, at sprede kendskabet til deres software, så den burde være ok i forhold til licensen.

At tage et screenshot af en andens værk er værkshøjden minimal, den kan dog godt være tilstede, da der måske skal tænkes over hvorfor man tager screenshottet lige netop der. Hvis der absolut ingen originalitet er ved screenshottet, er det ikke beskyttet. Hvis det bare er et tryk på en knap på et tilfældigt sted. Men da der sandsynligvis er lidt tankevirksomhed igang, er det nok beskyttet som værk. Da værkshøjden i det screenshot er så lav, originaliteten er lav, kan man jo bare selv tage det samme screenshot, så er man ude over det spørgsmål, og skal så bare læse licensaftalen med softwaren igennem, eller sende dem en mail, hvis man er i tvivl.

Mvh Anders

WWW.YOINK.DK   - VI ELSKER ELEKTRONIK - anders@yoink.dk

Fra Aabenraa
Tilmeldt 14. Apr 12
Indlæg ialt: 273
Fra  Duet IT Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders,

Super fedt at have en jurist inde over!

Især fordi dit svar giver en smule klarhed, men så alligevel ikke helt. Det er stadig lidt åbent og en kende forvirrende, men sådan er jura vist altid. (Dette skal læses med et stort glimt i øjet, dit svar er yderst værdsat. Smile)

For at holde os til den konkrete situation har han åbnet et vindue i Photoshop og opsat et scenarie via nogle indtastede værdier. Jeg vil nok kunne lave en identisk opsætning på under fem minutter. 

Jeg tillader mig derfor at udlede af dit svar, at sådan et screenshot med med al sandsynlighed ikke vil være beskyttet af screenshot-tageren, da det ikke indeholder noget synderligt unikt eller originalt i den forstand. Er dette korrekt?

For god ordens skyld skal det siges at jeg uanset hvad ikke agter at benytte hans screenshot mere. Jeg har ikke i sinde at genere nogle, uanset hvem der nu må have ret. Dette spørgsmål er stillet ud fra ren nysgerrig. Smile

Hilsen Brian

Fra Århus
Tilmeldt 15. Apr 14
Indlæg ialt: 88
Fra  Yoink Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Hej Brian,

Jeg er med på, at det er ud fra ren nysgerrighed, og jeg er i øvrigt enig i dine tidligere posts. :)

Og du har fuldstændig ret i, at det er et forvirrende område og, at der er utrolig meget uklarhed på området, da ophavsretsloven er forældet (efter min mening!).

Der skal som sagt meget lidt originalitet til, før værkshøjdebegrebet er opnået efter dansk ret. Hvis man kigger på tidligere sager, har der været tale om musiksamples på omkring 1 sekund og der er også eksempler på at enkelte trommeslag, kan være beskyttet som værk. Så minimalt tankevirksomhed kan godt blive vurderet som originalitet. Så hvis de indtastede værdier ikke bare er grebet ud af luften, vil jeg ikke turde konkludere, at det ikke er et værk.

Man kan tale både for og i mod. Jeg er ikke advokat, sagfører eller dommer. Men hvis et eksempel som dette skulle i retten, ville det komme an på en konkret vurdering.
Derfor er alles råd altid, at spørge om lov, inden man bruger det. Da man sjældent kan sætte to streger under hvad der er rigtigt, når det gælder ophavsretten. Selv de der tror de ved noget om ophavsretten, bliver ofte snydt når det kommer for domstolene. 

Mvh Anders

WWW.YOINK.DK   - VI ELSKER ELEKTRONIK - anders@yoink.dk

Fra Aabenraa
Tilmeldt 14. Apr 12
Indlæg ialt: 273
Fra  Duet IT Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders,

Atter tak for input. Vi kommer nok ikke nærmere, det var meget interessant at få et indspark fra én der sidder og arbejder på området. 

Essensen af det hele må nok være at man skal træde varsomt, og hellere spørge én gang for meget end én gang for lidt. Smile

Hilsen Brian

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders:

Dansk ret. Her glemmer i de vigtigste, aller først skal man se på om det  overhovedet er tale om "et værk", da det kun er værker der beskyttes af ophavsretten i Danmark. Værkshøjde kravet er ikke så stort, men jo mindre originalitet jo mindre beskyttelse, kan man sige. Men der er jo faktisk tale om 2 eventuelle rettighedshavere, ophavsmanden til det stykke software og ophavsmanden til screenshottet. Som hovedregel bør man spørge begge om lov, da der er så mange faktorer det spiller ind, er det for farligt ikke at gøre det.

Der kan da aldrig være tale om to ophavsretshavere til et printscreen. Det kan kun være den person, som har lavet det, som har ophavsretten, aldrig softwarefirmaet eller et andet firma. 

Derimod kan man tale om en krænkelse af softwarefirmaets ophavsret, hvis det vurderes, at det viste på printscreenet anvendes i en sådan grad, at giver personen eller firmaet der har lavet printscreenet en fordel i forhold til softwarefirmaet, typisk hvis de er konkurrenter eller lignende. Så lukreres der på softwarefirmaets ophavsret, men det er selve designet af softwaren og ikke selve printscreenet, bare for at være mega nørdet ;)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Århus
Tilmeldt 15. Apr 14
Indlæg ialt: 88
Fra  Yoink Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Det er også det jeg skriver. Jeg siger ikke at der er to rettighedshavere til et printscreen. Men én til screenshottet og én der "eventuelt" har nogle (design)rettigheder i forhold til det stykke software. Her valgte jeg også ikke at gå længere ind i den vinkel.

Jeg har ikke på noget tidspunkt ment at der skulle være to rettighedshavere til et printscreen. Kan godt være det var uklart.

WWW.YOINK.DK   - VI ELSKER ELEKTRONIK - anders@yoink.dk

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders:


Det er også det jeg skriver. Jeg siger ikke at der er to rettighedshavere til et printscreen. Men én til screenshottet og én der "eventuelt" har nogle (design)rettigheder i forhold til det stykke software. Her valgte jeg også ikke at gå længere ind i den vinkel.

Jeg har ikke på noget tidspunkt ment at der skulle være to rettighedshavere til et printscreen. Kan godt være det var uklart.

Så er vi helt enige :) Sorry hvis jeg misforstod det lidt!

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)