Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan med start af boligudlejning?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 24. Dec 15
Indlæg ialt: 90
Fra  Mindcology Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg går med tanken om at leje og senere købe større lejligheder, eventuelt villaer (4 værelses og derover) og udleje dem til bofællesskaber.

1) Hvilken virksomhedsform anbefaler i at jeg starter med? Som udgangspunkt er jeg alene om det, men vil gerne at jeg kan skalere senere, eventuelt med en partner.
1a) Hvilke udgifter er der i forbindelse med at vælge den ene virksomhedsform fremfor den anden?

2) Hvordan er reglerne med at udleje værelser i en lejlighed i forhold til om det er en leje, andel eller ejerlejlighed/villa?
2a) Jeg antager at hvis det er en andel, at det så skal fremgå i foreningens vedtægter og er det en lejebolig at det så kun kan ske ved at jeg i samarbejde med det pågældende boligselskab, fremlejer til lejerne?

3) Hvordan forholder det sig med at jeg som erhvervsdrivende udlejer private boliger, kan jeg uden videre omsvøb bare det, eller er der særlige eller forskellige regler/love afhængig af hvilket boligselskab/andelsforening/ejerlejlighed eller villa jeg lejer af/er medlem af eller ejer?

4) Hvor søger jeg for at finde boliger der kan og må bruges til udlejning? Jeg er naturligvis bekendt med diverse ejendomsmægler-firmaer, DBA osv, men der må være noget mere målrettet end de muligheder?

5) Hvad med skat og moms. Kan det f.eks. passe at der ikke er moms på udlejning af boliger? I så fald, hvordan fungere det i praksis?

Håber på at få gode bud på mine tanker.

Hvis der skulle sidde nogen derude der ligesom jeg brænder for at leje boliger ud og skabe hyggelige bofællesskaber for boligtrængende, hører jeg gerne fra jer.

God søndag,
DBH. Johnny

Fra København
Tilmeldt 24. Dec 15
Indlæg ialt: 90
Fra  Mindcology Skrevet kl. 18:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Nogen der laver noget lokalt SEO på det her opslag? Skype-ItWasntMe

Fra Roskilde
Tilmeldt 3. Mar 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 00:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Johnny, 

Sikke mange gode spørgsmål jeg forsøger at svare på dem jeg kan.
1) Det er nok en revisor der skal på banen her.
2) Hvis du eks. køber en ejerlejlighed og lejer den ud, bliver det til klubværelser, når du ikke selv bor i lejemålet. Det betyder, at der er et års opsigelse og ikke en måned som normalt ved værelsesudlejning.
Vær opmærksom på, at mange andelsboligforeninger og ejerforeninger ikke nødvendigvis tillader udlejning. Hvis du køber en villa, er der ikke foreningens regler at tage højde for, men definitionen vil fortsat være klubværelser, hvis det drejer sig om værelser uden eget køkken.
Er det en lejebolig, du lejer for derefter at leje den ud som klubværelser, skal du være sikker på, at du har en fuld fremlejeret, da du ikke bare kan fremleje over 50 % uden at få tilladelse fra din udlejer.
3) Uanset om du er et selskab eller en privat person, skal du følge lejeloven, når "det lejede skal benyttes til beboelse".
 
4) Der findes erhvervsmæglere, som sælger små investeringsejendomme, men jeg har aldrig hørt om mæglere, som sælger enkeltvise ejer/andelslejligheder målrettet mod udlejning.
 
5) Der må en revisor på banen igen. Men du kan evt. gå ind på SKAT's hjemmeside under borger og herefter under udlejning. Der står lidt om virksomhedsskatteordningen.
Slutteligt vil jeg sige, at hvis du er bosiddende i udlandet og overvejer at leje i denne form, så skal du være klar på en masse arbejde i form af administration, vedligehold, ind- og fraflytningsrapporter mv. Der er typisk stor udskiftning, når det er værelser, der lejes ud og dermed en del mere arbejde.
Mvh. Christina
Fra København
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 07:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Johnny....

Kunne godt tænkte mig at  at høre om du er blevet kloger på dine spørgsmål ? 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)