Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ejer firma i Norge - skal flytte til Danmark.. Hjælp!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. May 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen,

Jeg håber at I kan hjælpe mig med et par spørgsmål jeg har vedr. oprettelse af en ny dansk filial af mit norske aksjeselskab.

Det er således at jeg for et par år siden startede et norske aksjeselskab og har boet deroppe. Jeg har samtidig solgt den samme tjeneste til mange danske kunder via vores hjemmeside. Og det kører bare rigtig godt! Mine danske kunder er blevet faktureret fra Norge og har betalt til en dansk bankkonto (i firmaets navn selvfølgelig), hvorefter pengene så efterhånden er blevet overført til Norge. Det er gået meget fint det hele, og jeg har et norsk regnskabskontor der sørger for et regnskabet er i orden. Det eneste jeg gør selv er at sørge for at de får alle bilagene for 2 måneder af gangen.

Nu er det så at jeg meget gerne vil flytte tilbage til Danmark. For at jeg skulle kunne få løn fra mit firma, tænker jeg derfor at det nemmeste vel er at oprette en dansk filial. For i og med at jeg jo så sidder i Danmark og udfører arbejdet (det hele foregår på nettet), er det jo også lovpligtigt at registrere dette? Eller er der lettere måder at gøre det hele på? Det er egentlig det store spørgsmål!

Det absolut letteste for mig havde jo været hvis jeg bare kunne ansette mig selv i mit norske firma, og få løn fra Norge. Men hvis jeg bor i Danmark, skal jeg jo skatte i Danmark, så indtil videre har jeg fundet ud af at jeg nok er nød til at oprette en dansk filial (hjemmekontor) af det norske selskab. For så kan jeg jo tage løn ud af den danske afdeling. 

Men, og her har jeg brug for jeres ekspert hjælp og gode råd, hvordan gør jeg så lige det hele med bogholderiet?

For så kan jeg vel ikke længere bare overføre pengene fra den danske konto til firmaets norske konto - hvor 99% af alle regninger bliver betalt fra? Alt skal vel holdes adskilt? Er det så således at mit norske regnskabskontor skal lave to seperate regnskab for de to afdelinger, hvorefter det danske regnskab så indgår i det norske? For det er jo kun den norske årsrapport der skal sendes ind til Erhvervsstyrrelsen hvert år, ikke andet.

Fordel med en dansk filial, vil jo også være at de danske ting og sager der bliver købt til kontoret, burde kunne trækkes fra i Moms? Og noget af huslejes kan vel betales af firmaet når jeg arbejder hjemmefra?

Som I nok kan høre, er jeg lidt rundt på gulvet lige nu og har sårt brug for gode råd. Planen er at flytte tilbage til Danmark i Juli måned, og der skal det hele jo gerne være afklaret.

Mvh

Kristina

 

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Fra Tommerup
Tilmeldt 15. Sep 10
Indlæg ialt: 107
Fra  Agil Media DK Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Anbefaler deg å ta kontakt med en revisor som har kunnskaper om det å bo og drive i to forskjellige land. Den rådgivningstimen er hurtig tjent inn igjen.

Oversettelse dansk til norsk | Norske tekster | Research på norske søkeord

Norske tekster

Tilmeldt 16. May 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hei Ole,

Kjenner du til et slikt firma som har kunnskap om dette? 

Fra Tommerup
Tilmeldt 15. Sep 10
Indlæg ialt: 107
Fra  Agil Media DK Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Oversettelse dansk til norsk | Norske tekster | Research på norske søkeord

Norske tekster

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)