Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kotra Cph - Lær mere om import af alkohol fra Sydkorea

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Fra Danmark
Tilmeldt 30. Apr 15
Indlæg ialt: 29
Fra  Kotra Copenhagen Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er blevet kontaktet af en, ambitiøs koreansk restauratør i København, der har interesse i at importere specifikke alkohol produkter fra Korea (Øl og Soju), for at sælge dem i restauranten og ligeledes sælge/introducere dem på det danske marked.
Han spørger ind til, hvilke forhold han skal være opmærksom på i forbindelse med import af disse produkter fra Korea, og det har jeg hjulpet ham med at finde ud af. 
Efter adskillige timers research og telefon kø hos Told & Skat, samt erkendelse af, hvor håbløst kompliceret og uoverskueligt det kan virke når man første gang googler "importregler Danmark", har jeg nu i sinde at dele dette stykke arbejde og de erfaringer jeg har gjort mig med Jer. 

__

Lad det først og fremmest være sagt, reglerne og priserne for import af alkohol afhænger nærmest egenhændigt af alkoholprocenten. I dette tilfælde har vi med en øl på 5% og en risvin på 19% at gøre, så reglerne tager udgangspunkt i dette. Det skiller ved 22 %.

 

1) Registreringer.

Uafhængigt af alkoholprocenten er, en række registreringer, der skal foretages.

- Du skal import og eksport registreres for, i første omgang at få lov til at starte import. (Det anbefales også at registrere sig som eksportør, da man ellers kan

risikere at "brænde inde" med sine vare hvis de ikke kan afsættes på det danske marked. Som eksportør har du muligheden for at sælge produkterne tilbage til, 

i det her tilfælde Korea, hvor kendskabet til produktet er højere, og hvor sandsynligheden for at få det afsat derfor er større. Det koster heller ikke noget ekstra.)

- Som modtager af varerne, hvor det her anbefales at registrere sig så tolden betales ved modtagelsen af varerne, da det ellers er en nødvendighed med en

sikkerhedsstillelse til det offentlige på op til 200.000,- DKK., grundet at tolden først betales når varerne afsættes.

2) Told & Skat

Herefter kommer vores allesammens bedste ven, told og afgifterne.

- Told. I 2011 underskrev EU og Sydkorea den mest omfattende Frihandelsaftale, nogensinde indgået. Det betyder at man på 99% af produkterne har fjernet tolden ved import og eksport her imellem. Det gælder også for alkohol. Derfor er prisen på tolden, bekvemmelige 0,- DKK. Det kræver blot at producenten fra Korea skriver en notits ved forsendelsen, at denne har "præference oprindelse" i Sydkorea.

Havde det ikke været for frihandelsaftalen, var tolden per 100' liter 57,45,- DKK.

Emballageafgift. Afgiften afhænger af flaskens størrelse, og hvorvidt den kan genanvendes af pantsystemet. 

Prisen for vores koreanske øl Hite, med en størrelse på de vanlige 33cl. er 10 øre dåsen. For Soju på 45cl., som ikke genanvendes af pantsystemet, vil afgiften være

40 øre per flaske.

Læs mere:

Punktafgift. En særlig afgift på blandt andet emballage og øl/vin/spiritus, også kaldet miljø og energiafgift. 

Øl: 85,04,- øre per øl.

Læs mere: 

Soju: 15,55,- DKK per liter.

Læs mere: 

3) Pantsystemet

Det sidste punkt, der skal tages højde for, er hvorvidt flaskerne skal pantmærkes eller ej.

Det er obligatorisk at pantmærke øl, men da Soju'en er over 10%  alkohol skal denne ikke pantmærkes (Grunden til nogle vinflasker accepteres i automaten er at

butikken af miljømæssige årsager har valgt at tage imod denne). 

Øllen skal derfor tilmeldes som import produkt for at kunne accepteres. 

Denne accept skal bruges til, når der nu skal bestille pantmærker. Her vælger vi, i første omgang, at købe pantklistermærker, som man kender dem fra diverse

kiosker osv.  

Man kan og så vælge at få pantmærket printet direkte på etiketten af øllen. Dette kræver dog en sikkerhedsstillelse på op til 500.000,- DKK.

Læs mere:

 

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)