Hej Aminoer Jeg har som privat person inden for de seneste 5 måneder købt nogle hjemmesider. Jeg har ikke gjort noget ved dem, men blot set om de kunne generere en indtægt der var større end udgifterne ved at have dem - Det kan de. Jeg har købt flere af dem enkeltvis for max 12.000 stykket og en enkelt, som består af flere 'søstersider' for et beløb under 100.000. Nu vil jeg så gerne starte en virksomhed (enkeltmands), og have dem ind i virksomheden. Det kan jeg gøre på to måder tænker jeg: 1. Jeg opretter virksomheden og indskyder dem via faktura direkte i selskabet til indkøbspris med fakturadato på faktisk original købsdato 2. Jeg opretter virksomheden og sælger herefter siderne fra mig som privat person til virksomheden til den pris jeg originalt købte siderne til Såfremt jeg benytter metode 2, står jeg så til personlig beskatning af salget (omsætningen), eller vil det være af min, som privat person, profit, som i tilfældet, hvor jeg sælger til min private købspris, er 0DKK? Vigtigt tillægsspørgsmål ved metode 2: Siden til under 100.000 har som nævnt flere søster sider, som jeg helst vil sælge til virksomheden enkeltvis (f.x. 8 sider x 12.500 pr. styk). Herved har jeg en masse mindre aktiver som er uafhængige af hinanden og som jeg kan straksafskrive - Eller hvad? Det hele handler for mig om at få den størst mulige afskrivningsmulighed i år 0 (gerne opnå et større negativt resultat), da jeg påtænker at starte en enkeltmandsvirksomhed i år, og fraregne underskuddet i min lønindkomst for 2015, og så omdanne til APS via skattefri virksomhedsomdannelse 1.1.2016. Jeg håber nogle af de regnskabskyndige kan kommentere, og også gerne med mere end at jeg skal have fat i en revisor - For det skal jeg, men indtil da, vil jeg gerne gøre mit hjemmearbejde ordentligt :-) Jeg ser frem til at høre jeres kompetente indput. |
Du beskriver at du har konstateret de kan genere større endtægt end de har kostet = må vel ha været et salg eller flere uden moms. Du kan derfor ikke indskyde noget med moms men skal købe dem af dig selv - og her bør du nok bruge samme pris du selv har givet for dem (hele prisen med moms men uden at bogføre moms)Hvis du sælger til det du købte for, bør det jo ikke udløse skat, men der er naturligvis skat på den fortjeneste du har - i det regnskab du skal ha for aktiviteten inden stiftelse og moms - men sammenlagt bør du ofre en revisor på dine ?? det vil efter min mening betale sig.granberg1:1. Jeg opretter virksomheden og indskyder dem via faktura direkte i selskabet til indkøbspris med fakturadato på faktisk original købsdato
2. Jeg opretter virksomheden og sælger herefter siderne fra mig som privat person til virksomheden til den pris jeg originalt købte siderne til
Klart grå område men afhænger af om det reelt er selvstændige sider eller ej. Ud fra dit køb lyder det som samlet - du bør få en konkret vurdering som kan holde i forhold til skat.granberg1:Siden til under 100.000 har som nævnt flere søster sider, som jeg helst vil sælge til virksomheden enkeltvis (f.x. 8 sider x 12.500 pr. styk). Herved har jeg en masse mindre aktiver som er uafhængige af hinanden og som jeg kan straksafskrive - Eller hvad?
alene der skal du ha en revisor med i konkret vurdering - det er ikke specielt sikkert det ikke er bedre at starte direkte med at stifte ApS eller til nød IVS se E BOG OM IVS Det er langt fra sikkert din tanke er den optimale - at skabe underskud for så at realisere en stor skjult goodwill ved omdannelse - tag konkret hjælp som du jo også vil, men her fik du da lidt indput - overvej at stifte selskab direkte hvis det er den vej du vil?granberg1:Det hele handler for mig om at få den størst mulige afskrivningsmulighed i år 0 (gerne opnå et større negativt resultat), da jeg påtænker at starte en enkeltmandsvirksomhed i år, og fraregne underskuddet i min lønindkomst for 2015, og så omdanne til APS via skattefri virksomhedsomdannelse 1.1.2016.
vh John Hannover