Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

HJÆLP: Virksomhedsopstart (enkeltmands => APS) - Avanceret regnskabsteknik og skatteoptimering)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Jan 14
Indlæg ialt: 258
Fra  sjove-jokes.dk og sjove-vitser.dk Skrevet kl. 23:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har som privat person inden for de seneste 5 måneder købt nogle hjemmesider. Jeg har ikke gjort noget ved dem, men blot set om de kunne generere en indtægt der var større end udgifterne ved at have dem - Det kan de. Jeg har købt flere af dem enkeltvis for max 12.000 stykket og en enkelt, som består af flere 'søstersider' for et beløb under 100.000.

Nu vil jeg så gerne starte en virksomhed (enkeltmands), og have dem ind i virksomheden. Det kan jeg gøre på to måder tænker jeg:

1. Jeg opretter virksomheden og indskyder dem via faktura direkte i selskabet til indkøbspris med fakturadato på faktisk original købsdato

2. Jeg opretter virksomheden og sælger herefter siderne fra mig som privat person til virksomheden til den pris jeg originalt købte siderne til

Såfremt jeg benytter metode 2, står jeg så til personlig beskatning af salget (omsætningen), eller vil det være af min, som privat person, profit, som i tilfældet, hvor jeg sælger til min private købspris, er 0DKK?

Vigtigt tillægsspørgsmål ved metode 2: Siden til under 100.000 har som nævnt flere søster sider, som jeg helst vil sælge til virksomheden enkeltvis (f.x. 8 sider x 12.500 pr. styk). Herved har jeg en masse mindre aktiver som er uafhængige af hinanden og som jeg kan straksafskrive - Eller hvad?

Det hele handler for mig om at få den størst mulige afskrivningsmulighed i år 0 (gerne opnå et større negativt resultat), da jeg påtænker at starte en enkeltmandsvirksomhed i år, og fraregne underskuddet i min lønindkomst for 2015, og så omdanne til APS via skattefri virksomhedsomdannelse 1.1.2016.

Jeg håber nogle af de regnskabskyndige kan kommentere, og også gerne med mere end at jeg skal have fat i en revisor - For det skal jeg, men indtil da, vil jeg gerne gøre mit hjemmearbejde ordentligt :-)

Jeg ser frem til at høre jeres kompetente indput.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:24
Hvor mange stjerner giver du? :

granberg1:

1. Jeg opretter virksomheden og indskyder dem via faktura direkte i selskabet til indkøbspris med fakturadato på faktisk original købsdato

2. Jeg opretter virksomheden og sælger herefter siderne fra mig som privat person til virksomheden til den pris jeg originalt købte siderne til

Du beskriver at du har konstateret de kan genere større endtægt end de har kostet = må vel ha været et salg eller flere uden moms. Du kan derfor ikke indskyde noget med moms men skal købe dem af dig selv - og her bør du nok bruge samme pris du selv har givet for dem (hele prisen med moms men uden at bogføre moms)Hvis du sælger til det du købte for, bør det jo ikke udløse skat, men der er naturligvis skat på den fortjeneste du har - i det regnskab du skal ha for aktiviteten inden stiftelse og moms  - men sammenlagt bør du ofre en revisor på dine ?? det vil efter min mening betale sig.

granberg1:
Siden til under 100.000 har som nævnt flere søster sider, som jeg helst vil sælge til virksomheden enkeltvis (f.x. 8 sider x 12.500 pr. styk). Herved har jeg en masse mindre aktiver som er uafhængige af hinanden og som jeg kan straksafskrive - Eller hvad?
Klart grå område men afhænger af om det reelt er selvstændige sider eller ej. Ud fra dit køb lyder det som samlet - du bør få en konkret vurdering som kan holde i forhold til skat.

granberg1:
Det hele handler for mig om at få den størst mulige afskrivningsmulighed i år 0 (gerne opnå et større negativt resultat), da jeg påtænker at starte en enkeltmandsvirksomhed i år, og fraregne underskuddet i min lønindkomst for 2015, og så omdanne til APS via skattefri virksomhedsomdannelse 1.1.2016.
alene der skal du ha en revisor med i konkret vurdering - det er ikke specielt sikkert det ikke er bedre at starte direkte med at stifte ApS eller til nød IVS se E BOG OM IVS  Det er langt fra sikkert din tanke er den optimale - at skabe underskud for så at realisere en stor skjult goodwill ved omdannelse - tag konkret hjælp som du jo også vil, men her fik du da lidt indput - overvej at stifte selskab direkte hvis det er den vej du vil?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Jan 14
Indlæg ialt: 258
Fra  sjove-jokes.dk og sjove-vitser.dk Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John og andre der læser med

Mange tak for dine konkrete ideer og overvejelser. De er som altid skarpe og MEGET brugbare, og jeg vil selvfølgelig også gerne høre fra andre :-)

1: Jeg har haft adsense indtjening, hvilket er uden moms. God ide at bogføre uden moms - Tjek.

2: Angående den 'store klump' som jeg vil dele op, så er det mig vel frit for, hvordan jeg videresælger den til min egen virksomhed? Så længe der er tale om individuelle sider og individuelle indtægter for hver af de mindre klumper?

3: I hvilken situation kan det ikke betale sig at fradrage -40.000 i privat indkomst (betaler topskat), og så efterfølgende virksomhedsomdanne med den 'skjulte goodwill'? Derved får jeg dækket 56% af de 40k af staten, og virksomheden kan retaine overskuddet fra 2016 ved virksomhedsskat og ikke personlig beskatning. Kan du/en uddybe, hvor jeg kan 'tænke' setupet forkert?

Igen, tak for alt godt input, det sætter jeg meget pris på.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

2 lyder ok - men igen - jeg tør ikke afgøre

3 - min frygt er at det ses som en ren skattemæssig transaktion og ikke driftsbetinget og kan forkastes - men jeg ved alt for lidt der, så derfor revisor rådet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :

1) du køber hjemmesider og dermed har du formelt set etableret din virksomhed på dette tidspunkt, registrering som sådan eller ej. Du kan derfor anse din købspris for dit indskud i virksomheden. Der skal ikke ske fakturering frem og tilbage.

2) udgår se 1. Husk dog at alle køb/salg altid skal ske til markedspris.

Det skal overvejes om hvert køb skal ses samlet eller selvstændigt, ligesom overvejelser i kostpris og evt. Merpris skal overvejes ifht. Evt. Goodwill aktivering og behandling når ser overvejes straksafskrivning mv.

Hvorvidt du evt kan anvende reglerne til etableringskonto/iværksætterkonto ifb. Etableringen til optimering af skatten er jeg i tvivl om. Du kan evt. Forhøre dig hos den revisor du alligevel skal have fundet af hensyn til omdannelse til selskab. Bemærk dog, at de fleste revisorer nok vil stille store krav til dokumentation af indtægter hvis der skal ske en omdannelse med hjemmesider e som aktiv.

Dit bedste bud er og fatte en revisor og derigennem få noget konkret rådgivning. Du vil aldrig kunne bruge noget herinde fra da der er alt for mange ubekendte faktorer!

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 5. Jan 14
Indlæg ialt: 258
Fra  sjove-jokes.dk og sjove-vitser.dk Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Igennem Dinero blev jeg henvist til Revisor Ove Andersen fra Akseltorv.

Jeg kan på det varmeste anbefale Ove - Der er penge at tjene og spare ved ordentlig revisor hjælp.

God jagt derude.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)