Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed - Salg af hjemmesider - skatter og moms

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. May 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.
Står i den situation, at jeg overvejer at starte en enkeltmandsvirksomhed.
Jeg regner ikke med at have en indkomst på mere end 30-40.000 årligt før skat, men vil bruge virksomhedens registrering til de fradragsgoder det indebærer, samt den autoritet der er ved at have et CVR og firmanavn.
Jeg vil gerne have hjælp til at se, om jeg forstår det rigtigt, og eventuelt mangler noget.
Lad os sige, at jeg sælger et cms system til 400 kroner. Ud af disse, skal 100 så indbetales som moms, og de resterende 300 er så skattepligtig indkomst.
Er det rigtig forstået? Hjemmesider er vel momspligtige, da det er en service.
Når det kommer til skatteprocent, hvordan udregnes dette så? Har læst flere forskellige fakta, og er stadig i tvivl.
Hvis jeg har arbejde eller uddannelse, er det så lønnens trækprocent man bruger? Har nemlig også læst at det kommer an på den samlede indkomst.
Og hvad med AM-bidrag?
Er der ændre udgifter jeg har overset?
I dette eksempel, lader vi som om jeg ikke har andre udgifter i forbindelse med salget.

Undskylder hvis det er alt for basal, almen viden, men for mig virker det altså uoverskueligt.

Tilmeldt 16. Oct 14
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej "Tryllestaven",

Du har mange gode spørgsmål, men jeg vil hurtigt svare dig på det, som springer mig i øjnene - nemlig din momsberegning som er lidt forkert.

Hvis du sælger et cms system til 400 kr. så er dette momspligtigt, men det er forkert at 100 kr. af beløbet er moms.

Det er kun de 80 kr. af de 400 kr., som er moms fordi:

400 * 0,2 = 80 kr.

Det er ganske rigtigt, at når man ligger moms til et beløb, så er det 25% oveni hatten. Men, sådan er det ikke når man skal regne "baglæns" og finde momsen ud fra et beløb inklusiv moms. (Jeg undlader den matematiske forklaring).

Tip:

Har du et beløb ex. moms, så gang det med 1,25 for at finde hele beløbet inkl. moms.
Har du et beløb ex. moms, og vil vide hvor meget momsen kommer til at blive, så gang det med 0,25.
Har du et beløb inkl. moms, og vil finde hvor meget momsen udgør af beløbet, så gang med 0,2.
Har du et beløb inkl. moms, og vil finde beløbet ex. moms, så gang beløbet med 0,8.

Mathias

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46447
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :

jep moms er 80% af pris inkl moms = 25% på pris inden moms

Skat i personlig virksomhed er helt almindelig personlig skat - og hvis du har brugt dine fradrag via anden indtægt, så er det ialt ca 44% inkl am bidrag af fortjenesten

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. May 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for jeres svar, begge to.
Kan se, at jeg hellere må få mit forarbejde i orden, før jeg begiver mig ud i noget seriøst.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)