Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

HJÆLP! Import og godkendelse af en sportsdrik/energidrik i pulverform :S

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Apr 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle, især folk med forstand på fødevarer!

Jeg faldt over et helt unikt produkt på min sidste udlands rejse og fik den fantastiske ide at starte import af produktet. Jeg er studerende og tænkte i starten at det ikke ville blive noget problem. Men… Efter mange timers research på fødevarestyrelsens website står jeg med nogen problmer som stiger mig lidt overhovedet. Kompleksiteten af de forskellige eu-regulativer gør mig totalt konfus. 

Jeg er dog kommet frem til at der er sat generelle tilladelser i forhold til hvormeget og hvilke vitaminer/mineraler et produkt må indholde. 

Ud fra den viden er jeg kommet frem til at det kun er B2, B6, B12 og Koffein som jeg ikke skal søge om godkendelse til. Derudover går B3, B5 og B8 også under de generelle tilladelser, men mængden i mit produkt overstiger det tilladte. Selve produktet er et pulver som blandes med vand. Her er indholdet i produktet:

- B2 Sodium Phosphate (3 mg.)
- B3 Niacin (16 mg.)
- B5 (5 mg.)
- B6 (1,5 mg.)
- B8 Inositol (10 mg.) 
- B9 Asam folat (100 mcg.)
- B12 (1 mcg.)
- Royal Jelly (2 mg.)
- Taurine (1000 mg.)
- Ekstrak Ginseng (350 mg.)
- 1, 3, 7 Trimethylxanthine/Koffein (50 mg.)

- Aspartame
- Acesulfame -k 
- Sod Bicarbonate
- Citric Acid

Selve produktet efter opblanding er er på 300 ml. 

Jeg har svært ved at fastlægge hvilken type produkt det er. Sportsdrik eller Energidrik ud fra det ovenstående indhold.