Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Økonomi. Nu har jeg forstået det, måske

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Tommerup
Tilmeldt 23. Apr 15
Indlæg ialt: 78
Fra  posterstyle.dk Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Går med planer om at lave en webshop, og har læste en del om selvskabsform osv. Iden er at det skal laves som en enkelmandsvirksomhed, som skal drives ved siden at andet andet arbejde.

De første par mdr. Vil gå med at lave shoppen, dvs. der vil ikke være den store indkomst til at starte med. Jeg har derfor tænke mig at få et cvr. nr. og ikke være momsregistret da omsætningen vil være under 50.000.-

Jeg mener jeg har styr på det regnskabskab mæssige, men i må rette mig hvis jeg tager fejl.

Hvis jeg holder mig under 50.000,- i 12 sammenhængende mdr. er det ikke nødvendigt at være momsregistret, dvs. slippe for at betale moms af salget. Hvis omsætningen så alligevel kommer over 50.000,- vil jeg skulle betale moms at hele omsætningen ( også de  første 50.000,- ) 

Da det er en enkelsmandsvirksomhed, vil jeg personligt skulle betale b-skat af et evt. overskud. Jeg kan enten vælge at skrive forventet overskud på forskudsopgørelse så det bliver delt ud på 12 mdr. Eller når året er omme kan jeg skrive det på min årsopgørelse, og der vil så blive trukket b-skat af dette beløb. 

Så er det jeg kommer lidt i tvivl. Hvis jeg har et overskud på 10.000,- når året er omme, kan jeg vælge at skrive dette på årsopgørelse og betale skat af dette beløb. Men kan jeg vælge og bruge de 10.000,- på f.eks markedsføring den 31/12 i stedet, så regnskabet går i 0, og jeg derfor ikke skal betale noget i skat.?

Hvis jeg i stedet vælger at lade de 10.000,- ,som overskuddet er, stå i firmaet til at bruge til f.eks markedsføring i næste regnskabsår i stedet, skal jeg så betale selvskabsskat i stedet ( ved ikke hvor mange % det er ) eller kan jeg ikke slippe uden om b-skatten?

Håber det er forståligt (:

Og ja, er klar over jeg skal snakke med en bogholder/revisor, men vil, lige som alle, gerne spar penge i opstarten (:

På forhånd tak for jeres evt. svar (:

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :

kirkebjerg12:
De første par mdr. Vil gå med at lave shoppen

Hej. Jeg vil da gætte på, at der er der også udgifter. Disse vil du kunne få momsfradrag for, hvis du registrerer dig nu. 

Og ja, hvis du bruger dit overskud til f.eks. markedsføring, ja, så har du ikke noget overskud.

Jeg kan ikke svare på resten, men håber, det var en lille hjælp.

God vind!

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 17:19
Hvor mange stjerner giver du? :

kirkebjerg12:

Hvis jeg holder mig under 50.000,- i 12 sammenhængende mdr. er det ikke nødvendigt at være momsregistret, dvs. slippe for at betale moms af salget. Hvis omsætningen så alligevel kommer over 50.000,- vil jeg skulle betale moms at hele omsætningen ( også de  første 50.000,- ) 

Det er korrekt, at du ikke skal momsregistreres hvis du ikke passerer 50.000 i omsætning i 12 sammenhængende måneder!

Hvis du passerer 50.000 skal du først betale moms fra det tidspunkt hvor du passerer 50.000 (og dermed bliver registreringspligtig). Den omsætning du har haft hidtil skal du ikke svare og beregne moms af.

Fra Tommerup
Tilmeldt 23. Apr 15
Indlæg ialt: 78
Fra  posterstyle.dk Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Der vil være udgifter fra starten ja, men ikke det store beløb. Vil gætte på omkring en 500,-,pr. mdr.

Grunden til at jeg vil starte som u moms registret var for at slippe for alt for meget "papir" arbejde.

Nu har jeg ikke prøvet at indberret moms før, jeg har dog været inde på skat hjemmeside og kigge en lille smule. Hvis jeg lader mig moms registrere fra starten, er det så bare at gå ind og skrive 0 ud for indtægter og f.eks 1500,- ved udgifter? Og så vil jeg få moms tilbage for de 1500,- i udgifter?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Hvis du passerer 50.000 skal du først betale moms fra det tidspunkt hvor du passerer 50.000 (og dermed bliver registreringspligtig). Den omsætning du har haft hidtil skal du ikke svare og beregne moms af.

med den lille krølle, at NÅR du kan regne klart ud, at du vil komme over 50.000 kr på en 12 mdr periode, så SKAL du momsregistrere dig. Du må feks. ikke bare først omsætte 50.000 kr på f.eks 5 mdr og så momsregistrere dig. Det vil i alle fald give risiko for, at moms vil kalde det groft uagtsomt at du ikke registrerede dig, og så kan du få moms på din omsætning fra inden registrering, og faktisk en bod på samme beløb

Derfor registrer dig når du VED at du vil komme over 50.000 kr på 12mdr f.eks. når du rammer 3800 kr om måneden og ser en pæn jævn stigning

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Tommerup
Tilmeldt 23. Apr 15
Indlæg ialt: 78
Fra  posterstyle.dk Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror bare jeg starter med at registere mig (:Var for at få mindre regnskabs arbejde, men har nu prøvet at hente billbilling.dk og må sige det nu er MEGET nemt at lave regnskab. (:

Er stadigvæk lidt i tvivl om det med skat. Vil der være noget problem i at skrive o.- i overskud/underskud på forskudsopgørelse og så afregne med skat når året er omme.

Hvis det kan gøres på den måde, vil jeg ikke tage penge ud til mig selv i løbet af året, men lade evt. Overskud stå og så trække beløbet ud når der skal udfyldes års opgørelse. Så er jeg sikker på der er penge til at betale skatten, og vil ikke risikere at skulle betale en masse tilbage til i skak. 

Er det korrekt forstået ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

der sker ikke andet det første år end at du får rente på hvis du først betaler næste år - men ellers er reglen jo klar nok, at man skal registrere det forventede overskud

Pas på med at sætte lighedstegn mellem f.eks bankkonto og skat. Du kan jo ha brugt pengene så værdier står i varer, og så skal du betale skat af overskud, uanset bank måske står i 0

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Tommerup
Tilmeldt 23. Apr 15
Indlæg ialt: 78
Fra  posterstyle.dk Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Når det er første år med selskabet kan det vel godt forsvares at regne med at der ikke bliver noget overskud (:

Hvis jeg gør det på den måde med at vente til året er omme, vil jeg sørge for at lave regnskab hver mdr. så jeg ved hvad der kan bruges på vare, og hvad der evt. skal betales til skat.

Tak for alle svar, der kommer nok flere spørgsmål (:

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

med den lille krølle, at NÅR du kan regne klart ud, at du vil komme over 50.000 kr på en 12 mdr periode, så SKAL du momsregistrere dig. 

I et rådgivnings øjemed kan det i nogle tilfælde helt sikkert være anbefalesværdigt at anbefale en momsregistrering. Tænker på de tilfælde hvor virksomheden ikke er i stand til pålideligt at styre sin omsætning eller bare ikke ved hvornår de rammer grænsen.

Cookie - John Hannover:

Du må feks. ikke bare først omsætte 50.000 kr på f.eks 5 mdr og så momsregistrere dig. Det vil i alle fald give risiko for, at moms vil kalde det groft uagtsomt at du ikke registrerede dig, og så kan du få moms på din omsætning fra inden registrering, og faktisk en bod på samme beløb

Vi har jo krydset "klinger" på dette emne tidligere. Og vi er stadig ikke helt enige kan jeg se Surprise

Jeg er stadig af den opfattelse, at man som virksomhed i juridisk henseende sagtens kan vente til man rammer 50.000 kr., hvis man ellers har tilstrækkelig styr på sin bogføring og dermed ved hvor meget ens afgiftspligtige omsætning er.

Og der er ingen lovhjemmel til at registreringspligten indtræder tidligere, uanset ens forventninger. 

Den bod eller konsekvens som man ifalder hvis man overtræder § 48, stk. 1 (uagtsomt eller forsætlig), kan først komme på tale efter de 50.000 kr. er passeret.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

vi har krydset klinger før og i alle fald var Whiskey og Tonny revisor helt klare på at ja, man kan straffes for uagtsomt at krydse 50.000 kr. Det er ikke dagligdag, men driver du en virksomhed hvor du VED du vil komme til at krydse 50.000 hurtigt, så kan du ikke først tage 50.000 kr i omsætning og så registrere for nu at gøre det firkantet - at bruge de 50.000 kr som bundgrænse op først fvnf. den juridiske vejledning

(Afsnit D.A.14.1.2)

"Pligten til at lade sig registrere indtræder på det tidspunkt, hvor det er åbenbart, at den momspligtige 
omsætning vil overstige registreringsgrænsen på de 50.000 kr.".

ELLER http://www.tax.dk/jv/da/D_A_14_1_2.htm

Jeg vil klart fastholde at man SKAL registrere når det står klart man vil overtige og ikke bruge 50.000 som en bundgrænse

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)