Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afdrag på lån uden skat

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Frederikshavn
Tilmeldt 6. May 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle jer dejlige mennesker

Min kæreste og jeg har et nyopstartet I/S, med detail af rideudstyr. I den forbindelse har vi privat lånt 250.000 afdragsfri og rentefri af min kærestes far (alle lånepapirer er udarbejdet af advokat). Må vi afdrage på denne gæld af overskuddet før skat, eller kan vi på anden måde trække denne gæld fra i skat?


Håber virkelig i kan hjælpe mig, da jeg synes det virker lidt tåbeligt at låne 250.000 og derefter skulle have et overskud på ca. 450.000 for at kunne betale tilbage, blot fordi skattefar lige skal ha fingrene i kagedåsen først.

Med Venlig Hilsen
Mikkel Rasmussen
Hjardemaal Rideudstyr I/S

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mikkel Rasmussen:

Hej alle jer dejlige mennesker

Min kæreste og jeg har et nyopstartet I/S, med detail af rideudstyr. I den forbindelse har vi privat lånt 250.000 afdragsfri og rentefri af min kærestes far (alle lånepapirer er udarbejdet af advokat). Må vi afdrage på denne gæld af overskuddet før skat, eller kan vi på anden måde trække denne gæld fra i skat?

I kan IKKE trække afdrag på gæld fra i jeres skattemæssige indkomst, det eneste i ville kunne have trukket fra er eventuelle renter.

Mikkel Rasmussen:

Håber virkelig i kan hjælpe mig, da jeg synes det virker lidt tåbeligt at låne 250.000 og derefter skulle have et overskud på ca. 450.000 for at kunne betale tilbage, blot fordi skattefar lige skal ha fingrene i kagedåsen først.

Tåbeligt ved jeg nu ikke rigtig, hvis alle danskere kunne trække deres afdrag fra i skat ville kun meget få betale skat i det her land.

Det er jo ikke anderledes, end hvis du som ganske normal lønmodtager tjener 450.000. Så starter du med at betale skat og derefter kan du bruge dine penge til eksempelvis at afdrage på en gæld.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 18:32
Hvor mange stjerner giver du? :

I bør overveje hvorvidt gælden i virksomheden eller privat. Hvis i har den privat vil i istedet kunne anvende reglerne om 'iværksætterkonto'. Kender ikke de nærmere fradrags satser herpå, men så er der da lidt og hente. Særligt når der alligevel ikke er renter på.
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2064167

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 03:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Der skal vel kun betales skat fordi det er et privat lån?

Mit ApS har en udgift på 150.000 kr. Den skal vi låne til, og afdrage på over 11 mdr. Vores indtægter kan forhåbentlig bruges til disse afdrag, uden der først skal fratrækkes skat?

Fra Holbæk
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 06:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Afdrag på lån kan IKKE trækkes fra, men det kan renter.

Hvis du f.eks. køber en varebil til virk. til 150.000 kan du afskrive på denne.

Det er altså først når de lånte penge bliver brugt på noget til virk., at der kan trækkes noget fra.

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 08:25
Hvor mange stjerner giver du? :

1X2:

Der skal vel kun betales skat fordi det er et privat lån?

Mit ApS har en udgift på 150.000 kr. Den skal vi låne til, og afdrage på over 11 mdr. Vores indtægter kan forhåbentlig bruges til disse afdrag, uden der først skal fratrækkes skat?

det gælder jo alle lån - de kan ikke betales med penge uden der er betalt skat - der er aldrig fradrag for selve afdragene.Der er fradrag for renteudgifter men aldrig for afdrag. Ellers kunne man jo let - hvis man så man havde overskud til skat på 150.000 kr lige låne 150.000 kr og så betale dem tilbage samme dag - med fradrag for de 150.000 kr - KUN renter giver fradrag - både for private og firmaer

Du kunne med fordel knytte en online bogholder / økonomiperson .- ex Thomas lidt til dig - for du kan ha andre ting som du tror er fradrag - typisk kunne du tro varekøb med varer på lager var en udgift - og det er dræbende pludseligt at blive mødt af et stort skattekrav, hvis man har disponeret i forventning om 0 skat. Overvej at kigge i min ebog eller paperback om regnskab helt generelt - den kan også skabe lidt klarhed http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/11/regnskab.html 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror at det vil være nemmere at opstille et regneeksempel for at vise hvordan lånet skal behandles.

Du låner 100 kr. af farmand som du bruger i dit firma.

For disse 100 kr. køber du en vare som du senere vil videresælge for 125 kr.

Regnestykket for dit køb og salg er at du har et overskud på 25 kr. som du skal betale skat af.

Da du nu har fået de 125 kr. i kassen vil du kunne tage de 100 kr. som du har lånt af farmand og betale tilbage således at du blot står tilbage med 25 kr.

Disse 25 kr. er dit overskud og demed det eneste skattepligtige du har.

Har du derimod brugt lånet til at udbetale løn fra virksomheden til dig selv så ser regnestykket således ud:

Lån af farmand 100 kr.

Løn af firma 100 kr. som du skal betale skat af (underskud i forma på 100 kr.)

Nødvendig indtægt for at få regnskabet til at gå i nul. 100 kr.

Hvis indtægt er tilvejebragt så kan de 100 kr. betales tilbage til farmand.

John H - er du ikke enig heri ?

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for hurtige svar!

Jeg håber og tror at der menes afdraget ikke fratrækkes, men at den udgift som lånet bruges på, kan fratrækkes, så vi reelt kan tjene de 150k som udgiften (og lånet) lød på, uden først at skulle betale skat. Korrekt? Det er iøvrigt et rentefrit lån af en privatperson som låner firmaet (ikke en medejer).

I mit konkrete eksempel, er det således:

Jeg skal bruge 150.000 kr til data som vores hjemmeside er bygget op omkring. En almindelig firmaudgift, som selvfølgelig kan betales med vores indtægter, uden at der først skal betale skat, ligesom hvis vi havde husleje, ansatte osv.

Men hvis firmaet ikke har pengene nu og her, men skal låne 150k til firmaudgiften, så kan firmaet kun afdrage på det lån med penge som firmaet har betalt skat af? I så fald giver det jo ingen mening at låne penge til firmaudgifter, da udgifterne så bliver (ca) dobbelt så store.

Både lånet, udgifterne og hele tilbagebetalingen af lånet falder i samme kalenderår, hvis det har en betydning.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

1X2:

Jeg håber og tror at der menes afdraget ikke fratrækkes, men at den udgift som lånet bruges på, kan fratrækkes, så vi reelt kan tjene de 150k som udgiften (og lånet) lød på, uden først at skulle betale skat. Korrekt? 

I princippet ja. Dog skal du være opmærksom på om udgiften skal afskrives eller må udgiftsføres på en gang, Hvis det skal afskrives så fordeles udgiften over en årrække i stedet.

Nu er jeg ikke så skarp på om "data til en hjemmeside" er at betragte som software efter afskrivningsloven, men hvis det er så kan hele udgiften trækkes fra med det samme.

1X2:

Det er iøvrigt et rentefrit lån af en privatperson som låner firmaet (ikke en medejer).

Sørg for at få oprettet og underskrevet et lånedokument eller i hvert fald på anden vis sikre at der er aftale om et lån. NB; for at det skal være rentefrit skal der aftales anfordringsvilkår på lånet, ellers skal der beregnes renter.

1X2:

Men hvis firmaet ikke har pengene nu og her, men skal låne 150k til firmaudgiften, så kan firmaet kun afdrage på det lån med penge som firmaet har betalt skat af? I så fald giver det jo ingen mening at låne penge til firmaudgifter, da udgifterne så bliver (ca) dobbelt så store.

Nu er selskabskatteprocenten ikke så høj, kun 23,5 %, men ja du skal som udgangspunkt have et overskud før skat som er højere end det der skal afdrages. 

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

1X2:
men at den udgift som lånet bruges på, kan fratrækkes

Nej, ikke nødvendigvis - hvis du bruger pengene på varekøb, kan du kun trække det fra, hvis de købte varer er solgt videre.

Du bør finde en revisor - det er heller ikke sikkert, at du kan udgiftsføre alle omkostninger til opstart samme år, som du har betalt dem. Noget af det kan betragtes som en investering, der skal afskrives over nogle år.

Hvis du ikke får helt styr på reglerne kan du pludselig stå med en stor skattegæld. Så sørg for at få professionel bistand fra en revisor.

MVH

Kirsten

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)