Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

2 studerende vil stifte virksomhed/selskab

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Sep 10
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 06:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino!

Først tak for jer der bevandrer dette forum var med til at jeg startede min første virksomhed og nu har mod på den næste. 

En god ven, kommende forretningspartner, og jeg ønsker at starte en virksomhed, med formål om at agere konsulent virksomhed i kombination med udvikling af vores eget koncept. 

Vi er begge studerende noget tid endnu, og dette vil derfor udgøre en deltidsbeskæftigelse indtil videre. Derfor er vi interesseret i at stifte en virksomhedsform hvor vi kan dele kapital og risiko, men gøre det med færrest mulige udgifter og kapital til at starte med da vi ikke nødvendigvis får nogen indtjening i indeværende år.

Vi har kigget på IVS som en mulighed, men der følger et krav om gebyr for oprettelse af selskab(700kr.) og arbejdsskadeforsikring til os begge(2(1500 kr). Denne selskabstype vil sikker være meget fin, eller Aps hvis kapitalen tillader det om et års tid.

Lige nu er det primære dog at vi kan lave en aftale om fælles kapital, kan skabe et fælles ansigt udadtil gennem virksomhedens navn, og så undgå unødvendige udgifter, som f.eks. forsikringer, kommunale afgifter og hvad der ellers kan støde til.

Den eneste løsning jeg kan komme op med at den ene stifter enkeltmandsvirksomhed og den anden arbejder som freelancer, eller at vi bidder i det sure æble og stifter IVS med de udgifter(OG de MANGE ekstra besværligheder) der følger med. 

På forhånd tak for jeres input!

Tilmeldt 1. Sep 10
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 08:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror jeg har fundet mit svar i et I/S: http://www.ditselskab.dk/mere-info/case-4-af-5-vi-er-to-der-vil-starte-hvad-nu-hvis-vi-senere-vil-skilles

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 09:32
Hvor mange stjerner giver du? :

I/S kunne være et godt udgangspunkt nu hvor fokus er omkostningsminimering. Risikoaspektet i dnne form er at der er fuld og solidarisk hæftelse for interessentskabets forpligtelser/gæld.

Et kapitalselskab kræver endvidere at der aflægges årsrapport som de fleste vil skulle have ekstern hjælp med at udarbejde.

Tilmeldt 1. Sep 10
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar Arguins. Vi er klar over den solidariske hæftning, men da vi ikke er afhængige af fast lønudbetaling og vi yder konsulent og software ydelser har vi ikke store risici for underskud. Det eneste jeg ser som risici er hvis vi løber ind i en erstatningssag og ikke har er erhvervsforssikring. Eller misser jeg noget?

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, du misser ikke noget :)

Risikoen er hvad selskabet kan blive ansvarligt for. Det kunne være tab etc som I kunne påføre andre og en evt forsikring ikke dækker. Umiddelbart virker det ikke som at det er her i skal lægge den største bekymring p.t. :)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)