Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor går grænsen? (køb i virksomheden)

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Cef:
nternet er omfattet at tilsvarende beskatning på 2.600 kr. / året, hvis der ikke allerede beskattes fri telefon og er adgang til virksomhedens netværk (hvilket dog nok kan være svært og undgå i den beskrevne situation! ;) )
jamen sørme ja da men internet vel ikke hvis man driver virksomhed fra hjemmet osv som i linket her hvor internet vel ses separat? og trådstarter kan vel godt fravælge fri telefon - og så ha betalt internet hvis han driver virksomhed hjemmefra som jeg forstår han gør?

http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=2112242&vId=0 

Du skal ikke betale skat af fri internetforbindelse, hvis du driver din virksomhed fra hjemmet eller hvis forbindelsen via computeren giver adgang til din virksomheds netværk (dvs. adgang til stort set de samme funktioner eller dokumenter, som når du er på arbejde i virksomheden).

Hvis din internetforbindelse ikke opfylder et af de to krav, bliver du beskattet af 2.600 kroner årligt. Du skal så skrive 2.600 kroner i rubrik 462 på din selvangivelse i TastSelv.

I virksomhedens skatteregnskab skal du trække 2.600 kroner fra internetudgiften. Skal du både betale skat af fri telefon og internet, skal du stadig kun trække samlet 2.600 kroner fra.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Med midre jeg misforstår dig John så vil metoden i dine sidste 2 afsnit betyde, at han beskattes af de kr. 2.600 2 gange. Dels skriver du, at han skal medtage kr. 2.600 på selvangivelsen OG fratrække kr. 2.600 i udgiften. Der skal kun ske beskatning af de 2.600 en gang. Men igen, jeg kan misforstå digBig Smile

Noget andet trådstarter, du skal også være opmærksom på, at det ikke kun er købet af telefonen men også abonnementet, du kan trække fra i virksomheden mod at du lader dig beskatte af de kr. 2.600. Og så skal ud også huske, at de kr. 2.600 til beskatning er HVERT år du lader firmaet betale telefon/abonnement - ikke bare det år du køber telefonen. 

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

ja det er misforstået  nu ved jeg ikke hvad de to sidste afsnit er?  Man opgiver det to steder i selvangivelsen hvis det er det - et sted hvor det påvirker skat og et sted under virksomhedsoplysniger - men KUN EN gang 2.600 for fri telefon og internet

Jeg er ikke med på hvad det er for to sidste afsnit? Hvis det er, at man skal opgive de 2600 i rubrik 462 OG skal trække 2600 kr fra udgiften i firma regnskabet, så er rubrik 462 jo regnskabsoplysinger til skat og ikke noget der udløser skat - den udløses kun ved at man i regnskabet nedsætter tlf udgiften med 2600 (eller laver i skatte regulering)

Spørgsmålet her er, om man da ikke kan ha frit internet uden skat - hvis man arbejder hjemmefra og skal bruge det til firmaets drift? det mener jeg da? (uanset fri telefon med skat eller ikke)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Nov 13
Indlæg ialt: 53
Fra  Korrektureksperten.dk Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Steffen1611:

Så er det rigtigt forstået, at selvom virksomheden administreres fra min lejlighed, så kan jeg ligeså godt skrotte alle ting som er "unødvendige" for virksomheden?

Skrotte synes jeg er et hårdt ord! ;)

Men det er jo kun i forhold til skatten, man kan sagtens drive virksomhed fra sin egen adresse. I forhold til den skattemæssige indkomst kan du kun fratrække de udgifter som er en del af virksomheden.

Steffen1611:

Og jeg forstår beskatning af eventuelle køb som om der stadig er en besparelse at hente?

Hvis jeg fx. køber en ny mobiltelefon for 5.000, så skal jeg betale skat af 2.600 kroner som er omkring 1300 kroner jeg selv skal betale (udover det som virksomheden har betalt? (og til gengæld kan jeg så trække momsen fra?).

Ja, der er nogle besparelser at hente! F.eks. som med mobiltelefonen som du nævner.

I øvrigt dækker multimedia-skatten på 2.600 kr. alle elektroniske apparater, såsom mobil, computer og internetforbindelse.

 

I forhold til momsen, må du kun få fradrag i købsmomsen for den andel som virksomheden anvender. Hvis du eks skønner at mobilen anvendes 50/50, så kan du også kun få momsfradrag for halvdelen.

Så hvordan er proceduren i praksis?

Jeg lader pengene fra eventuelle salg stå på min firmakonto, og køber derefter telefonen med pengene fra denne konto?
Hvor skal jeg indberette noget i forhold til moms og skat?

Cookie - John Hannover:

Cef:
nternet er omfattet at tilsvarende beskatning på 2.600 kr. / året, hvis der ikke allerede beskattes fri telefon og er adgang til virksomhedens netværk (hvilket dog nok kan være svært og undgå i den beskrevne situation! ;) )
jamen sørme ja da men internet vel ikke hvis man driver virksomhed fra hjemmet osv som i linket her hvor internet vel ses separat? og trådstarter kan vel godt fravælge fri telefon - og så ha betalt internet hvis han driver virksomhed hjemmefra som jeg forstår han gør?

http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=2112242&vId=0 

Du skal ikke betale skat af fri internetforbindelse, hvis du driver din virksomhed fra hjemmet eller hvis forbindelsen via computeren giver adgang til din virksomheds netværk (dvs. adgang til stort set de samme funktioner eller dokumenter, som når du er på arbejde i virksomheden).

Hvis din internetforbindelse ikke opfylder et af de to krav, bliver du beskattet af 2.600 kroner årligt. Du skal så skrive 2.600 kroner i rubrik 462 på din selvangivelse i TastSelv.

I virksomhedens skatteregnskab skal du trække 2.600 kroner fra internetudgiften. Skal du både betale skat af fri telefon og internet, skal du stadig kun trække samlet 2.600 kroner fra.

vh John H

Det kan ikke betale sig for mig, da mit internet og mobiltelefoni er alt for billigt i forvejen - magter simpelthen ikke besværet for at spare 100 kroner om året....

Derudover så er der ikke tale om et abonnement i forbindelse med køb af mobiltelefon.

Så hvordan forholder tingene sig når jeg køber en mobiltelefon UDEN abonnement til omkring 5.000?

Mvh, Steffen Mortensen indehaver af Korrektureksperten.dk.

Facebook: www.facebook.com/korrektureksperten.dk

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Køb af telefon i virksomheden udløser også fri telefon beskatning.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror du misforstår mig Steffen.

Om du køber mobilen med eller uden abonnement er ligegyldigt. Det jeg mener er, at virksomhedens udgift til telefon er købet af telefonen samt det løbende abonnement (uanset om det er tegnet sammen med telefonen eller et eksisterende abonnement). "Prisen" for dette er så en beskatning af kr. 2.600 årligt.

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen1611:
Så hvordan forholder tingene sig når jeg køber en mobiltelefon UDEN abonnement til omkring 5.000?

Så udløser det fri telefonskat  det kan derfor bedst betale sig BÅDE at købe telefonen OG betale abonnement hvis man alligevel tager skat af fri telefon. Det gælder så indtil man beviser telefonen er solgt igen

Steffen1611:

Så hvordan er proceduren i praksis?

Jeg lader pengene fra eventuelle salg stå på min firmakonto, og køber derefter telefonen med pengene fra denne konto?
Hvor skal jeg indberette noget i forhold til moms og skat?

det har ikke spor at gøre med hvor penge står - men ja du køber den fra firmaet hvis du vil betale skat af fri telefon og det er præcist vist hvordan du indberetter her http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/skat-fri-telefon.html 

I skatteoplysinger rubrik 462  i udvidet selvangivelse skriver du 2600 kr og så lægger du 2600 kr til dit resulat til skat for derved at komme til at betale skatten i personlig virksomhed (selskaber opgiver løbende beløbet for ejer/ansatte til skat)

uanset du betaler skat af fri telefon skal du dele momsen så du kun fratrækker for firma% delen hvis du anvender den blandet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Nov 13
Indlæg ialt: 53
Fra  Korrektureksperten.dk Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Statsaut. revisor:

Tror du misforstår mig Steffen.

Om du køber mobilen med eller uden abonnement er ligegyldigt. Det jeg mener er, at virksomhedens udgift til telefon er købet af telefonen samt det løbende abonnement (uanset om det er tegnet sammen med telefonen eller et eksisterende abonnement). "Prisen" for dette er så en beskatning af kr. 2.600 årligt.

Så når alt kommer til alt, kan det så overhovedet betale sig for mig at købe en telefon?
Det lyder mest af alt, som om besparelsen er meget lille og jeg derudover skal igennem en masse besværligheder for at komme hen til besparelsen.

Mvh, Steffen Mortensen indehaver af Korrektureksperten.dk.

Facebook: www.facebook.com/korrektureksperten.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:35
Hvor mange stjerner giver du? :

tja- du kan jo fordele ex de 5000 kr hvis det er det telefonen koster over f.eks 5 år = 1000 kr per år og så skal abonnement jo ikke koste meget mere end 1500 kr per år eller ca 120 kr per måned for at ramme de små 2600 (med en hvis momsfordel nok 2300) hvor det går lige op - og så skal telefonen købes ud igen ved lukning eller kunne redegøres for - Your choice

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 28. Nov 14
Indlæg ialt: 726
Fra  NaturHandel.dk Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig med de andre :)
Det koster vel de der 3000 kr. i skat hvis virksomheden betaler for din telefon :)
Og man kan ikke indrette hele sin bolig for firmaets penge fordi man er selvstændig :)

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)