Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor går grænsen? (køb i virksomheden)

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Tilmeldt 8. Nov 13
Indlæg ialt: 53
Fra  Korrektureksperten.dk Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Amino!

Jeg har netop sat min første virksomhed i luften, find den her: korrektureksperten.dk.

I den forbindelse har jeg også købt nogle ting ind til min virksomhed i form af domæne, webdesign, reklame osv.

Men hvor går grænsen?

Virksomheden administreres fra min egen lejlighed, hvor min kæreste også bor - og hun er sjovt nok ansat i min virksomhed som korrekturlæser.

Så hvad kan jeg være bekendt at købe ind i min virksomheds øjemed.

Her er nogle ting, som jeg gerne vil have hjælp til at vurdere om er i orden eller ej:

Jeg har brug for en ny telefon, og eventuelt nogle opgraderinger til min pc.

Jeg har brug for en ny kontorstol, sofa, sofabord, skrivebord, nyt køkken, gulvafslibning i lejligheden osv. (lejligheden skal renoveres til sommer).

Jeg går tit ud og spiser med min kæreste.

Jeg holder ofte fester for mine venner i vores lejlighed.

Jeg har købt reklame hos Adwords og Facebook indtil videre.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh. Steffen

Mvh, Steffen Mortensen indehaver af Korrektureksperten.dk.

Facebook: www.facebook.com/korrektureksperten.dk

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Steffen, 

Kort sagt - Privat er privat og business er business. 

Det er ikke nogen nem adgang til tax-free-heaven, i Danmark!

Steffen1611:
Jeg går tit ud og spiser med min kæreste.

Denne vil jeg ALDRIG gamble med. Kun hvis det er reelt forretningsmøde, som OGSÅ indkludere flere mennesker!

Steffen1611:
reklame hos Adwords og Facebook

Dette er jo en helt almindelig omkostning for dig i at drive virksomhed. 

Steffen1611:
ny telefon

Hvis du vil lade virksomheden betale for din telefon, så skal du beskattes af det!

Steffen1611:
opgraderinger til min pc.

Igen det skal du beskattes af, hvis det bruges privat. 

Steffen1611:
Jeg har brug for en ny kontorstol, sofa, sofabord, skrivebord, nyt køkken, gulvafslibning i lejligheden osv. (lejligheden skal renoveres til sommer).

NO GO.. Du kan indrette et SEPERAT rum, hvor det kun er 100% virksomhed, INGEN private ting, ikke så meget som et skab med private ting. Så kan man begynde med at tale om at virksomheden, skal belastes med at indkøbe kontor ting, som skrivebord, kontorstole. De andre ting du nævner, kan da slet ikke belaste din virksomhed. Det er dine private midler der skal betales med det. 

Tilmeldt 8. Nov 13
Indlæg ialt: 53
Fra  Korrektureksperten.dk Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jannik Hansen:

Hej Steffen, 

Kort sagt - Privat er privat og business er business. 

Det er ikke nogen nem adgang til tax-free-heaven, i Danmark!

Steffen1611:
Jeg går tit ud og spiser med min kæreste.

Denne vil jeg ALDRIG gamble med. Kun hvis det er reelt forretningsmøde, som OGSÅ indkludere flere mennesker!

Steffen1611:
reklame hos Adwords og Facebook

Dette er jo en helt almindelig omkostning for dig i at drive virksomhed. 

Steffen1611:
ny telefon

Hvis du vil lade virksomheden betale for din telefon, så skal du beskattes af det!

Steffen1611:
opgraderinger til min pc.

Igen det skal du beskattes af, hvis det bruges privat. 

Steffen1611:
Jeg har brug for en ny kontorstol, sofa, sofabord, skrivebord, nyt køkken, gulvafslibning i lejligheden osv. (lejligheden skal renoveres til sommer).

NO GO.. Du kan indrette et SEPERAT rum, hvor det kun er 100% virksomhed, INGEN private ting, ikke så meget som et skab med private ting. Så kan man begynde med at tale om at virksomheden, skal belastes med at indkøbe kontor ting, som skrivebord, kontorstole. De andre ting du nævner, kan da slet ikke belaste din virksomhed. Det er dine private midler der skal betales med det. 

Tak for responsen - det var præcis noget i den retning jeg søgte.

Hvad mener du med beskattelse? Hvad kommer det reelt til at betyde for prisen - jeg mener er der noget rabat at hente,

nu hvor jeg bruger det i virksomheds øjemed eller går det ud på ét efter beskattelse osv?

Mvh, Steffen Mortensen indehaver af Korrektureksperten.dk.

Facebook: www.facebook.com/korrektureksperten.dk

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 07:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen1611:

Tak for responsen - det var præcis noget i den retning jeg søgte.

Hvad mener du med beskattelse? Hvad kommer det reelt til at betyde for prisen - jeg mener er der noget rabat at hente,

nu hvor jeg bruger det i virksomheds øjemed eller går det ud på ét efter beskattelse osv?

Helt grundlæggende i forhold til skat, så skal du betale skat af din virksomhedsindkomst, hvilken opgøres ved at tage alle indtægter og derefter fratrækker dine udgifter.

Alle udgifter din virksomhed har skal opfylde et grundlæggende kriterie, for at du trække dem fra! De skal i henhold til Statsskattelovens § 6 være med til "at sikre og vedligeholde indkomsten". Så du skal egentlig stille dig selv spørgsmålet hver gang du køber noget, om den her udgift er nødvendig for at drive netop din virksomhed eller den tjener et privat formål.

 

I forhold til de udgifter som både er til virksomheden og dig selv, eksempelvis en computer, er der som regel altid en specialregel som siger hvor meget og hvordan den skal fordeles mellem dig og virksomheden.

Beskatning af eksempelvis en computer foregår typisk ved at virksomheden køber den og betaler de udgifter som er forbundet med computeren. Den private anvendelse beskattes ved at du bliver multimediabeskattet af 2.600 kr. (se evt. http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1872145)

Tilmeldt 8. Nov 13
Indlæg ialt: 53
Fra  Korrektureksperten.dk Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Steffen1611:

Tak for responsen - det var præcis noget i den retning jeg søgte.

Hvad mener du med beskattelse? Hvad kommer det reelt til at betyde for prisen - jeg mener er der noget rabat at hente,

nu hvor jeg bruger det i virksomheds øjemed eller går det ud på ét efter beskattelse osv?

Helt grundlæggende i forhold til skat, så skal du betale skat af din virksomhedsindkomst, hvilken opgøres ved at tage alle indtægter og derefter fratrækker dine udgifter.

Alle udgifter din virksomhed har skal opfylde et grundlæggende kriterie, for at du trække dem fra! De skal i henhold til Statsskattelovens § 6 være med til "at sikre og vedligeholde indkomsten". Så du skal egentlig stille dig selv spørgsmålet hver gang du køber noget, om den her udgift er nødvendig for at drive netop din virksomhed eller den tjener et privat formål.

 

I forhold til de udgifter som både er til virksomheden og dig selv, eksempelvis en computer, er der som regel altid en specialregel som siger hvor meget og hvordan den skal fordeles mellem dig og virksomheden.

Beskatning af eksempelvis en computer foregår typisk ved at virksomheden køber den og betaler de udgifter som er forbundet med computeren. Den private anvendelse beskattes ved at du bliver multimediabeskattet af 2.600 kr. (se evt. http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1872145)

Så er det rigtigt forstået, at selvom virksomheden administreres fra min lejlighed, så kan jeg ligeså godt skrotte alle ting som er "unødvendige" for virksomheden?

Og jeg forstår beskatning af eventuelle køb som om der stadig er en besparelse at hente?
Hvis jeg fx. køber en ny mobiltelefon for 5.000, så skal jeg betale skat af 2.600 kroner som er omkring 1300 kroner jeg selv skal betale (udover det som virksomheden har betalt? (og til gengæld kan jeg så trække momsen fra?).

Mvh, Steffen Mortensen indehaver af Korrektureksperten.dk.

Facebook: www.facebook.com/korrektureksperten.dk

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen1611:

Så er det rigtigt forstået, at selvom virksomheden administreres fra min lejlighed, så kan jeg ligeså godt skrotte alle ting som er "unødvendige" for virksomheden?

Skrotte synes jeg er et hårdt ord! ;)

Men det er jo kun i forhold til skatten, man kan sagtens drive virksomhed fra sin egen adresse. I forhold til den skattemæssige indkomst kan du kun fratrække de udgifter som er en del af virksomheden.

Steffen1611:

Og jeg forstår beskatning af eventuelle køb som om der stadig er en besparelse at hente?

Hvis jeg fx. køber en ny mobiltelefon for 5.000, så skal jeg betale skat af 2.600 kroner som er omkring 1300 kroner jeg selv skal betale (udover det som virksomheden har betalt? (og til gengæld kan jeg så trække momsen fra?).

Ja, der er nogle besparelser at hente! F.eks. som med mobiltelefonen som du nævner.

I øvrigt dækker multimedia-skatten på 2.600 kr. alle elektroniske apparater, såsom mobil, computer og internetforbindelse.

 

I forhold til momsen, må du kun få fradrag i købsmomsen for den andel som virksomheden anvender. Hvis du eks skønner at mobilen anvendes 50/50, så kan du også kun få momsfradrag for halvdelen.

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen1611:

Tak for responsen - det var præcis noget i den retning jeg søgte.

Hvad mener du med beskattelse? Hvad kommer det reelt til at betyde for prisen - jeg mener er der noget rabat at hente,

nu hvor jeg bruger det i virksomheds øjemed eller går det ud på ét efter beskattelse osv?

Hej Steffen, 

Jeg syntes Jesper har dækket dette rigtigt godt i de følgende svar - og er enig med ham.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Men lad os lige få styr på, at multimedieskatten blev Afskaffet for et par år siden. En pc kan bruges i det omfang du har den af hensyn til arbejdet og har tilgængelighed over adgang til arbejdsmæssig netværk mv.

De 2.600 gives for fri telefon og du kan derunder også betale dit internet privat.

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Cef:
Men lad os lige få styr på, at multimedieskatten blev Afskaffet for et par år siden. En pc kan bruges i det omfang du har den af hensyn til arbejdet og har tilgængelighed over adgang til arbejdsmæssig netværk mv.

De 2.600 gives for fri telefon og du kan derunder også betale dit internet privat.
ja ingen skat på fri computer

ja .2600 kr i skat af fri telefon http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/skat-fri-telefon.html  (ved ikke helt hvorfor CEF nævner internet her - for det kan man trække fra forudsat det er nødvendigt for firmaet at ha det (ex adgang til firmaets netværk eller hjemmeside osv) uanset fri telefon vælges eller ikke, og uden skat (og vi taler internet ikke med tv pakke osv Smile)

Alt som anskaffes fordi det skal bruges i firmaet seriøst giver fradrag for købet - men MOMSEN skal deles så man kun fratrækker moms i forhold til en helt seriøs vurdering af brug - privat og firma - F.eks. en computer stillet til rådighed fra arbejdsgiver, hvor der IKKE er lavet beregning af fordeling, vil skat generelt moms mæssigt sætte til 50/50 - så lav seriøs fordeling

her mere om bogføring af netop delt moms http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
ja .2600 kr i skat af fri telefon http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/skat-fri-telefon.html  (ved ikke helt hvorfor CEF nævner internet her - for det kan man trække fra forudsat det er nødvendigt for firmaet at ha det (ex adgang til firmaets netværk eller hjemmeside osv) uanset fri telefon vælges eller ikke, og uden skat (og vi taler internet ikke med tv pakke osv Smile

 

Internet er omfattet at tilsvarende beskatning på 2.600 kr. / året, hvis der ikke allerede beskattes fri telefon og er adgang til virksomhedens netværk (hvilket dog nok kan være svært og undgå i den beskrevne situation! ;) )

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1872145

Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)