Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har jeg ret til at hæve købet og få mine penge tilbage? (INTERNATIONAL)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Apr 11
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 09:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg skal til at starte et kafferisteri, og har gået spændt og ventet på min kafferister siden jeg d. 19-02-2015, overførte ca. 95.000 kr til sælgeren fra Sverige.

På min faktura står der at leveringen sker 12 uger efter orderpayment, altså 12 uger efter 19-02-2015, hvilket betyder at den bør komme d. 18 Maj.

Da sælger på et møde, forklarede at han måske kunne skynde på processen og sørge for levering hurtigere, har jeg løbende spurgt til leveringstidspunkt, uden at få noget konkret svar. - indtil i fredags:

Hvor han skriver til mig:

Giesen (fabrikkens navn) är överhopade med order.

Jag har kämpat för en bra lev. vecka

för er rost.

Jag har nu fått vecka 26 senast vecka 27.

SCC/JO Åkerblom (ham som forhandler af maskinen og ansvarlig for det skandinaviske marked)

Så fra at have haft udsigt til at få leveret SENEST mandag uge 21, kan jeg nu pludselig se frerm til at det først bliver 5-7 uger senere, afhængigt af om det bliver uge 26 eller 27 og om det bliver først eller sidst på ugen.

Jeg skriver så til ham at det er uacceptabelt, og at jeg forlanger kompensation i størrelsesordnen € 1.000 pr uge maskinen er forsinket, men lægger op til at jeg er åben overfor at denne kompensation kan være delvist i ydelser som de tilbyder (kurser, installation mm). og giver ham frist til i dag til at svare, og forbeholder mig ret til at afbestille hvis vi ikke bliver enige om kompensationen

Han afviser dog blankt pr. telefon, nærmest med henvisning til at det jo er fabrikken i Holland der er skyld i det og at han jo gør hvad han kan.

Lige nu er jeg rasende over den behandling jeg har fået, og at leverandøren er fuldstændig ligeglad med at jeg skal vente 5-7 uger yderligere med at starte min virksomhed. Og har mest lyst til at hæve købet og bestille forfra hos et konkurrerende mærke. (som jeg netop har hørt fra kun har ca. 6 ugers leveringstid.)

Men kan jeg det? Jeg er ikke klar over hvilket regelsæt der gælder automatisk, når det ikke er specificeret i kontrakten/købsfaturaen

Jeg ser frem til at høre fra jer, og giver gerne en friskristet kaffe for et godt svar når engang tingene kommer på plads.

Mvh. Claus

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

der er ikke en automatik der gælder her internationalt - 12 ugers leveringstid som nu bliver til 20 uger ER jo klart senere end lovet og ja, formentlig vil du kunne få medhold, hvis du kører en retssag om ophævelse af købet, men der er ingen automatik idet, når der ikke i kontrakten er aftalt konsekvens af for sen leverence, af noget som jo tydeligvis HAR lang leveringstid fra start.

Du står derfor med en besværlig sag, men ikke en du ikke har visse pæne muligheder for at vinde. Tør du tage den risiko og købe en anden er så spørgsmålet. 

Jeg ville nok mase meget kraftigt på, men tvivler på jeg ville satse på ophævelse med mindre de selv godkender, hvad de måske vil gøre, når de har så travlt?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

mohnsen:
Jeg skal til at starte et kafferisteri, og har gået spændt og ventet på min kafferister siden jeg d. 19-02-2015, overførte ca. 95.000 kr til sælgeren fra Sverige.

Du skal være glad hvis du nogen sinde ser den maskine. Du nåede ikke at overveje at tilbyde 30% udbetaling og resten ved levering ?. Du efterlod sælgeren uden nogen som helst motivation for at levere varen ?. Så hvem tror du selv er sidst i køen nu ?.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

mohnsen:

Men kan jeg det? Jeg er ikke klar over hvilket regelsæt der gælder automatisk, når det ikke er specificeret i kontrakten/købsfaturaen

Jeg ser frem til at høre fra jer, og giver gerne en friskristet kaffe for et godt svar når engang tingene kommer på plads.

Mvh. Claus

Hej Claus,

 

Træls problemstilling! 

I første omgang, hvis du vil hæve kan du så ikke prøve på "en pæn måde" at skrive til sælger/formidler at du gerne vil hæve købet. Nogle gange kan en dialog løse et problem før begge parter begynder at anvende lovgivningen!

 

Ellers fandt jeg dette link til løsørekøblovvalgsloven http://m.beyerlaw.dk/loesoerekoeblovvalgskonventionen-og-loesoerekoeblovvalgsloven1

I følge § 4 i denne, er udgangspunktet at det er i sælgers land lovgivningen gælder. Dog med undtagelse, hvis du har købt/bestilt varen på eksempelvis en messe i DK.

Angiveligt har alle de øvrige nordiske lande tilsvarende lovtekst, så du ikke kommer i den internationale købelov (CISG)

 

Hvis det er den svenske købelov (http://www.notisum.se/Rnp/SLS/LAG/19900931.htm) så skal du umiddelbart kigge i § 22, hvor der gives ret til at hæve ved forsinkelse. Jeg er ikke så skarp til svensk, så de nærmere betingelser kan jeg ikke lige gennemskue. I dansk ret er en hver forsinkelse i handelskøb væsentlig og giver umiddelbart ret til at hæve købet.

Tilmeldt 14. Apr 11
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Tak for jeres hurtige og gode svar.

Jeg har netop fået et opkald fra sælger, som nu lyder som om at han godt kan levere til tiden alligevel (eller deromkring), hvilket er godt nok til mig. Jeg skulle få det på skrift i løbet af dagen.

Så det ser ud som at min strenge og bestemte email har givet pote, men nu må jeg lige se hvad der kommer.

Tak til alle - jeg håber at det nu løser sig.

Tilmeldt 14. Apr 11
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover og jesper_nl ->

tak for fyldestgørende svar.

I er velkommen til at henvende jeg til mig om en måneds tid hvor vores kaffeværksted forhåbenlig er oppe og køre, og et par poser friskristet kaffe ved lejlighed.

mvh Claus

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

bare mas på - og forklar at du jo ikke har en masse andet kørende, så du er afhængig af maskinen og får et påviseligt stort tab ved for sen leverance. Herligt det ser ud til at løse sig. Husk, at når du får bekræftelse på at de finder løsning - så er sdet TAK - tusind tak godt I reddede den - også selv om det jo kun er som aftalt, men det låser agenten endnu mere, at han ved han nu har en taknemmelig person som vil blive dybt skuffet hvis det svigter- Det er altid langt sværere at svigte en venlig end en sur Big Smile

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)