Hej Aminoer Jeg skal til at starte et kafferisteri, og har gået spændt og ventet på min kafferister siden jeg d. 19-02-2015, overførte ca. 95.000 kr til sælgeren fra Sverige. På min faktura står der at leveringen sker 12 uger efter orderpayment, altså 12 uger efter 19-02-2015, hvilket betyder at den bør komme d. 18 Maj. Da sælger på et møde, forklarede at han måske kunne skynde på processen og sørge for levering hurtigere, har jeg løbende spurgt til leveringstidspunkt, uden at få noget konkret svar. - indtil i fredags: Hvor han skriver til mig: Giesen (fabrikkens navn) är överhopade med order. Jag har kämpat för en bra lev. vecka för er rost. Jag har nu fått vecka 26 senast vecka 27. SCC/JO Åkerblom (ham som forhandler af maskinen og ansvarlig for det skandinaviske marked) Så fra at have haft udsigt til at få leveret SENEST mandag uge 21, kan jeg nu pludselig se frerm til at det først bliver 5-7 uger senere, afhængigt af om det bliver uge 26 eller 27 og om det bliver først eller sidst på ugen. Jeg skriver så til ham at det er uacceptabelt, og at jeg forlanger kompensation i størrelsesordnen € 1.000 pr uge maskinen er forsinket, men lægger op til at jeg er åben overfor at denne kompensation kan være delvist i ydelser som de tilbyder (kurser, installation mm). og giver ham frist til i dag til at svare, og forbeholder mig ret til at afbestille hvis vi ikke bliver enige om kompensationen Han afviser dog blankt pr. telefon, nærmest med henvisning til at det jo er fabrikken i Holland der er skyld i det og at han jo gør hvad han kan. Lige nu er jeg rasende over den behandling jeg har fået, og at leverandøren er fuldstændig ligeglad med at jeg skal vente 5-7 uger yderligere med at starte min virksomhed. Og har mest lyst til at hæve købet og bestille forfra hos et konkurrerende mærke. (som jeg netop har hørt fra kun har ca. 6 ugers leveringstid.) Men kan jeg det? Jeg er ikke klar over hvilket regelsæt der gælder automatisk, når det ikke er specificeret i kontrakten/købsfaturaen Jeg ser frem til at høre fra jer, og giver gerne en friskristet kaffe for et godt svar når engang tingene kommer på plads. Mvh. Claus |
der er ikke en automatik der gælder her internationalt - 12 ugers leveringstid som nu bliver til 20 uger ER jo klart senere end lovet og ja, formentlig vil du kunne få medhold, hvis du kører en retssag om ophævelse af købet, men der er ingen automatik idet, når der ikke i kontrakten er aftalt konsekvens af for sen leverence, af noget som jo tydeligvis HAR lang leveringstid fra start.
Du står derfor med en besværlig sag, men ikke en du ikke har visse pæne muligheder for at vinde. Tør du tage den risiko og købe en anden er så spørgsmålet.
Jeg ville nok mase meget kraftigt på, men tvivler på jeg ville satse på ophævelse med mindre de selv godkender, hvad de måske vil gøre, når de har så travlt?
vh John H