Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fyret to gange?

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)
Tilmeldt 25. Sep 13
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fyret en medarbejder som har 6 mdr. opsigelse. Nu er der gået 100 dage siden han er blevet opsagt og medarbejder er fuldt sygemeldt fra dagen 1 (100 dage i dag).
 I følge vores kontrakt har han 120-dage-sygeregel.  Kan jeg så fyre ham igen efter 120 dage er gået (så sparer jeg 1 mdr. sygeløn)? Hvad sker der hvis jeg har talt dagene forkert ? Gælder stadig den første opsigelse så?

Tak

Tilmeldt 2. Feb 13
Indlæg ialt: 1194
Fra  Riveronline.dk Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jesus, har han lagt sig syg i 100 dage? Han får da aldrig et job igen :D

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Leno:
eg har fyret en medarbejder som har 6 mdr. opsigelse. Nu er der gået 100 dage siden han er blevet opsagt og medarbejder er fuldt sygemeldt fra dagen 1 (100 dage i dag).
 I følge vores kontrakt har han 120-dage-sygeregel.  Kan jeg så fyre ham igen efter 120 dage er gået
nej  - det kunne du hvis der i kontrakten stod du havde den ret OG han inden fyringen var syg. Du har ret til at kræve lægeerklæring og alt det - men du kan ikke skære ned på varslet

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 22:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,5 stjerner givet af 2 person

Seriøst, holder du på en medarbejder i 6 mdr. efter fyring?
En fritstilling havde været bedre.
Der kommer intet godt ud af at holde på medarbejdere der er fyret, en overleveringsfase er ok men derefter mener jeg det rigtige er at fritstille.

Nu kender jeg intet til fyringsgrundlag, men prøv at sætte dig i medarbejderens sted. At gå på arbejde i 6mdr. på den arbejdsplads hvor man lige har fået sparket er pisse hårdt. Men er demotiveret og vil egentlig bare videre. Og med 6mdr. opsigelse går jeg stærkt ud fra at der er tale om en medarbejder der har været ansat i mange år.
Det er desuden svært at komme videre og aktivt søge nye jobs hvis man stadig på fuldtid skal stå til rådighed for sin arbejdsgiver.
Det er vigtigt at tage pæn afsked det gælder for både arbejdsgiver og medarbejder.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jesper I. P:
Seriøst, holder du på en medarbejder i 6 mdr. efter fyring?
En fritstilling havde været bedre.

Der er bestemt intet useriøst ved at holde på medarbejdere du betaler løn til. Det er fuldstændig normalt medmindre det er særligt betroede medarbejdere, eller der er tale om at medarbejderen bliver udstillet, der har været konflikt... og en fyring kan eksempelvis være grundet ordrenedgang hvor det ville være tåbeligt at lade folk gå...

En medarbejder med 6 måneders opsigelse har i sagens natur været der ret længe - eller er blevet ansat med specielle vilkår. Vi ved intet om spørgers virksomhed, eller situationen bag, så vi har ikke meget grundlag for at moralisere overfor denne.

Til spørgsmålet - så kan du bortvise en medarbejder hvis du har det juridiske grundlag iorden, men der er en betydelig sandsynlighed for at medarbejderen har en forstående læge der er villig til at gradbøje forholdene omkring en sygemelding. Jeg må dog nok sige at hvis det er en måneds sygeløn det drejer sig om så er det næppe besværet værd.

Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:

Det er muligt du har ret. Personligt har jeg bare aldrig arbejdet et sted der fastholder en ansættelse efter en fyring - altid fritstilling efter overdragelsesperiode, men det kan være jeg bare har været heldig at være ansat i virksomheder der har en fornuftig HR politik.

P.S: Ved ordrenedgang er der vel endnu mindre grund til at fastholde medarbejder??

Fra Dianalund
Tilmeldt 11. Apr 09
Indlæg ialt: 888
Fra  Ringhus.dk Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en kammerart som også lagde sig syg dagen efter han blev fyret. på 120. syge dag blev han bortvist, han kontaktede fagforeningen, men der var intet at gøre. de kunne ikke hjælpe ham.

Der til skal siges at når man lægger sig syg på den måde, så tæller lørdag, søndag og helligdage også med. og så tæller 120 dage altså hurtigt. 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :

lyder korrekt Michael men de 120 dage skal være specifikt med i kontrakten i alle fald, ellers tæller de aldrig - de er ikke lov eller fast overenskomst

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Sep 13
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har snakket med en jurist i min fagforening og han synes at jeg skal igen fyre ham syge som gider ikke møde på arbejde. Han vil gerne have sin løn i 6 mdr. i opsigelsesperioden men han vil ikke komme på arbejde. Han er sur!

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2491
Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Leno:

Jeg har snakket med en jurist i min fagforening og han synes at jeg skal igen fyre ham syge som gider ikke møde på arbejde. Han vil gerne have sin løn i 6 mdr. i opsigelsesperioden men han vil ikke komme på arbejde. Han er sur!

Du har fyret manden, han er sygemeldt - lad ham være i fred og betal hvad han har ret til. Sådan fungerer det alle steder. Og naturligvis er han sur. Tror du selv det er sjovt at få sparket?

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)