Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erfaringer med Airbnb i andelsboligforening?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Dec 11
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej! I min andelsboligforening har bestyrelsen netop meddelt, at korttidsudlejning via fx Airbnb er totalt bandlyst. Og det synes jeg er noget pjat. Jeg er med på, at der er faldgruber og ting man skal være opmærksom på, men jeg synes, at det rigtige må være at imødekomme hinanden ved at sætte et fælles regelsæt op med eksempelvis et loft hvor hvor mange uger om året, man må udleje osv.

Men jeg vil lige høre, om der er andre, som har haft lignende diskussioner i deres andels- eller ejerforeninger, og om der er god erfaring og gode argumenter at hente? Én ting er det holdningsbaserede, men det kunne også være meget godt at vende tilbage med nogle kolde juridiske fakta.

På forhånd mange tak!

Fra Viby J
Tilmeldt 6. Feb 09
Indlæg ialt: 549
Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. 
Jeg har nogle bekendte, som for nylig også har stillet forslag om udlejning af boligerne i deres andelsforening, da de ikke umiddelbart kunne få det bud på deres bolig de gerne vil have (den er til salg) - og det blev et klart nej fra bestyrelsen. Og da bestyrelsen sagde nej, valgte de øvrige medlemmer også at stemme nej.  

Så jeg tænker du skal have de øvrige medlemmer med på ideen hvis det skal lykkedes. Husker jeg rigtigt skal der være 2/3 for, før at et forslag kan vedtages. Er der ikke det, tror jeg desværre ikke der er meget at gøre - som jeg forstod på mine bekendte, havde de ihvertfald ikke smarte "juridiske" argumenter til at kunne gøre noget. 

Så tag da en snak med medlemmerne, og se hvad de siger til ideen :)

Mvh Uffe

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Kik i foreningens vedtægter hvad der står deri om udlejning. Er der forbud mod udlejning gælder det al udlejning - også korttids. Er der ikke nævnt noget om forbud mod udlejning, kan bestyrelsen ikke beslutte, at du ikke må leje ud.

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Tilmeldt 28. Dec 11
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej begge og tak for svar! Vedtægterne siger, at bestyrelsen skal godkende den enkelte udlejning forinden (det er en gammel formulering fra før ferie-/korttidsudlejning blev en ting). Men de har forbudt airbnb og lignende over en kam med henvisning til, at det er såkaldt "hotellignende virksomhed", og at det derfor er ulovligt. Og dét er virkelig en hvepserede man prikker til, for der er store diskussioner rundt omkring på nettet omkring hvorvidt airbnb kan sidestilles ved hoteldrift eller ej. Der er ikke noget entydigt svar eller klar diskussion, når man spørger fx kommunen. Men ministeren på området har udtalt, at det ikke er ulovligt, så længe man holder det under syv uger årligt. Så altså det kan i hvert fald ikke afvises på baggrund af noget juridisk, mener jeg.

Det skal nu op til et beboermøde, hvor sagen skal drøftes, og hvor der i sidste ende skal stemmes om det. Så det netop ikke bare er bestyrelsen, som styrer det i lukket kreds. Så jeg vil bare gerne have så mange gode argumenter som muligt. Og gerne kunne referere til andre andelsforeninger, hvor man har drøftet sagen og er nået frem til en mellemvej.

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad lovgivning, minister og kommune siger, herunder omkring lovlighed, kan du ikke bruge til noget. Det er den enkelte andelsboligforening selv, der kan fastsætte om man vil tillade det eller ej. Så det skal op på et fællesmøde og afgøres der, som du også skriver er meningen.

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)