Jeg tænker som sådan ikke, at det ene er mere rigtigt end det andet. Hvis dine udenlandske kunder synes din pris er fair ex. fragt, så ville jeg da næsten bare bibeholde det. Alternativt kunne du sige fri fragt ved køb for over x kr. - det er der en del webshops som gør, og det er jo en smart måde at "presse" kunden til at købe lidt mere og så få fragten gratis. :)
Hej. Der er vel ingen kutyme. Det skulle være kundens lands kutyme, og det kan du jo ikke holde styr på med over 200 lande i verden. Jeg synes, at du sætter standarden. Du bør selvfølgelig tydelig angive, at kunden skal betale fragten. Det gør det jo også nemmere både at prisfastsætte og budgettere, hvis du kan se bort fra fragten, lissom man ser bort fra momsen. Især, fordi den er forskellig til forskellige lande. Uffehs' idé vedrørende fri fragt ved køb over en vis størrelse er jo god og jo egentlig bare en rabat.
Normal kutyme er helt klar Ex Works, dvs at kunden selv forstår fragtens via hans speditør. I praksis vil det dog ofte være dig som sælger som vælger fragtfirmaet og fakturere kunden for selve fragten. Fordel ved Ex Works er at du ikke er ansvarlig for evt. skader eller bortkomst af godset.
Hej jeg har en mindre vognmandsforretning og det er normalen af det er den der bestiller transporten at det er den der betaler, du vil få svært ved at finde en dansk transportør, der vil kører dit gods, når det er modtageren der skal betale transporten, da jeg som vognmand ikke har en jordisk chance for at tjekke denne modtagers økonomiske forhold hvis det eks. er i Rumænien