Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bedste håndtering af moms på fragt

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :

forstod måske ikke helt jesper men - Du skal ved brug af udlægsordningen holde køb af fragt uden moms (porto) og salg af fragt helt hver for sig i bogføringen - og hvis du har fortjeneste - så vil du skulle betale skat af fortjeneste på den fragt, hvis du har tab, vil du ikke skulle betale moms men heller ikke få moms retur. læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/05/porto-udlgsordningen.html som forklarer det og også sige hvordan faktura og bogføring skal se ud

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

forstod måske ikke helt jesper men - Du skal ved brug af udlægsordningen holde køb af fragt uden moms (porto) og salg af fragt helt hver for sig i bogføringen

Når jeg skriver salg af fragt (uden moms og på særskilt fakturalinje), mener jeg (når man læser hele tråden i sammenhæng) at der gøres brug af udlægsordningen. Og holde det adskilt, ja måske. Men uanset hvad skal det jo bogføres så en eventuel fortjeneste/tab havner i resultatet.

Hvis man læser de domme, som skat henviser til i juridisk vejledning (D.A.1.1.3.3.3), så læser jeg kun at adskilningskravet gælder på selve fakturaen, altså en særskilt linje hvor portoen/fragt fremgår uden momsberegning.

Cookie - John Hannover:

hvis du har tab, vil du ikke skulle betale moms men heller ikke få moms retur. 

Der mener jeg ikke du har ret!

Hvis man (som trådstarter gør) køber både ydelse som indeholder både en momsfri del og en del indeholdene moms, så kan han jo godt bruge udlægsordningen til den del som er momsfri og bruge den del som indeholder moms som en udgift der giver ret til momsfradrag.

Jeg skriver netop også i mit forrige indlæg, at fradraget for moms naturligvis ikke kan overstige det man faktisk har betalt i moms. Og endvidere skriver jeg også at man også kun kan få fradrag for købsmoms såfremt der er et eventuelt tab og heller ikke overstige dette tab. Hvis disse 2 betingelser er opfyldt kan man godt få fradrag for købsmoms samtidig med man benytter en udlægsordning. 

Når jeg læser din i øvrigt fremragende beskrivelse i linket, er der et forhold som ikke er beskrevet og netop er en del af problemstillingen i denne tråd. Trådstarter har jo i sine køb til brug for fragten ikke kun købt momsfri porto, men også ved samme køb en del som indeholder moms.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg er ikke i tvivl om, at man skal ha særskilte konti til momsfri porto køb og salg under udlægsordningen (ellers bliver det også håbløst at redegøre for de to poster - samlet køb porto uden moms - samlet salg under udlægsordning, og det er krav hvis ordningen skal bruges)

Hvad angår blandet fragt tror jeg det er noget sjældent at man har noget af fragten til kunden købt med moms og andet uden moms - har aldrig hørt om det. Det jeg skriver er, at hvis man bruger udlægsordingen, og har tab på fragt (sælger for mindre end man køber i momsfri fragt) så har man ikke momsfradrag for tabet http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1946750  - hvis man sælger for mere end man køber, så skal man betale moms af fortjenesten. Jeg tror det med noget af fragten med moms og andet uden forvirrer debatten

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Hvad angår blandet fragt tror jeg det er noget sjældent at man har noget af fragten til kunden købt med moms og andet uden moms - har aldrig hørt om det. 

Det skriver trådstarter jo netop der er på de køb han foretager, han kalder det et håndteringsgebyr.

Cookie - John Hannover:

Det jeg skriver er, at hvis man bruger udlægsordingen, og har tab på fragt (sælger for mindre end man køber i momsfri fragt) så har man ikke momsfradrag for tabet http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1946750  

Det eneste den dom du henviser til siger, er at man ikke har fradrag i købsmomsen for den porto som hører under udlægsordningen. Det er jo min pointe, at tabet på portoen netop er udenfor udlægsordningen og derfor giver ret til momsfradrag efter samme regler som alle andre udgifter, hvis der ellers er moms på en del af købsfakturaen (hvilket der iflg trådstarter netop er på det håndteringsgebyr han betaler)

Cookie - John Hannover:

 - hvis man sælger for mere end man køber, så skal man betale moms af fortjenesten. 

Helt enig.

Fra Roskilde
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 422
Fra  LivetSomSenior ApS Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Hvad angår blandet fragt tror jeg det er noget sjældent at man har noget af fragten til kunden købt med moms og andet uden moms - har aldrig hørt om det. 

Jeg bruger Pakkelabels.dk. På den seneste faktura fra dem står der følgende:

Portoudlæg - 3.034,72 kr. - 0% moms

Håndtering - 1.281,82 kr. - 25% moms (=momsbeløb 320,46 kr.) = linjetotal på 1.602,28 kr.

Fakturaens totalbeløb er dermed 4.637 kr., hvoraf 320,46 kr. er moms.

Jeg ejer LivetSomSenior, som forhandler praktiske hjælpemidler til ældre og handicappede - se vores hjemmeside.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er tale om to ting - momspligtig porto uden for udlæg og momsfri inden for

Hvis der er begge dele skal de håndteres helt hver for sig (nok sjældent) og så er der momspligt/fradrag som med alt anden for den del der ikke er i udlægsordning

Det momsfrie i udlæg skal bogføres særskilt og der er moms på samlet fortjeneste og ikke momsfradrag for samlet tab

vi er enige - taler bare om to forskellige ting

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)