Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af skrivebord, m.m. til "hjemmekontor"

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Reglen om Pc'ere er vel en sær-regel.

Et skrivebord går alt andet lige ind som et blandet driftsmiddel, hvorfor der kun er delvist fradrag.

Jeg er nu ikke overbevist om, at der ikke skal gives fuldt fradrag for skrivebordet. Skrivebordet er eller vil netop blive anskaffet på grund af virksomheden, og dermed erhvervsmæssigt begrundet.

En anskaffelse af et skrivebord i en 2-værelses lejlighed bekræfter jo det erhvervsmæssige formål og nødvendighed elller...

Man kan ogsåvende spørgsmålet, således ville anskaffelsen være sket, hvis der ikke var nogen virksomhed?

Det bliver i sidte ende et "skøn", hvor det ved skattekontrol handler om at kunne argumentere for sin beslutning.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Reglen om Pc'ere er vel en sær-regel.

Et skrivebord går alt andet lige ind som et blandet driftsmiddel, hvorfor der kun er delvist fradrag.

PC er vel ikke angivet som "særregel" - gælder vel også telefon - internet - printer men ja de er jo i familie. Findes der et sted man kan læse om blandet aktiv i forhold til de ting der hører under særregler som PC - må vel være formuleret et eller andet sted?

HVIS skrivebord er anskaffet fordi der er virksomhed og ikke ville være anskaffet uden det og opsætte i privat soveværelse - ville der så være fuldt momsfradrag - uanset som trådstarter beskriver, det anvendes f.eks 50/50 privat/firma?

Jeg mente moms reglerne altid var skrappe her - hvis ting anvendes privat kan den % aldrig fradrags momsmæssigt?  Lærer meget gerne hvis privat brug af firmakøbte ting alligevel kan give fuldt momsfradrag ved købet.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

som nævnt - er det et skrivebord du SKAL bruge til firmaet - så fradrag - men delt moms. Separat bankkonto er en fordel i regnskabet fordi du bogfører næsten alt mod bank - og så kan du hele tiden stemme af mod bank. Du skal i alle fald ha en konto som dit CVR er tilknyttet som NemKonto i alle fald - men det kan være en personlig konto hvis banken bare tilknytter CVR

vh John H

Jeg vælger lige svare specifikt på denne. Jeg har selvfølgelig en separat bankkonto tilknyttet mit CVR. Dertil har jeg også en "skattekonto" samt "momskonto", da det er en del nemmere at have styr på.

Men hvis vi antager jeg køber et skrivebord, hvor jeg har skønnet at det vil blive brugt 30% privat, og derved skal betale en del af momsen. Momsen fastsætter vi fiktivt til 200 kr. Så skal jeg betale 60 kr. af denne moms. Er det blot at overføre 60 kr. til min firmakonto og sørge for IKKE at skrive denne moms på "købsmoms" ved momsindberetning? Så i stedet for 200 kr. i købsmoms, så skriver jeg 140 kr.

Dertil har jeg læst jeres videre samtale, og jeg kan se det hælder mod at det måske godt kan lade sig gøre at købe alligevel. Jeg kan sige, at når man bor i en 2-værelses lejlighed, så er der intet privat, når man samtidig driver virksomhed. Soveværelse og køkken bliver eksempelvis brugt til opbevaring af rengøringsartikler. Det hele er meget småt, og om skrivebordet står i stuen eller soveværelset, ja, det vil vel være det samme :-) Så mine "private områder" bliver i forvejen brugt til erhvervsmæssige formål. Det burde næsten kunne godtgøres ved køb af skrivebord ;-) Hehe. Spøg til side :-)
Det er helt klart grundet virksomheden, at der nu er et behov for et skrivebord. Jeg bruger mere tid foran computeren og at bruge spisebordet til dette, kan vel hverken være acceptabelt eller særlig hensigtsmæssigt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

delt moms betyder, at du bogfører den del af momsen der hører til firma som købsmoms og hele resten af beløbet som udgift - det er gennemgået i delt moms linket hvordan du bogfører - og intet har med bankkonto at gøre som sådan - du kan ikke regne overskud eller skat ud ved at se på bankkonto

her delt moms igen http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html 

og her skat i din virksomhed og hvorfor det med bankkonto ikke har med skat at gøre http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html  du skal bruge et regnskabsprogram hvis det skal blive godt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tusind tak for din hjælp. Jeg prøver at læse begge links igennem og se om det ikke giver mening. Det kan være der opstår et nyt spørgsmål. Det håber jeg er ok :-)

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)