Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fik jeg dårlig rådgivning ved opstart af Holdingselskab+Aps?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 27. Apr 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lige stiftet et holding selskab og et driftselskab med hjælp fra en advokat. Eller dvs. det var nok en af deres studentermedarbejder.

Udover driftselskabet som jeg bruger til mit konsulent arbejdet. Skal mit holdingselskab snartligt købe sig ind i et andet holding selskab XX for 50.000 kr. Advokaten fik mig derfor til at starte holdingselskabet med 100.000 kr i kapital. Så jeg kunne bruge de 50.000 på indskud til mit driftselskab og 50.000 til at skyde mig ind i det andet holding selskab XX i den nærmeste fremtid.

Nu snakkede jeg imidlertidig med en ven som sagde at det var en dårlig konstruktion jeg havde fået lavet mig. Og at jeg istedet skulle havde stiftet mit holdingselskab med 50.000 kr istedet for 100.000. Og ladet mit holdingselskab låne 50.000 kr af mig til indskud i holding selskab XX. På den måde kunne mit holdingselskab betale mig pengene tilbage når der var kommet penge gennem mit driftselskab.

Og på den måde kunne jeg havde nøjes med at have 50.000 kr bundet op istedet for de 100.000 kr jeg har bundet op nu.

Har min ven ret?

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, den metode kunne du godt have brugt!

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:

Ja, den metode kunne du godt have brugt!

Enig

Tilmeldt 27. Apr 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak,

Ville man sige at det var en konstruktion en advokat burde havde gjort mig opmærksom på?

Kort fortalt, sagde jeg at inde for det nærmeste stykke tid skulle købe mig ind i et andet holdingselskab med 50.000 kr. Og så svarede han "Jamen, så sætter jeg indskuddet til 100.000 kr". Og jeg må jo indrømme at jeg regnede med, at det var måden det skulle gøres på.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:31
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg skal ikke turde sige om han burde ha gjort opmærksom på det  - metoden ville da fungere og burde vel ha været drøftet.

Lånet på 50 t ville så være gæld og så ville modposten være værdien af anparterne i nye holding - Lånet skulle så forrentes fra dit Holding til dig med markedsrente (til skat hos dig og udgift for selskabet) eller overkurs. Tilbagebetaling ville så kunne ske, når drift havde overskud, og betalt selskabsskat - tilbage til dig

Du ville så, hvis du solgte dit holding idag ha 50.000 kr samlet i værdi inden du skulle betale aktieindkomstskat - (og dermed på et tidspunkt aktieindkomstskat af 50 t ud over betalte selskabsskat) - hvor du nu har 100.000 kr før der vil være aktieindkomst skat (og du har ved tab 100.000 som fradrag i aktieindkomstskat mod ellers 50.000)

Jeg synes han skulle ha nævnt alternativet, men om det kan ses ansvarspådragende, når begge dele kan argumenteres for fine løsninger - det tør jeg ikke gætte på

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 18:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Den må du tage med advokaten :)

Det afhænger af hvad i konkret har drøftet.

Tilmeldt 27. Apr 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Grunden til jeg måske også er lidt bitter er at jeg efterfølgende har kunne se at ham der ringede mig op fra advokat firmaet var en af deres studentermedarbejdere (stud.jur). Føler måske godt de kunne havde gjort mig opmærksom på dette inde jeg tog det for gode vare.

Må tage fat i dem og høre hvad de siger.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig med de øvrige.

Det er ikke en optimal situation for denne stiftelse...Skype-Wondering

Det kunne have været gjort meget bedre, men vi kan følgelig ikke vurdere, hvad der konkret har været drøftet m.v..

Tonny

Tilmeldt 20. Mar 15
Indlæg ialt: 23
Fra  Vendersbo Equity IVS Skrevet kl. 23:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke specielt god rådgivning, men absolut ikke ansvarspådragende.

Så moralen må være ikke at bruge ham igen

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig i at det næppe er ansvarspådragende. Har du kommunikeret dit behov klart for dem, så må du høre om de har nogen forslag til at løse dette.

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)