Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af anparter ejet af holdingselskab

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 23. Feb 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 09:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Første regnskabsperiode er overstået for mit holdingsselskab (ivs), som investerede 25.000,- for 50% af anparterne i et aps-selskab (drift). Det er ikke gået så godt for driftsselskabet, så anparternes indre værdi er nu 5000,-. Jeg har researchet mig frem til at anparterne opgøres under finansielle anlægsaktiver i holdingselskabet, og at det urealiserede tab på dem (20000,-) opgøres som urealiseret kurstab i driften. Skattemæssigt skal holdingsselskabets tab på 20000,- tilbageføres fordi skatten følger realisationsprincippet - men hvordan gøres dette helt præcist i årsregnskabet på virk.dk? Ellers andet jeg bør være opmærksom på når jeg nu indsender mit første årsregnskab? (nej, regnskabet er ikke revideret og nej det er ikke pengene værd at gøre det - jeg har travlt nok med at se dem blive tabt i driftsselskabet :/ )

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Buiz:

Skattemæssigt skal holdingsselskabets tab på 20000,- tilbageføres fordi skatten følger realisationsprincippet - men hvordan gøres dette helt præcist i årsregnskabet på virk.dk? Ellers andet jeg bør være opmærksom på når jeg nu indsender mit første årsregnskab?

Det skal ikke tilbageføres i den rapport du indsender, det er netop et driftsregnskab som erhvervsstyrelsen skal have, ikke et skatteregnskab. (Skatten er lidt firkantet sagt bare en regnskabspost i regnskabet) 

 

I forhold til holdingselskabets skatteberegning til driftsregnskabet, så kan det jo umiddelbart gøres i et excel-ark hvor du tager det driftsmæssige resultat og derefter ligger ikke-skattepligtige poster til eller fra.

Tilmeldt 23. Feb 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak - det følger til et dumt spørgsmål: skal jeg separat indgive et skatte-regnskab til Skat?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Buiz:

Tak - det følger til et dumt spørgsmål: skal jeg separat indgive et skatte-regnskab til Skat?

Ikke et decideret regnskab, nej. 

Du skal udfylde selvangivelsen, når Skat åbner for muligheden på tastselv.

 

Der er som udgangspunkt ikke flere pligter overfor offentlige organer. 

Tilmeldt 23. Feb 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok tak. Hvornår åbner Skat for selvangivelse for aps/ivs selskaber? Det drejer sig om regnskabsåret 2014.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Buiz:

Hvornår åbner Skat for selvangivelse for aps/ivs selskaber? 

Jeg bliver dig svar skyldig, oprindelig skulle det have været sat igang i marts, men ... IT og skat !

Seneste jeg har hørt er slutningen af maj, men om det holder ved jeg ikke noget om. Det må tiden vise!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Seneste jeg har hørt er slutningen af maj,

Datoen den 4. maj er det sidste jeg har hørt og med sidste frist den 1. september.....

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 18:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Buiz:

Første regnskabsperiode er overstået for mit holdingsselskab (ivs), som investerede 25.000,- for 50% af anparterne i et aps-selskab (drift). Det er ikke gået så godt for driftsselskabet, så anparternes indre værdi er nu 5000,-. Jeg har researchet mig frem til at anparterne opgøres under finansielle anlægsaktiver i holdingselskabet, og at det urealiserede tab på dem (20000,-) opgøres som urealiseret kurstab i driften. Skattemæssigt skal holdingsselskabets tab på 20000,- tilbageføres fordi skatten følger realisationsprincippet - men hvordan gøres dette helt præcist i årsregnskabet på virk.dk? Ellers andet jeg bør være opmærksom på når jeg nu indsender mit første årsregnskab? (nej, regnskabet er ikke revideret og nej det er ikke pengene værd at gøre det - jeg har travlt nok med at se dem blive tabt i driftsselskabet :/ )

Ikke helt korrektWink

Ændringer i kapitalandele i datterselskaber, hvor ejerandelen overstiger 20% posteres under finansielle poster i resultatopgørelsen i regnskabsposten "Indtægter af kapitalandele... Hvis der er tale om et tab, så anføres følgelig minus foran beløbet.

Vær opmærksom på, at du ikke er ramt af kapitaltabsreglerne i holdingselskabet.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :

er det ikke det samme som at holding bare bogfører "resultat af datterselskab" - altså her årets resultat på minus 20.000 i resultatopgørelsen - hvis det nu var det som var tabet i drift - og derved reduceres egenkapitalen jo med de 20.000 i årets resultat - eller er jeg for "simpel" 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke korrekt Tonny. Kapitalandelen skal indregnes under sin egen linje i resultatopgørelsen (hvis man bruger indre værdis metode) og ikke under finansielle poster. Se ÅRL bilag B https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=158560.

Og noget andet er, at den regnskabsmæssige behandling også kommer an på om han som regnskabsprincip til kapitalandele vælger indre værdis metode.  Alternativt kan han vælge historisk kostpris og så foretage en nedskrivning af kapitalandelen, da den ikke er historisk kostpris værd. Denne nedskrivning er ikke under posten "resultat af kapitalandele", men under finansielle udgifter.

Og til spørgeren, så er jeg nok enig med dig i, at du ikke behøver betale for at få dit regnskab revideret. Men du bør så overveje, at betale en revisor for at få lavet en korrekt årsrapport (regnskab), der overholder lovens krav, samt en korrekt skatteopgørelse, der overholder skattelovgivningen.  Det er nemlig ikke så ligetil (som du sikkert også har fundet ud af).

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)