Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forstår det ikke helt. Skat i firma

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Tommerup
Tilmeldt 23. Apr 15
Indlæg ialt: 78
Fra  posterstyle.dk Skrevet kl. 08:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg starter en enkeltmandsvirksomhed kan jeg skrive det beløb som jeg forenter at hæve til mig selv på min selvangivelse, så langt er jeg med (:

Hvad hvis jeg vælger ikke at hæve noget til mig selv de første 2 år da de penge skal bruges i firmaet, skal der så betales noget selvskabsskat af overskuddet eller?

Hvis jeg putter f.eks 50.000.- af mine private penge ind i mit firma, vil jeg så kunne trække dem ud igen på et tidspunkt uden at skulle betale skat/moms af dem?

Fra Randers C
Tilmeldt 22. Jan 14
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 08:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder til at du er ved at stifte et selskab og hvis det er rigtigt antaget kan du ikke bare hæve de 50.000kr du har skudt i. Det du kan gøre er at du kan købe aktiver for de penge til virksomheden. På den måde vil eventuelle kreditorer stadig kunne gøre krav på dine "penge" altså aktiver som de så kan sælge og få kontanter ud af. Dette sker selvfølgelig kun ved en konkurs.

Mvh Kristoffer

Tilmeldt 27. Jan 15
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg opfatter at her er tale om enkeltmandsvirksomhed - som spørger også skriver.

Du betaler skat af virksomhedens OVERSKUD, som findes i RESULTATOPGØRELSEN. De penge som du skyder ind eller trækker ud er noget som foregår i BALANCEN, og har dermed intet med virksomhedens overskud af gøre.

Sagt med andre ord, så kan du IKKE undlade at betale skat, selvom du ikke hæver penge i virksomheden.

Fra Randers C
Tilmeldt 22. Jan 14
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var mig der fuldstændig havde overset det. Min fejl

Fra Tommerup
Tilmeldt 23. Apr 15
Indlæg ialt: 78
Fra  posterstyle.dk Skrevet kl. 09:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg hæver overskuddet til mig selv den 31-12 så regnskabet går i nul, vil jeg betale B skat ( har andet job ved siden af ) så er der ikke jo noget skat at betale fra firmaet.

Men hvis jeg venter med at hæve overskuddet til året efter skal firmaet betale skat af overskuddet. Når jeg så efter år 2 hæver noget til mig selv, skal jeg så stadigvæk betale B skat?

Håber det er forståeligt (:

Mht. Det du skriver med balance, betyder det at jeg kan skyde 50.000.- ind og når der er penge til det kan føre dem tilbage til mig selv kvit og frit ?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

kirkebjerg12:

Hvis jeg hæver overskuddet til mig selv den 31-12 så regnskabet går i nul, vil jeg betale B skat ( har andet job ved siden af ) så er der ikke jo noget skat at betale fra firmaet.

Men hvis jeg venter med at hæve overskuddet til året efter skal firmaet betale skat af overskuddet. Når jeg så efter år 2 hæver noget til mig selv, skal jeg så stadigvæk betale B skat?

Ja, du skal betale skat af dit overskud! uanset hvornår pengene hæves, og uanset om de hæves eller ej.

 

Du skal bemærke, en personlig virksomhed betaler ikke skat i sig selv. Det er dig som indehaver der betaler skat af din virksomheds overskud.

 

kirkebjerg12:


Mht. Det du skriver med balance, betyder det at jeg kan skyde 50.000.- ind og når der er penge til det kan føre dem tilbage til mig selv kvit og frit ?

Ja, penge der flyder mellem din egen personlige konti og virksomhedens konti har (som udgangspunkt) ingen betydning for din skat.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er helt tydeligt, at du blander nogen ting sammen og formentligt ikke har læst særligt op på det, inden du lavede dette indlæg

Ved en enkeltmandsvirksomhed, er der ingen opdelingen mellem "din" og "virksomhedens" økonomi. Det betyder at du bliver beskattet, som fik du løn - beskatningen ser blot på baggrund af dit overskud. Så antager vi at dit overskud er 10.000,-, bliver du først beskattet 8% AM-bidrag og herefter de typiske 38/39% skat. Det betyder, med mindre du anvender VSO-ordningen (hvor du nok bør have en revisor ind over), kan du ikke blot "hæve" noget og betale skat heraf. Om du bruger af pengene eller ej er op til dig, men du betaler stadig fuld skat af overskuddet. 

Hvis du vil undgå dette, skal du enten lave en virksomhed med selskabsform (her betaler du dog både selskabsskat og skat i din personlige indkomst på) det du "hæver") eller at du bruger VSO-ordningen, hvor du dog bør have en revisor over, da det ikke lader til at du har særlig stor viden omkring området.  

Fra Tommerup
Tilmeldt 23. Apr 15
Indlæg ialt: 78
Fra  posterstyle.dk Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret Jeper.

Og jo Arne har læst en del om det via skat.dk bla.

Syntes bare ikke det stod, tydeligt, ellers var jeg ikke klog nok til at forstå det.

Som jeg har forstået det er denne debat lavet for at man kan stille spørgsmål hvis man er i tvivl eller der er noget man ikke forstå, ejeg har måske misforstået hvad denne side også kan bruges til.?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :

kirkebjerg12:

Tak for svaret Jeper.

Og jo Arne har læst en del om det via skat.dk bla.

Syntes bare ikke det stod, tydeligt, ellers var jeg ikke klog nok til at forstå det.

Som jeg har forstået det er denne debat lavet for at man kan stille spørgsmål hvis man er i tvivl eller der er noget man ikke forstå, ejeg har måske misforstået hvad denne side også kan bruges til.?

Jeg forstår ærligt talt ikke din reaktion, da du får det til at lyde som om, at nogen har rettet et personligt angreb imod dig. Det kan jeg med det samme sige, at det er der ikke. 

Du kommer med nogle meget sparsomme informationer (fx oplyser du jo netop ikke, at du selv har læst op på emnet) og blander en række forskellige ting sammen (enkeltmandsvirksomheder, hævning af overskud og selskabsskat). Det indikerer jo tydeligt, at du enten er forvirret eller ikke har læst op på det: Begge dele er såmænd okay. 

Du vil måske ikke give mig ret i, at du har fået flere svar og de fleste er brugbare? Har jeg måske ikke svaret på dit spørgsmål, så det skabte en smule overblik for dig? Hvis svaret er ja, ville jeg nok undlade at virke så utaknemlig :)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)