Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Cross-device lead tracking - en udfordring for affiliate marketing?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 5. Apr 11
Indlæg ialt: 698
Fra  NemProgrammering.dk Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Jeg er netop hjemvendt fra et utrolig inspirerende "Conversions@Google" event i Dublin.

Der var dog et spørgsmål jeg aldrig fik besvaret, da jeg var der ovre, og som jeg derfor har gået og tænkt lidt over. 

De store emner på konventet var cross-device tracking og design for mobile-web.

I forbindelse med cross device tracking var en af de hovedpointerne, at folk typisk surfer på mobilen, og når de fandt det de ville have så hoppede de over på desktop / ipad og gennemførte købet. Dette gav en rigtig dårlig CR for mobil-versionen af sitet, mens desktop fremstod som værende langt bedre og i en positiv udvikling (hvilket ikke altid helt var sandhenden)

Men her kom jeg til at tænke på, at dette jo er en kæmpe problem for affiliate branchen, hvis folk søger og surfter på affiliate sider og måske også trykker på et affiliate-link eller 2, men salget / konverteringen vil ofte ske på et andet større device i en anden browser, og dermed er der ingen kommision til affiliaten.

Mit spørgmål er så - arbejdes der på en cross-device måde at tracke afiliate conversions? Eller er det komplet umuligt, da man jo arbejder med browser specifikke cookies?

Det kunne være spændende at høre fra en som Ken Schultz  eller Adservice Media som også er aktiv herinde.

Mvh.

Thomas

NemProgrammering.dk - lav din egen hjemmeside med vores gratis videotutorials!

Fra Aarhus
Tilmeldt 22. Aug 13
Indlæg ialt: 71
Fra  Digital Advisor Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Thomas,

Meget relevant bold du smider op i luften.

Cross Device tracking har, som du selv påpeger, været en voksende udfordring for affiliate gennem længere tid. Der er dog (heldigvis) store forskelle på, hvilken niche du er i, og den sandsynlighed der er, for at folk klikker på ét device, og afslutter transaktionen på et andet.

Rigtig mange firmaer arbejder på at finde en løsning, men vi vurderer, at det indtil nu mest er varm luft, når tracking-firmaer proklamerer at de har løst problemet med cross-device tracking. 

  • Facebook og Google er blandt de firmaer som er tættest på, da de jo drager stor nytte af at kunne følge brugeren på tværs af devices, da en bruger typisk er logget ind på sin mobil og sin pc/mac med samme Facebook/Google+ bruger. Det giver enorme fordele, som mindre tracking-firmaer slet ikke kan hamle op med.
  • En anden metode under udvikling er den såkaldte "Canvas Fingerprinting". Den udforskes blandt andet af den populære toolbar AddThis, er noget mere teknisk (identificerer grafikkortet på devices mm.) og uigennemskuelig for forbrugeren. Helt nøjagtig og fejlfri er metoden dog ikke.
  • En tredje metode er call-back tracking, hvor trackingen sker vha. et server- eller API-kald, frem for en cookie. Det giver mest mening på f.eks. Casino-kampagner, hvor man løbende får en RevShare. Når brugeren har afgivet nogle oplysninger, sørger annoncørens server for at sende den nøjagtige afregning til mediet, uanset hvilket device brugeren er logget ind med. Dette er dog kun muligt, da brugeren er "logget ind" og dermed kan identificeres.

Som nævnt først, afhænger risikoen for frafald af, hvilken niche man beskæftiger sig med. Jo længere beslutningsproces produktet/servicen har, jo større risiko er der, for at brugeren afslutter transaktionen på et andet device, hvor affiliate-cookien ikke ligger. I vores branche vil sammenligningssider af komplekse produkter have den største teoretiske risiko - men da de samtidig ligger som sidste led i købsbeslutningsprocessen, anser vi risikoen for begrænset.

Omvendt er risikoen for tab af konverteringer meget lav ved promovering af konkurrencer og sign-up kampagner, hvor forbrugeren deltager her og nu, og altså ikke venter flere dage på at deltage i en konkurrence.

Arbejder du med webshop-kampagner inden for en bestemt niche, kommer du bedst problemet til livs, ved så vidt muligt at sørge for, at du er sidste trin i købsbeslutningsprocessen. Giv brugeren al den information der behøves, for at salget kan foretages direkte fra din side, frem for at brugeren skal videre ud og søge information andet sted. Er du ikke en decideret sammenligningsside, bør du overveje at lave interne salgssider, som kan modne brugeren til at købe gennem dit site her og nu.

Håber svaret gav afklaring, og spørg endelig ind hvis du har spørgsmål :)

God dag,

Digital Advisor Affiliate

Læs mere om tracking her:

http://www.bloomberg.com/professional/blog/cross-device-ad-targeting-measurement/
http://www.pcworld.com/article/2458280/canvas-fingerprinting-tracking-is-sneaky-but-easy-to-halt.html
http://www.pcwelt.de/ratgeber/Cookies_2.0__Tracking_per_Canvas-Fingerprint-Internet-8938465.html

Fra Aarhus
Tilmeldt 5. Apr 11
Indlæg ialt: 698
Fra  NemProgrammering.dk Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Digital Advisor Affiliate,

Tusind tak for det super gode svar, og undskyld min sene tilbagemelding!

Jeg synes det er et ret insteressant emne, ikke mindst fordi jeg selv driver et par sites der anvender affiliate i større og mindre grad. 

Derfor var jeg også lidt bange for, at vi forretnings-modellen kunne dø med den stigende mobiltrafik, men på den anden side kan man også sige at hvis dolk bruger mobilen mere og mere og de fleste sider bliver mobil-optimeret, så vil kunder også konvertere på mobilen i højere grad og dermed vil problemet være delvist løst.

Men det er da fortrøstende at der arbejdes på en løsning, og mon ikke der ikke vil gå alt for lang tid før end at nogen har knækket koden. 

Google snakkede godt nok om at de brugte uid på tværs af devices, ja sågar i fysiskebutikker via GPS tracking, men dette er som i også beskriver en luksus som små virksomheder desværre ikke har.

Og tak for anbefalingerne - det er ikke nogen hemmelighed at jeg er hosting-affiliate, det kan enhver se på NemProgrammering.dk. Her er beslutningsprocessen forholdsvis lang vil jeg tro, men eftersom NemProgrammering.dk er et sted folk i høj grad bruger via en stationær (sidde og lære via video + koder ved siden af), så tror jeg ikke problemet er så voldsomt hos hos.

Men spændende er det da ihverfald at følge med i - og jeg vil helt klar holde mig opdateret på mulige løsninger og piche dem for de affiliate-netværk jeg bruger, hvis de da ikke allerede kender til dem ;-)

Mvh.

Thomas

 

NemProgrammering.dk - lav din egen hjemmeside med vores gratis videotutorials!

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)