Jeg har brug for et svar vedrørende, hvorledes en fuldmagt skal være mundtlig eller skriftlig. Kan det lade sig gøre, som firma at få en mundtlig fuldmagt fra et andet firma til at handle på deres vegne. F.eks. via at man optager en telefonisk samtale, hvori man gennemgår fuldmagten og hvad den er givet til? Jeg ved flere telemarketingbureauer anvender denne metode, blot som en accept af en ordre. Kan man gøre det samme med en fuldmagt? Skal siges at fuldmagten skal bruges til at hjælpe kunden med en service af administrativ karakter og ikke omfatter nogle økonomiske forhold andet en fee for servicen. På forhånd tak! |
Det kan det i princippet godt. Da det er dig, der udadtil vil gøre gældende, at du har en fuldmagt på vegne af en anden, så er det også dig, der skal kunne bevise, at du har denne fuldmagt, og hvad den giver dig fuldmagt til. Hvis fuldmagtsgiver senere gør gældende, at du ikke har fuldmagt, så er det dig, der har bevisbyrden. Ellers hænger du på aftalen overfor aftaleparten eller kan blive mødt med erstatningskrav.
Hvorfor ikke bare få den på skrift? Det er jo bare at sende en e-mail og bede fuldmagtsgiver underskrive og returnere den? Så er ingen i tvivl om, hvad fuldmagten dækker.