Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb uden moms, salg med moms.. Hvad gør jeg?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Apr 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 08:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Godmorgen alle sammen :)

Jeg har købt en bil, af en privat for 5000kr uden moms.. Planen var den skulle laves, men kunne ikke svare sig efterfølgende..

Så nu sælges den i dele, og det er med moms...

Hvordan bogføre jeg korrekt, så jeg ikke betaler fuld moms af det jeg sælger? For så er det jo en ret dårlig forretning, eller er det bare surt? :)

Tak på forhånd...

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Måske andre kan komme ind på banen, men muligvis kan brugtmomsordningen anvendes. Ved dog ikke om det kan gennemføres når bilen sælges i dele.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

arguins:
Ved dog ikke om det kan gennemføres når bilen sælges i dele.

Brugtmomsordningen kan ikke anvendes når bilen sælges i mindre dele. For at anvende brugtmomsordningen er det et krav at bilen bevarer sin oprindelige identitet. Så her korrekt solgt med moms. Hvis bilen var solgt samlet så kunne være brugtmoms være brugt.

Tilmeldt 12. Apr 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
Brugtmomsordningen kan ikke anvendes når bilen sælges i mindre dele. For at anvende brugtmomsordningen er det et krav at bilen bevarer sin oprindelige identitet. Så her korrekt solgt med moms. Hvis bilen var solgt samlet så kunne være brugtmoms være brugt.
biler har jo deres egen verden i brugtmoms, men gælder det også andre ting - man kunne tænke sig en vaskemaskine - den må så heller ikke skilles ad og sælges som reservedele under brugtmoms - eller bygges om til noget andet hvor motor og dele genbruges - Den skal sælges som den vaskemaskine den blev købt som? Korrekt?

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

John hvordan har du tænkt dig at opsplitte de enkelte dele og beregne avance. Det er ikke givet at delene sælges samtidigt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:
John hvordan har du tænkt dig at opsplitte de enkelte dele og beregne avance. Det er ikke givet at delene sælges samtidigt.
nej det er jo praktisk - men kan da løses regnskabsmæssigt og man kan da godt købe 20 ting på samme regning og sælge dem af mange omgange mig bekendt så det er vel ikke spørgsmålet - i forbindelse med om EN ting skal sælges uforandret (og vel ikke kun bil)? 

Det har jo ikke at gøre med det med, om man må ombygge en brugt kommode købt uden moms selv, og så sælge uden moms eller ændringen (forbedring eller hvad man ville mene det var) med det samme giver ny moms - Det var ændring - af vaskemaskine nok så meget som split i dele, som vel i sig ikke var anderledes end købe 30 krukker på EN regning uden moms og sælger dem over en periode 

Det er nok selve loven der siger - ting ikke må bygges om - eller skilles mere end problem med salg over tid som jo vel er dækket under "samleordningen" modsat den "individuelle metode"

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jf SKAT skal varen bevare sin identitet, hvilket Whiskey også skrev tidligere. Bilen kan derfor ikke skilles ad og sælges som reservedele under brugtmomsordningen.

Det samme gælder alle andre varer. Du kan sagtens under brugtmomsordningen købe feks et dødsbo for en bruttopris og så sælge varerne ud igen enkeltvis, men da ændrer varerne heller ikke identitet.

Du må også gerne reparere en vare og sælge den under brugtmomsordningen, igen uden at ændre identiteten av varen. Momsen af det varekøb som du har ifm reparationen skal ikke medtages i brugtmomsordningen, men angives som almindelig købsmoms.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)