Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betaling af løn under sygdom?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:56
Hvor mange stjerner giver du? :

For første gang i firmaets historie har vi nu en situation, hvor en medarbejder har fået en blodprop. Genoptræningen forventes at blive langvarig og ingen i huset aner hvordan sygedagpengesystemet virker og hvem der skal gøre hvad og hvornår.

Om vedkommende er medlem af en fagforening/a-kasse vides ikke, men det har vel heller ingen betydning, eller ...?

Jeg mindes eet eller andet om, at arbejdsgiveres skal betale de første to dage, men at sygedagpenge derefter overgår til kommunen. Hvis det er rigtigt, hvad skal firmaet så foretage sig?

Vedkommende en ansat på fuld tid på timelønsbasis og der er ingen overenskomst med HK.

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

først må du beslutte om vedkommende er timelønnet eller funktionær. Det stritter lidt med "på fuld timeløns basis - og ingen overenskomst med HK som er for funktionærer generelt)

Den skal du har klart - og funktionærbegrebet har at gøre med arbejdets karakter og ikke jeres eventuelle kontrakt, da man ikke kan forhandle sig fra det.

Dernæst kan du givet hos kommunen finde den afdeling (kan også være udbetaling Danmark idag) som har med sygedagpenge at gøre, og høre dem hvornår du bliver kompenseret og hvorledes - jeg kan det ikke i hovedet og mener også det er forskelligt fra timelønnet til funktionær

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret, John. Jeg nævnte blot de forhold som jeg mente var relevante. Det er et kontorjob, men om ansættelsesforholdet dermed automatisk bliver betragtet som hørende under funktionærloven, fremgår ikke tydeligt. Da det hedder en "lov" må jeg antage, at den gælder hvad enten firmaet har overenskomst eller ej og om medarbejderen er organiseret eller ej? Ergo er medarbejderen, i vort tilfælde, funktionær, right?

Fra Viborg
Tilmeldt 19. Nov 14
Indlæg ialt: 58
Fra  Viborg Løn & HR - Dataløn og VISMA PARTNER Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære KlaMus!

Arbejdsgiverperioden afhænger af, om Du har tegnet en frivillig sygedagpengeforsikring fra dag 1 eller dag 2.

Hvis det ikke er tilfældet, er den 30 dage, før Du kan søge refusion hos kommunen.

Satsen for sygedagpenge er 111,76 kr. pr. time; medmindre der er tale om en funktionær, som skal have fuld løn under sygdom.

Der skal fra medarbejderens læge udarbejdes en "egnethedserklæring", som skal vurdere det forventede sygdomsforløb.

Du skal sørge for at få anmeldt sygefraværet hurtigst muligt.

Hvis Du - som så mange andre har svært ved at anvende Nemrefusion, kan Du blot kontakte os.

I Dataløn er der et brugervenligt Fraværs- og Refusionssystem, som vi gerne hjælper Dig med.

En refusionsanmodning koster 155 kr. per oprettelse.

Med venlig hilsen

Magne

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Wauw, Magne, det var lige dét fyldestgørende svar jeg fiskede efter. Mange tak :-)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)