Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ret til at stifte gæld i I/S

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 3. Jan 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har stiftet et interessantselskab sammen med min partner. 

Da vi er bekendt med, at man i I/S konstruktionen hæfter transparent og solidarisk for virksomhedens gæld, ønsker min partner og jeg ikke at modparten skal kunne stifte gæld på vegne af virksomheden, uden modpartens samtykke.

Mit spørgsmål er da, er det tilstrækkeligt at skrive denne betingelse ind i interessentsskabskontrakten og vedhæfte dette oplysningerne hos erhvervsstyrelsen?

MHV

Jesper Nicolaisen

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

I indsætter en tegningsregel i kontrakten om at I/S tegnes af interessenterne i forening.

Intereesentskabskontrakten skal altid vedlægges som dokumentation ved registrering.

 

Vær opmærksom på at tegningsregelen ikke er kendt af jeres sædvanlige leverandører, men typisk kontrolleres af kreditorer som banker etc, og ved kontraktunderskrivelse. I bør derfor også have en klar indbyrdes aftale om køb og forpligtelser i hverdagen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Arguins: Vil en sådan aftale overhovedet binde i forhold til 3. part. Uanset banker ofte kontrollerer, vil man så ikke i I/S rent praktisk altid som 3. part kunne udgå fra solidarisk personlig hæftelse tæller fuldt ud - eller kan deltagerne i I/S henvise en trediepart - bank eller leverandør til, at de har aftalt noget andet indbyrdes. Det mener jeg ikke de kan. Det kræver selskab f.eks. IVS eller ApS hvor vedtægter og tegningsregel kan være klare og tilgængelige for 3. part mener jeg?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der aftalt en tegningsregel i I/S, så vil denne fremgå på samme måde som i et kapitalselskab.

Når vi taler bank etc så tror jeg ikke at det er meget sandsynligt at de vil oprette et lån e.a. med mindre begge interessenter underskriver :)

Tegningsregelen er ikke en 100% gardering, det er den jo heller ikke i et kapitalselskab. Jeg vil tro at der laves mange aftaler mellem erhvervsdrivende hvor man overser tegningsregelen, når parterne ikke er vant med lige præcis de forhold.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:

Er der aftalt en tegningsregel i I/S, så vil denne fremgå på samme måde som i et kapitalselskab.

Når vi taler bank etc så tror jeg ikke at det er meget sandsynligt at de vil oprette et lån e.a. med mindre begge interessenter underskriver :)

Tegningsregelen er ikke en 100% gardering, det er den jo heller ikke i et kapitalselskab. Jeg vil tro at der laves mange aftaler mellem erhvervsdrivende hvor man overser tegningsregelen, når parterne ikke er vant med lige præcis de forhold.

fint tak - så dermed kan 3. part ikke kræve solidarisk hæftelse, hvis det af tegningsregel i erhvervsstyrelsen fremgår, at der f.eks kun må købes ind med to underskrifter i fællesskab. Kan 3. part så der faktisk risikere slet ikke at ha personilgt krav, da 3 part jo så kan ha faktureret store køb som er mod tegningsreglen, hvis kun EN af de to har underskrevet (går ikke ud fra 3. part rammes ved små handler men store kunne vel har kravet om at checke tegningsret)?

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad forstår du med køb. Almindelig drift kræver ikke underskrift jf tegningsreglerne

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:
Hvad forstår du med køb. Almindelig drift kræver ikke underskrift jf tegningsreglerne
køb af en firmabil eller lignende?

Kan tegningsregler ikke omfatte større køb til driften - maskiner osv? Hvor går i så fald grænsen mellem de retslig forpligtende handler tegningsret omfatter og så store køb af aktiver -for den sags skyld store vareindkøb -  som bruges i drift

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Køb af større maskiner kan næppe kategoriseres som en driftsomkostning og ej heller en sædvanlig disposition. Det er bilkøb ej heller. Derfor bør sælger eller finansieringsselskab sikre at tegningsregel overholdes ved sådanne dispositioner.

Tegningsreglerne er først og fremmest et internt styringsredskab, og overholdelse af dem påhviler først og fremmest de deltagende parter, men tredjemand kan ikke helt se bort fra dem.

Der findes eksempler på at en pantsætning er underkendt på trods af at banken havde sikret sig underskrift fra de tegningsberettigede. Det har bl.a været tilfældet hvor minoritetsejere ikke har været repræsenteret i ledelsen, og hvor dispositioner kan have forfordelt en del af ejerne. 

Så på trods af tegningsreglerne så kan der blive lagt til grund at modtageren af en underskrift fra de tegningsberettigede burde have sikret sig at der ligger en bredere beslutning bag ved dispositionen. Det kunne feks være at sammenholde dispositionen med formålsbestemmelsen (at den ikke strider mod), eller en evt beslutning på generalforsamling.

Jeg kan nævne at jeg er bestyrelsesformand i en række selskaber, og har oplevet ifm bilkøb at jeg skulle underskrive som del af de tegningsberettigede. Jeg har også oplevet at en finansiel leasingkontrakt er gået igennem uden min underskrift. Så det er nok lidt forskelligt hvad praksis er. Jeg vil dog mene at ledelsen i selskabet vil kunne anfægte en sådan disposition, da leasingselskabet burde være klar over at aftalen lå udenfor en sædvanlig disposition i selskabet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg er med Arguins - problematiken er nok større i I/S hvor de fleste vil forvente solidarisk hæftelse og vil stille de krav ved en konkurs - end måske i et selskab - ved evt overtrådt tegningsret. Jeg tror det vil være forskelligt hvordan man slipper ud af den solidariske hæftelse (vidste man ikke at - og og og)?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Har en interessent klart handlet mod tegningsbestemmelserne, så vil det være den interessent der har skrevet under på den usædvanlige forpligtelse der hæfter overfor interessentskabet.

Aftalen overfor tredjemand kan også være ugyldig såfremt tredjemand var klar over eller burde være klar over at underskriver ikke kunne disponere alene. Det er således ikke nok bare at udvise uvidenhed.

Med hensyn til I/S så bør tredjemand være klar over at det er en speciel konstruktion og at man derfor skal vise agtpågivenhed.

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)