Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Community/forum VS. injurie/-erstatnings/-straffesag?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Jun 08
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære aminoer,

Hvordan er det rent juridisk, hvis man er indehaver af et community og en bruger omtaler et firma eller en offentlig instans med navns nævnelse og i negative vendinger? Altså - kan indehaver gøres strafansvarlig? Kan indehaver blive påbudt at udlevere IP adresser til myndighederne i forhold til injurier mv.? Har jeg som indehaver pligt til at moderere mit forum?

Hvis ikke jeg tager meget fejl, er det strengt forbudt på Amino at svine firmaer eller enkeltpersoner og jeg mener, at Thorborg skrev på et tidspunkt ved Aminos spæde begyndelse, at han simpelthen var træt af trusler om sagsanlæg mv., så det stoppede ret hurtigt!

Altså, hvilke problemstillinger risikerer man at løbe ind i som ansvarlig indehaver af et offentligt forum, hvor man blot stiller sit website til rådighed (men hvor man aktivt modererer det, så brugerne ved at nogle trods alt holder øje med hvad man skriver)?

Thoughts - anyone? :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Uden at komme ind på det juridiske, er der også et stort problem ved den slags indlæg: Sagen bliver kun belyst fra ét synsvinkel og den omtalte, vil sjældent ytre sig samme sted til sagen. Derfor sker det hurtigt, at nogle små mennesker, som ikke føler de har fået ret, går ind og skriver et eller andet, som i sidste ende ikke svarer til virkeligheden og blot sætter omtalte, som måske endda har handlet i overensstemmelse med loven, i et negativt lys. Den er slags er naturligvis moralsk dybt forkasteligt, da man som voksent menneske burde kunne holde det på et sagligt og fair plan :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

den der laver indlægget kan givet retsforfølges. Forum vil jeg mene også kan men der skal der mere til. Hvis forum aktivt lægger plads ud til at nogen hænges uretmæssigt ud, og helt specielt hvis de ikke på opfordring fjerner indlægget, så vil de også kunne retsforfølges for at blive del i kampagnen. Det ligger bl.a. i at at community/forum tilmed ofte kan ha en vis indtjening - som øges ved mange læsninger, og så selve det at aktivt tage del ved trods protest, at lægge plads til injurier

Jeg synes derfor det er klogt på forhånd at gøre klart, at et forum ikke er stedet hvor folk kan hænges ud. Domme kan naturligvis refereres hvis det er relevant, men at kalde folk psykopat - incestmisbruger - svindler og andet - som der ikke er dom for, det skal et forum (moderatorer) efter min mening om slette.

Så er der straks råb om censur og andet bøvl, folk der mener at offentlig gabestok burde genindføres og med glæde så billeder af ikke dømte i lygtepæle med frygtelige historier. Brug af facebook, nationen, Amino og andet, til udhæng er ikke andet end gamle dages plakater i lygtepæle med historier om folk der ikke er dømt for noget som helst.

Det er misbrug af ordet censur når det bruges sådan i mine øjne

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Jun 08
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen, det er også umiddelbart min opfattelse af ansvarsfordeling :)

Og så må man vel gå ud fra, at man altid kan blive pålagt at udlevere oplysninger om IP adresse i tilfælde af et evt. sagsanlæg eller pålæg fra myndighederne, men som Vestager ville have sagt det: "sådan er det jo!" :)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)