Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål om virksomhedsomdannelse

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Aug 07
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer, bogholder/regnskabsfolk

Jeg har lavet en virksomhedsomdannelse i midten af 2014. Fra enkeltmandsfirma til ApS.  Det er noget min revisor har gjort med tilbagevirkende kræft.

Jeg har et spørgsmål og håber på, nogen kan svare mig på. Det er sådan at da jeg havde et enkeltmandsfirma frem til midten af sidste år, så hævede jeg privat og betalt b-skat. Efter omdannelsen fik jeg lønsedler. Hvordan får jeg registeret det i årsrapporten? Dem jeg hævede privat (b-indkomst) skal jo registeres som en lønomkostning, men man kan vel ikke "hæve privat" ved et aps eller hvordan? Det er fordi revisoren har lavet det med tilbagevirkende kræft , at der er mange ting der skal registeres om. Og han suger bare penge ud, hver gang der skal laves lidt eller stilles spg.

På forhånd tak

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :

det der har været i enkeltmands frem til omdannelse må være med i omdannelsen vil jeg mene - og der beskattes man jo ikke af hævninger men af overskud, som må være opgjort idet du jo skal skatte af selve overskuddet frem til omdannelsen - det forstår jeg nok ikke helt revisor ikke har haft med  en afslutning for enkeltmands frem til omdannelsen som ikke som sådan tager sig af årets overskud frem til omdannelse, men af goodwill, overværdier osv. Jeg kan godt har misforstået det spørgsmål

Jeg kan derimod bekræfte, at du har helt ret i, at du ikke kan hæve privat (må) i et ApS - det skal altid være via løn med a skat eller - ved overskud som udbytte med indberettet udbytte skat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Når der laves em omdannelse med tilbagevirkende kraft betyder det, at man skal betragte alt som var det sket pr. 1/1 i året. Dvs. det du har hævet fra 1/1 frem til hvor du begynder at få løn skal indberettes som var det udbetalt som løn. Der er så ikke indeholdt a-skat og am-bidrag af beløbet, men det er også OK, idet du jo har betalt B-skatter i samme periode. 

Bogføringsmæssigt har du i perioden fra 1/1 til omdannelsen ført dine hævninger på en privat hæve konto. De skal så flyttes til en lønkonto (udgiftskonto) i bogholderiet i stedet. Og på samme lønkonto skal dine nuværende lønudbetaiinger føres. Du har dermed ingen private hævninger i året.

Når året er omme skal det passe med at udgiften på lønkontoen svarer til det er indberettet/indberettes til SKAT som afholdt løn til dig. 

Alt dette burde jo være sket allerede (indberetning, omkontering mv.), idet 2014 jo er forbi. Indberetningen af hævninger i 2014 som løn kan dog stadig ske som en efterangivelse til 2014-indberetningen.

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Tilmeldt 7. Aug 07
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for de meget uddybende svar

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)