Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Performancebaseret løn

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Ishøj
Tilmeldt 15. Feb 12
Indlæg ialt: 32
Fra  novaram ApS Skrevet kl. 17:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med Jer,

Jeg har en mindre IT-virksomhed med 5 medarbejdere:

- 2 teknikere- 1 tekniker/sælger
- 1 tekniker/admin
- 1 supporter/admin/bogholder

Vi er en lille virksomhed, så vi især 3 af os har man "kasketter" på i løbet af en arbejdsdag.

Jeg kunne godt tænke at lave lidt mere performancebaseret lønning til min medarbejdere, og derigennem motivere til at yde bedre. Mængde af penge der deles ud, bliver styret af overskuddet pr. kvartal, altså jeg vil dele en fast procentdel af overskuddet ud til medarbejderne.

Det ville være let bare at dele lige andele ud til hver medarbejder, men jeg vil gerne belønne dem der yder ekstra med en større andel.

Det er for så vidt heller ikke så svært, pånær lige det at måle sig til det, men man kan sætte overskrifter på som:

- Sagshåndtering
- Tidsregistering
- Kundetilfredshed
- fravær- m.fl.

Alle samme parametre der tæller op eller ned i ens andel af overskudsdelingen.

Min hovedpine, og det som jeg beder om idéer, erfaringer eller lign. til er hvordan jeg deler det op på de medarbejdere med flere forskellige roller.

De 2 teknikere er lette at køre op mod hinanden, men hvad nu når supporter/admin/bogholder personen kun er deltidsansat, og tekniker/sælgeren arbejder 2/3 tekniker og 1/3 salg hvor han samtidigt får provision på salget, og tekniker/admin personen, undertegnede, som efterhånden nok arbejder 50% admin og ledelse og 50% tekniker.

Alle idéer, forslag, kommentarer og råd er velkomne.

På forhånd tak.

Ulrich Jørgensen

Fra Roskilde
Tilmeldt 16. Feb 08
Indlæg ialt: 103
Fra  Oxe & Co Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ulrich

Helt principielt, så "styrer mål adfærd", så det med en perfomancebaseret afregning i huset, vil med stor sandsynlighed gavne ganske betydningsfuldt.

Når du skal vurdere, hvad du skal måle på, så skal det være det samme som din bestyrelse/ledelse kigger på, når de kigger på dig som leder/direktør. Bliver du konstant spurgt til afkastningsgraden (eksempel), så skal det smitte af helt ned gennem organisationen, at dette er nøgle ordet for jer ...

De mennesker, der arbejder med primært fokus, eksempelvis på salg, har deres model de afregnes efter og alle øvrige får en mindre fast procentandel. Samme vice versa set med andre specialisters øjne.

Det farlige kan være, at du - med en performancebaseret afregningsmodel - ønsker identiske resultater fra alle. Her risikerer du at påtvinge en adfærd hos bestemte mennesketyper, som de rent faktisk befinder sig skidt ved.

Styrk dine talenter individuelt ...

Vi lever af at sætte systemer og værktøjer op, sparre på modeller og træne i brugen af samme - tag et kig på oxeogco.dk

Med venlig hilsen

OXE & CO

Henrik Oxe - 22181220

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)