Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsspørgsmål

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Feb 14
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lige lavet noget undevisning for en højskole og skulle til at sende regningen. Og så tænker jeg hmm - så´n en højskole har jo ikke et momsnummer (der er noget med momsfritagelse på noget af deres undervisning).

Er der nogen som kan forklare mig hvordan man skriver fakturaen i sådanne tilfælde. Der er jo aftalt en timepris med skolen, men den opnår jeg jo ikke hvis jeg sender dem en regning, hvor momsen er inkluderet og hvis jeg sender dem en regning, hvor timeprisen er + moms har de jo ikke noget sted, at gøre af momsen.

Hvordan gør man normalt i tilfælde, hvor man laver noget for kunder der er momsfrie ?

Mvh

Christian

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Er din undervisning momspligtig, så tillægger du moms til timeprisen.

Siden det er undervisning du arbejder med, så kunne det være en ide at oplyse timeprisen inkl moms fremadrettet, da der er en del undervisning der ikke er momspligtig.

Tilmeldt 21. Sep 14
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Højskolens eventuelle momsfritagelse omfatter kun de ydelser de sælger. Når de køber ind skal de betale moms som alle andre.

Du skal derfor sende en almindelig faktura med din pris + moms.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 16:25
Hvor mange stjerner giver du? :

CA Group:

Hvordan gør man normalt i tilfælde, hvor man laver noget for kunder der er momsfrie ?

Hej Christian,

 

Det er som udgangspunkt ikke modtageren af fakturaen som afgør om den er med eller uden moms, men derimod den aktivitet du udfører der bestemmer om der er moms eller ej?

 

Hvad var formålet med din undervisning ? 

Tilmeldt 18. Feb 14
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene.

Jesper_nl: Formålet var fysisk konflikthåndtering eller ganske enkelt nogle oplæg til hvordan personerne kan håndtere de konflikter de render ind i i deres arbejde når tingene tager en drejning som den ene part ikke ønsker, at tale sig ud af.

Mvh

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :
CA Group:

Tak for svarene.


Jesper_nl: Formålet var fysisk konflikthåndtering eller ganske enkelt nogle oplæg til hvordan personerne kan håndtere de konflikter de render ind i i deres arbejde når tingene tager en drejning som den ene part ikke ønsker, at tale sig ud af.



Mvh


Nu er det en konkret vurdering hvor alle forhold principielt skal tages i betragtning, men jeg prøver at give svar ud fra det du skriver.

Skatterådet har i SKM.2009.738 taget stilling til en lignende sag. Indholdet af kurset var godt nok noget andet, men formålet er efter min opfattelse det samme.
Og det der er centralt er at din undervisning (efter min opfattelse) har et formål som har til formål nærmere at udvikle kursusdeltagernes generelle færdigheder fremfor deres faglige færdigheder, når disse færdigheder sættes i sammenhæng med kursusdeltagernes evne til at udføre deres konkrete erhverv. (NB: i andre erhverv ville mit svar måske være anderledes, men ikke for en samling ansatte på en højskole)
Derudover går jeg ud fra din virksomhed drives med gevinst for øje?
Hvilket medvirker til at jeg samlet set er af den holdning der skal moms på din regning i dette tilfælde!

Skal du være helt sikker er du nød til at bede Skat om en bindende svar.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:21
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg vil også mene du skal ha moms på ud fra det beskrevne, og som de andre siger, har det ikke at gøre med om modtager er momsfritaget eller ikke, men om hvad du er og det du udfører er

Er du sikker på, at skolen ikke godt ved, at de betaler moms oven i de priser de får i de fleste tilfælde? Du kan sagtens ha ret i, at de venter det er en timepris som i "ansat og timeløn" men omvendt, hvis de køber af en momsregistreret kunne det jo være, at de tog regnigen til den aftalte pris plus moms bare?

Ellers skal du sørge for fremover altid at angive, at dine priser er givet ex moms

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Feb 14
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, jeg driver virksomheden med det formål at skabe mig et overskud/erhverve en indtægt. Og det her er det jeg kan og samtidig synes er sjovt, lærerigt og udviklende. Og jeg har da et overskud og ikke synderligt mange udgifter, så det må jo være rentabelt. Om der pt er det man kan kalde en rimelig driftsherreløn kan så diskuteres lige pt. Firmaet er kun 1 år og jeg driver det ved siden af mit fuldtidsjob.

Men, ja der var sgu nok lige en smutter mht timepris. Det kan man så lære af :-)

Vh

Tilmeldt 21. Sep 14
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Reglerne omkring hvornår undervisning kan fritages for moms er meget uklare og mange undevisere er nød til at bede skat om et bindende svar, inden de med sikkerhed kan sælge deres ydelse fritaget for moms.

Da det vil være dig der skal betale, hvis du fejlagtigt undlader at opkræve og afregne moms, vil jeg anbefale dig altid at opkræve moms, hvis du er i tvivl.

Tilmeldt 18. Feb 14
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle de hurtige svar. Der bliver faktureret + moms.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)