Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Håndtering af enkeltstående ordre

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra København Ø
Tilmeldt 18. Mar 12
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg er sammen med en partner igang med at starte et større projekt, som skal søsættes med 1-2 pilotprojekter. Vi har dog i mellemtiden fået en mindre opgave, der kan skaffe lidt kapital og da vi har tiden og evnerne vil vi meget gerne påtage os opgave.

MEN! Vi har fortsat intet CVR nummer, regnskabsprogram eller noget andet (Det kommer). Hvordan håndterer vi bedst muligt denne lille enkeltstående opgave, så kunden får en kvittering og vi kan tage vores betaling?
 
- Dennis 
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Dennis Nordli Hansen:

Hej alle

Jeg er sammen med en partner igang med at starte et større projekt, som skal søsættes med 1-2 pilotprojekter. Vi har dog i mellemtiden fået en mindre opgave, der kan skaffe lidt kapital og da vi har tiden og evnerne vil vi meget gerne påtage os opgave.

MEN! Vi har fortsat intet CVR nummer, regnskabsprogram eller noget andet (Det kommer). Hvordan håndterer vi bedst muligt denne lille enkeltstående opgave, så kunden får en kvittering og vi kan tage vores betaling?
 
- Dennis 

Hej Dennis,

Kommer lidt an på hvor omfattende jeres projekt er, hvis den samlede projektsum er over 50.000 kr. så skal i jo uanset momsregistreres.

 

Hvis projektet er under 50.000 kr. kan i jo lave en faktura (evt. bare i word eller excel) hvor i anvender jeres CPR-nummer i stedet. Kravene til en faktura er som udgangspunkt de samme uanset om i har et CVR-nummer.

Alternativt, kan dem der hyrer jer til projektet ansætte jer. Men der jo lidt tungere for dem, rent administrativt. 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Jesper_nl:
Kommer lidt an på hvor omfattende jeres projekt er, hvis den samlede projektsum er over 50.000 kr. så skal i jo uanset momsregistreres.

Enig. Hvis I har et "større projekt", så lyder det som om det er med omsætning over 50.000 på 12 måneder. Så kan I jo med fordel lade jer registrere allerede nu. Hvis I har udgifter i forbindelse med det "større projekt", kan I jo så også få det kørt ind i firmaet allerede nu. Det er iøvrigt også tilladt at lade sig momsregistrere, hvis omsætningen er under 50.000 kr. Jeg synes, I skal registrere jer, så får I måske også lidt føling med regnskabsføring :-)

Held og lykke, anyway!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Men som nævnt - hvis I bare fakturer hver i sær på hvert jeres personnummer - så vil det være freelance formentlig og så vil det firma der betaler jeg bare skulle indberette det skat som bidragspligt b-indkomst. Det gælder altid hvis der skal udbetales til en ikke momsregistreret

Ellers kan I stifte I/S eller IVS - ApS som er de to former I kan ha som flere sammen - se lidt om forskelle http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html - I/S har den lidt ubehagelige personligt solidariske hæftelse - som dog kun betyder noget hvis I tager en risiko ud over bank - til gengæld kan det har andre fordele - underskud der kan fradrages i anden personlig indkomst - ingen krav om arbejdsskade forsikring til jer begge og hurtige at lukke men se forskellene som er begge veje i linket

Falder i for et selskab, så er det IVS eller ApS-  Personligt synes jeg man skal se om man har "råd" til ApS men der stiftes masser af IVS = Iværksætter selskaber, og her er en E-BOG OM IVS til at blive lidt klogere på for og bagdele, huskelister og meget andet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København Ø
Tilmeldt 18. Mar 12
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for de mange gode svar!

Som mange af jer nævner, er det helt sikkert målet at omsætningen på sigt overstiger 50.0000 kr. og deraf en momsregistrering. Derudover er planen også at vi skal oprette IVS med henblik på overgang til ApS.

Tidsplanen ligger dog til, at oprettelsen af selskab stadig ligger ca. 2 måneder fremme, da vi har en række møder med vores mentor/rådgiver. Dette er som nævnt en "lille hygge opgave" (ca. 2500-3000 kr.), der helt reelt ligger udenfor den kommende forretnings ydelser. SÅ jeg tænker:

1. Vi ordner en simpel faktura baseret på CPR numre i Word og holder det separat fra vores kommende virksomhed.

2. Vi opretter IVS, da vi stort set er 100% på selskabstypen og håndterer det gennem virksomheden (Så er vi ligesom også igang)

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
hvor i anvender jeres CPR-nummer i stedet

 

Det kan da ikke passe at man skal anvende sit CPR-nummer. Hvor fremgår det af nogen lovgivning eller vejledning?

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Dennis Nordli Hansen:
2. Vi opretter IVS, da vi stort set er 100% på selskabstypen og håndterer det gennem virksomheden (Så er vi ligesom også igang)

Syntes ligeså godt i kan se at komme igang :-) 

Dog skal i være opmærksom på omkostninger i forbindelse med dette. Blandt andet forsikring etc. Kig på Johns links herover.. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Jesper_nl:
hvor i anvender jeres CPR-nummer i stedet

 

Det kan da ikke passe at man skal anvende sit CPR-nummer. Hvor fremgår det af nogen lovgivning eller vejledning?

tror ikke jeg helt forstår hvad du mener her Ravn. Enten fakturer man fra et CVR eller ved ydelser så skal man opgive sit CPR nummer til den momsregistrerede der skal betale en. Det følger jo af skattekrav, hvor en CVR altid skal indberette alle betalinger uden undtagelse, til ikke momsregistrerede (jo skidt formulering da det omfatter PMV men sådan er det) og dermed jo til alle der IKKE har CVR

Et CVR må aldrig betale en ydelse til en CPR uden skatteindberetning - enten som løn eller som bidragspligtigt honorar b indkomst - mere om kravet her http://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/indberetningspligt-skat.html og derfor skal man jo afgi CPR nummer hvis man udfører ydelse for et CVR firma - ellers er indberetning ikke mulig

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Hvor fremgår det af nogen lovgivning eller vejledning?

Momsbekendtgørelsen § 61, stk. 1, nummer 3.

Hvis man ikke har CVR-nummer er det eneste tilbageværende registreringsnummer sit CPR-nummer.

 

NB; Momsbekendtgørelsen gælder for alle der opfylder betingelserne i momslovens §§ 1, 3 og 4. Dette også selvom de efter reglerne i momslovens kapitel 12, af den ene eller anden grund ikke har en momsregistrering.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper - kan du måske afklare. Whiskey, som helt som du - sjældent rammer ved siden af sømmet med moms, skrev en gang, om indberetningspligt for ydelser, at den omfattede fra ikke moms eller lønsumsregistreret til CVR. Det ved vi jo betyder at CVR altid skal indberette betaling af ydelser/arbejde udført af CPR, men Whiskey medtog PMV som jo er CVR dog uden momsregistrering

Jeg tror det var kildeskatteloven (kan også være moms) der var årsagen til krav om indberetning (man kunne håbe Whiskey også ser med) -

Whiskey medgav, at ja - det er ikke lige til for et CVR at skulle indberette betaling af ydelse for noget udført af et PMV - da man jo ikke kan skatteindberette på et CVR nr. men det lå i manglende lovgivning efter indførelsen af pligtfrit CVR som PMV - Kravet om indberetning var der faktisk stadigt, selvom det ikke lige gik at opfylde

Den spøger stadigt i mit baghoved

venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)