Hej
Tillykke med din virksomhed.
Det bedste råd jeg kan give dig, find en som mig du kan sparre med.
Kort og groft fortalt, jeg ved intet om tømrearbejde men alt om at drive en virksomhed.
Jeg kan som rigtig mange andre gør - bogføre bilag, lave udskrift - og så gå hjem. Det var det.
Men som regel, er jeg på en måde en del af virksomheden, en slags sparringspartner, og et eksempel på det.
Jeg har bogført og spørger så, jeg kan ikke se noget bilag for sygeforsikring - har du det. Skal man have det, naj da, og så fortæller jeg om fordele og ulemper ved at have en sådan.
En Bestyrelse, er noget en virksom vælger at oprette, og dem man "ansætter" i bestyrelsen er nogen som har noget viden som kan tilføres virksomheden.
Jeg arbejde engang for en (enkeltmandsvirksomhed) som ville oprette en Bestyrelse og blev spurgt om jeg ville være med. De andre fra Bestyrelsen kom fra Sverige og Norge, mest fordi det meste salg foregik i disse lande, så han fik ekspertise som han ikke selv havde. Grunden til at jeg sagde nej tak, var at jeg ikke kunne afsætte tid til at blive et værdifuldt medlem.
Forskellen på en enkeltmandsvirksomhed og et selskab, er som du selv skriver - ansvar pådragelse.
Som sagt ved jeg intet om tømrearbejde så derfor ved jeg ikke hvilke muligheder for ansvar pådragelse du kan få, som ikke vil blive dækket af din forsikring.
den klassiske historie, håndværkeren som arbejder i en hangar, og ved et uheld starter han en brand. der var fly i den hangar og da skaden bliver gjort op bliver han spurgt, din forsikring dækker 5 millioner, hvordan har du tænkt dig at betale de sidste 45 millioner.
En anden forskel: enkeltmandsvirksomhed - du er selvstændig, selvskab - du er lønmodtager.
Du er Direktør, så der er nogle specielle lønmodtagerforhold.
Hvis du har et selskab, er dit regnskab offentlig.
Er du enkeltmandsvirksomhed og får en kassekredit på 500.000 og du bruger de 4, og kunden går konkurs så du ingen penge får, så hæfter du med hus og bil for pengene over for banken.
Er du et selvskab, kan du være sikker på at banken har sikret sig af du har kautioneret for selvskabet, så der er ingen forskel.
For at svare på hvilken selvskabsform du skal vælge, vil jeg starte med et spørgsmål: Jeg har været i Polen og set et fantastisk træhus, og jeg kan købe træelementerne for billige penge. Jeg spørger dig om du så vil bygge huset, det er kun skelettet til huset jeg har, resten er op til dig.
Du er nu nødt til at finde nogle underleverandører, som f.eks. elektriker, vvs, maler og hvad ved jeg.
Hvad vil du kikke efter, selvskabsform, garanti ordninger, og så videre.
Hvis ansvar pådragelse er et problem, så skal du vælge et selvskab.
Ellers skal du fortsætte som enkeltmandsvirksomhed og alt efter hvordan virksomheden udvikler sig, tager du beslutning om skift af selvskabsform.
Der kan være en stor skattefordel ved at skifte fra enkeltmandsvirksomhed til ApS.
Det er kun en som kender din virksomhed rigtig godt og som kender dine planer for fremtiden, som kan give dig et kvalificeret svar på hvilken form du skal vælge.
Endelig til sidst.
Forudsætning: du har en trækprocent på 50.
Enkeltmandsvirksomhed: Overskud 10.000, Skat 50% = 5.000 altså til dig 5.000 og til skat 5.000
APS: Overskud 10,000 Selvskabsskat 22% = 2.200, Tilbage i virksomheden 7.800, dette beløb udbetalt som løn - skat 50%= 3.900 til dig: 3.900
Ovenstående er noget firkantet, men det som afholder nogle fra at lave et Selvskab er at regnskabet er offentlig og der er en eller anden form for dobbelt beskatning på indkomsten.