Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Finansiering/Mellemfinansiering

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Oct 08
Indlæg ialt: 134
Skrevet kl. 16:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er,

Jeg er ved at ryge ind i et luksusproblem, nemlig at jeg næsten har solgt et par meget store projekter til en 100% likvid kunde, som forventeligt skal sættes i "produktion" indenfor kort tid og leveres løbende over de næste 3-4-5-6 måneder.

Produktet er helt uvedkommende, men - lad os gå ud fra at jeg har solgt mit produkt for 10 mio. DKK - så skal jeg ud og finde en form for finansiering til dette beløb, idet kunden ønsker at leje produktet af mig, i 3-5 år. I løbet af denne lejeperiode, vil hele produktets værdi være betalt i form af leje (10 mio DKK), og jeg ejer fortsat produktet bagefter. I grove tal, vil produktet således blive udlejet for (ved 5 årig lejeperiode) 10.000.000,- / 60 måneder = 166.666,67 DKK om måneden + en form for rente...

Jeg har selv kapital klar til opstart af produktionen - og de første produkter. Tanken er så, at ved levering af hvert produkt, så frigives betalingen for dette produkt - og dermed er der kapital til næste produkt (jeg har et DB på 50%).

Som sagt er kunden 100% likvid (og kan og vil aldrig gå konkurs eller på anden måde unddrage sig forpligtelserne), så det er en 100% sikker forretning. Og det bør selvfølgelig også afføde relativ billig finansiering (rente mv.).

Hvem henvender man sig til om sådan noget?

NB. Jeg er ikke selv specielt meget inde i sådanne finansieringsmuligheder - og har ikke hidtil haft behov i denne størrelsesorden (skal bemærkes at den næste ordre næsten også er på plads, og her snakker vi +50 mio DKK - så nu er jeg nødt til at sætte mig ind i tingene :-)

Håber på Jeres sædvanligvis glimrende svar. God påskemandag...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:49
Hvor mange stjerner giver du? :

umiddelbart er banken da helt oplagt. Du kan sikkert også få investorer med men jeg vil tro banken er billigst.

Eneste ?? er at det er så utrolig god en forretning at kunden lidt virker til at ha tabt hovedet. 10 mio kr og leje i 3-5 år og så er hele produktet betalt og ejer det forsat -velsagtens til en vis scrapværdi - så hele prisen er hjemme på 3-5 år = 20-33% forretning + scrapværdien af produktet - til en 100% likvid kunde der aldrig kan gå konkurs.  Mange vil tænke, at den kunde da i den grad så bare betaler løs og/eller, at produktet må være så specielt at de ikke har andre valg. I så fald ja - så bør du kunne få en meget fornuftig rente i banken 

Investorer vil måske tænke - HUPS - 15% - 33% årlig forrentning på en 10-50 mio god forretning har ham Emballadøren + produktets værdi ved udløb -  og 100% ingen risiko som du beskriver det - Det lugter af, at investor godt kan kræve en ganske god return - rente eller ejerandel, så den fantastiske historie vil gøre investorer optimistiske med rente eller krav om ejerandel - Der vil en bank nok har mere standard produkt - men givet også har krav til sikkerheden virkeligt er så 100%

Start i banken - det koster jo ikke noget at få deres første input

Et alternativ er at sælge større ejerandel. Ud fra det skudsikre resultat vil der være købere og en god pris - +  måske nogen der kan det spil mere ud og ind og derfor kan føre det endnu længere - der kunne som slag på tasken være en pris på 25- 50 mio (25 mio som investor 100% stensikkert har igen på MAX 5 år ved 50% dækningsbidrag + produktets værdi til den tid - og det så over 5 år - mere hvis det er over 3 år) og så kunne du måske beholde lille del selv - hvis alt ser ud som du beskriver = måske ikke den værste løsning

Det afhænger af temperament og om du ser det som en personlig bamse eller bare noget der nu kan give cash nok til resten af livet.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 07:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Som et alternativt, kan det vel laves over en leasing aftale. Det er temmeligt mange leasing selskaber der leaser maskiner etc idag, koster som regel 4-8% alt efter deres vurdering af din kunde. Ingen er 100% konkurs fritaget - men forstår godt din pointe, at det måske ikke er sandsynligt. 

Men det er jo næsten garanteret billigere, for din kunde selv at skaffe kapitalen. Alene hvis de har en så fantastisk virksomhed, så vil de jo nok kunne få forretningen af lånet en 2-3% længere ned end du kan - og af 10M over 5 år, så er det jo et ganske betydeligt beløb. 

Jeg ser følgende scenarier: 

- Investor - Det ligger på dine skuldre, hvis kunden skulle gå ned eller på anden måde undgå betaling

- Banken - Same deal - måske bare lidt billigere, men vil kræve sikkerhed i hoved og r**. Du skal stensikkert personligt kationere for et par millioner, medmindre du har værdier i selskabet for 5 mill. 

- Leasing - Det ligger på kunden, og du bliver betalt ved levering af leasing selskabet. Hvis noget skulle gå galt, så er det et mellemværende imellem leasing selskabet og kunden. 

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Oct 08
Indlæg ialt: 134
Skrevet kl. 07:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Ja - det lyder umiddelbart som en unik forretningsmulighed, men den hænger nøje sammen med at pågældende kunde ikke må (eller har ønske om) at være "formuende" på det område. Jeg ville helst bare sælge produktet i fri handel, og det er faktisk kunden der har dikteret leje af produktet, i stedet for køb (som er en del billigere), da kunden dermed slipper for egen drift fremadrettet.

Jeg har selv overvejet at sælge en ejerandel, og så vidt jeg har oplevet det de seneste par uger, liner potentielle investorer op på sidelinien. Vi har dog ikke været i konkrete forhandlinger endnu - og jeg har heller ikke været i dyb dialog med banken eller andre finansielle eksperter.

Som skrevet, har jeg ikke den store finansielle erfaring - og vil derfor gerne høre om andres erfaringer - og råd - til hvorledes man bør gribe sådan en forretning an, altså - hvordan man kan finansiere disse produkter. Hidtil har jeg solgt produkter for en ren salgspris (dog ikke for det pågældende produkt - det er en absolut nyhed på markedet efter ca. 5 års udviklingsarbejde - og jeg gruer helt for alt det her finansierings-halløj - som dog skyldes min umiddelbare uvidenhed.

Mit produkt har en værdi på 50-75% af nyprisen efter 5 år - så det er virkelig en unik forretning der kan indgåes, og kunden (blandt mange i både ind- og udland) er desperat på grænsen til at gå i panik. Min pris er i øvrigt virkelig god - ligger på ca. 2/3-dele af konkurrenternes, og skyldes særlige produktionsmæssige egenskaber, som konkurrenterne ikke har lagt sig ind på - og som de ej heller lige kan omstille sig. Og det gør jo netop min forretning særdeles attraktiv. Min pris er som sådan dermed ikke dyr - og stadig voldsomt attraktiv for kunden - så trods desperation, er der faktisk et godt rationale i forretningen.

Jeg har intet problem med at tage investorer ind (som sådan) udover, at jeg mener at de pga. den unikke ringe risiko, naturligvis heller ikke kan kræve uhyrligt store ejerandele eller høj forrentning af deres kapital.
Så - mon ikke banken så er det mest interessante, omend jeg personligt ikke har villet have noget med banker at gøre, siden jeg engang for 15-16 år siden blev snydt for en mindre formue af min egen bank pga. elendig rådgivning? Det skader jo ikke at høre dem...

Kunne man eventuelt forestille sig, at en investor-type, stiller udlånskapital til rådighed som en slags mellemfinansiering, og dermed tjener på forrentningen? Og hvad kunne man så forestille sig at denne forrentning skulle være? Kunne man forvente en renteomkostning i størrelsesordenen f.eks. 5% - når der henses til nulrisikoen?

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 07:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Problemet er at du kan ikke dokumentere en nul-risiko. 

For 10 år siden, troede alle det var sikkert at investere i banker, indtil de gik ned på stipe - roskilde, amager m.fl. 

Så nej, du får helt sikkert ikke dette beløb for 5% uden anden sikkerhedstillende. 

Det vil helt sikkert være relativt svært/hårdt at hente disse likvider, uden at det bliver dyrt. 

Banken vil som sagt nok sige 4-8% + sikkerhed i alt hvad du ejer (optil de 5 mill). 

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Oct 08
Indlæg ialt: 134
Skrevet kl. 08:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jannik,

Jeg så først dine indlæg efter jeg havde svaret på Cookie-Johns' - så derfor min senere tilbagemelding.

Jo - jeg kan faktisk dokumentere en nulrisiko (eller så tæt på nul som det kan være - uden at være det). Min kunde kan ikke gå konkurs - og er subsidieret ubetinget fra anden side. Jeg vil ikke gå nærmere ind på hvem kunden er - men der findes særlige ultralikvide kunder i denne verden. Og det er ikke en bank - ellers var det selvklart med deres egen finansiering. Pga. regler om EU-udbud og DK-licitationer, har kunden valgt at skabe en underhåndsforretning med regulær leje, idet de så kan komme hurtigt i gang med at få løst deres problemer/udfordringer. Kunden kunne reelt set have betalt kontakt for produktet - men vælger en dyrere løsning bevidst, nemlig for at undgå at skulle drifte produktet fremadrettet - og fordi pågældende kunde ikke må "investere" i fremtiden...

Den største risiko er om jeg kan levere produktet, og at der derved ikke opstår uoverskuelige leveringsproblemer af råvaren som indgår i mit produkt. Men her er risikoen også relativt begrænset - og hvorom alting er - så skal kunden først betale ved levering (uanset det er leje eller køb). Får jeg leveringsproblemer pga. manglende råvare, har jeg så heller ikke den omkostning, så forretningen er på mange måder reelt købmandsskab. Den administrative del af produktet er uhyre begrænset - og koster ikke det store.

Så - det er en nulrisiko-handel for alle parter (også mine kunder).

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Oct 08
Indlæg ialt: 134
Skrevet kl. 08:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen Jannik,

Nu nævnte du selv leasing højere oppe i tråden - og det afføder nogle spørgsmål fra mig.

Kan man lave en leasingaftale på et produkt, som kunden lejer i f.eks. 5 år - og som jeg ejer efter de 5 år?

Hvad hedder sådan en leasing-form? Er det bare almindelig leasing, hvor ejerforholdet til produktet tilbagegår til producenten (mig) efter perioden? Eller kræver det noget særligt aftalemæssigt?

Jeg erindrer, at den kære Peter Brixtofte i Farum Kommune for år tilbage, lavede noget "Sale-and-lease-back" på nogle af kommunens institutioner. Det er vel cirka det modsatte jeg har behov for - altså en form for lease-and-give-back... Hvad hedder det i fagsprog? :-)

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 08:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Emballadøren:
Kan man lave en leasingaftale på et produkt, som kunden lejer i f.eks. 5 år - og som jeg ejer efter de 5 år?

Det er jo præcis hvad leasing er. Du laver en leasing aftale på fx 83K x 60 måneder = 4.980.000 kr - og så får skrevet ind at der er en restværdi på fx 3.100.000 kr. Dvs at leasing-tageren, kan frikøbe produktet ved kontraktens udløb for 3.1M. 

Du kan alternativt lave en leasing kontrakt, hvor de ikke har mulighed for at købe produktet, men hvor de er "tvunget" til at lade dig få dit produkt igen. 

Du kan endvidere stille en del parameter op til hvordan standen af dit produkt efter 5 år skal være. 

Alle tal er fuldstændigt fiktive, og alene baseret lidt råt på hvad jeg lige husker fra din tråd

De typiske renter jeg ser i den størrelses orden ved leasing er cirka 5-7%. 

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Oct 08
Indlæg ialt: 134
Skrevet kl. 08:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jannik,

Tak for dit gode svar - det er jo faktisk nøjagtigt det jeg har behov for.

Som den finansielle uvidende person jeg er, anede jeg bare ikke at jeg selv kunne beholde ejerskabet til et produkt, når det kørte gennem leasingselskabet.

Jeg troede, at i det øjeblik jeg lavede en leasingaftale (eller rettere kunden og leasingselskabet), hvormed leasingselskabet betaler mig en sum penge ved levering, at leasingselskabet så også ejede produktet efterfølgende. Og det var jo nøjagtigt det jeg ville undgå.

5-7% er på sin vis i orden - det er reelt set kunden der betaler. Men jeg ville så heller ikke finde det rimeligt, hvis leasingselskabet skulle tjene mere på en stensikker forretning, og på bekostning af mit produkt.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)