Hej alle! Jeg er ny herinde og håber at stille mit spørgsmål her, det rigtige sted ... Jeg er fysioterapeut og har fået den ide' at opsøge virksomheder og lave forebyggende og sundhedsfremme aftaler med dem. Jeg har tænkt på en sundhedsordning, hvor jeg tager ud til dem efter aftale og giver massage, øvelser, ergonomisk vejledning, hold undervisning osv for at øge sundhed og trivsel på arbejdspladsen hvilken sænker fravær, sygdom og øger arbejdsglæde og effektvitet på arbejdspladsen .... Jeg har været i gang med at udforme et "tilbudsbrev" men mangler i den 3 punkter at have styr på: 1. - Hvordan kan en virksomhed få fratrukket under personalegoder min sundhedsordning? Og hvordan fungerer det i det praktiske? Jeg har undersøgt lidt min ide' og ser at ofte har virksomhed en massør ansat og at der er forskellige måder virksomheder kører sådan en aftale på: enten betaler virksomhed det hele eller medarbejdere betaler en del for den. Jeg har forsøgt at finde svar hos nogle revisorer men bliver henvist til SKAT fordi ingen af dem j er kommet i kontakt med har svaret. Jeg synes det er ret relevant, jeg har styr på hvordan det forholder sig sådan at hvis jeg har en potentiel kunde, denne kan få formidlet af mig viden omkring det økonomiske del af min sundhedsordning .... 2 - Skal prisen på en aftale om sundhedsordning stå med eller uden moms? - Jeg regner med at få mit cvr nr så snart jeg har den første aftale i huset ... 3- Hvor får jeg fat i en kontrakt som beskriver de regler med mere som kunden og jeg indgår i sådan aftale? - Jeg tænker på, at lave en aftale bindende i 6 måneder og derefter er opsigelsen 1 måned + 30 dage, + hvad med aflysninger, sygdom og alle mulige forholde der måtte gøre sig gældende??.... Tak for jeres svar og kommentarer :-) SaraFys
|
SaraFys:1. - Hvordan kan en virksomhed få fratrukket under personalegoder min sundhedsordning? Og hvordan fungerer det i det praktiske?
Jeg går ud fra det er dine potentielle kunder vi snakker om? (det er i hvert fald hvad jeg baserer mit svar på)
Umiddelbart som du beskriver det er de tilbud du ønsker at udbyde skattefri for modtagerne, under visse forudsætninger.
Først og fremmest er sundhedsudgifter noget der skal tilbydes til alle medarbejdere i virksomheden, som et led i deres generelle personaleretningslinjer, for at man kan opnå fradrag. Hvorvidt den enkelte medarbejder gør brug af tilbuddet er ikke så afgørende, men alle skal have tilbuddet.
Dernæst skal der være en sammenhæng mellem det arbejde den ansatte udfører og den behandling som du tilbyder.
Hvis ovennævnte betingelser er plads, så bliver den ansatte ikke beskattet for den del arbejdsgiveren betaler for.
SaraFys:2 - Skal prisen på en aftale om sundhedsordning stå med eller uden moms? - Jeg regner med at få mit cvr nr så snart jeg har den første aftale i huset ...
Som jeg læser det er du undtaget fra momspligten efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 1.
Der er dog et par betingelser herfor; du skal være uddannet fysioterapeut, massør eller lign. fra en anderkendt uddannelse (det går jeg ud fra er opfyldt, når du skriver du er fysioterapeut!)
Dernæst er det vigtigt om dine ydelser er velvære eller behandling/forebyggelse. Velvære er med moms modsat behandling/forebyggelse er uden moms. Så lidt i forlængelse af svaret i spg. 1, er der sammenhæng mellem det arbejde den ansatte udfører og den behandling som du tilbyder så mener jeg at det kan karakteriseres som behandling og dermed uden moms.
Det skal lige bemærkes, at når du er fritaget fra moms bliver du lønsumspligtig. hvor du betaler lidt over 3 % af dit overskud (uden at indregne egen løn). NB. pligten er først fra et årligt overskud på 80.000 kr.
SaraFys:3- Hvor får jeg fat i en kontrakt som beskriver de regler med mere som kunden og jeg indgår i sådan aftale? - Jeg tænker på, at lave en aftale bindende i 6 måneder og derefter er opsigelsen 1 måned + 30 dage, + hvad med aflysninger, sygdom og alle mulige forholde der måtte gøre sig gældende??....
Få fat i en jurist/advokat som kan hjælpe dig med en standardkontrakt som du kan tilbyde dine kunder. Måske har du i form at et medlemskab til en fagforening/interesseorganisation allerede adgang til en jurist som kan hjælpe dig?
Helt til sidst vil jeg bare lige bemærke til det med oprettelse af CVR, i starten før omsætning når en højde hvor du kan leve fast af det, er det min holdning at du skal oprette dig som en PMV-virksomhed (uden moms- eller lønsumsregistrering) da der ikke er nogen grund til at betale denne udgift før du som følge af loven er pligtig hertil. (Pligten til lønsum indtråder først ved et overskud på 80.000 kr. og moms ved en omsætning på 50.000 kr.)