Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan vurderer man software, når man skal have lavet en skattefri omdannelse?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Mar 15
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 16:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en virksomhed, som er registreret som et enkeltmands virksomhed og denne vil jeg gerne have ændret til IVS/APS. Men får at gøre dette så skal der laves en skattefri virksomheds omdannelse, og her skal man bruge en vurdering af min software. Hvordan vurderer jeg softwaren?

Jeg får kun gebyr hvis jeg sælger noget fra andre sælgere og derfor har vi lavet en "online shop", så vi har brugt en helveds masse timer både i opsøgende og udviklings arbejdet. 

Jeg går ud fra at jeg ikke er den eneste der har stået i sådan en situation, så håber der er nogen der kan hjælpe. Vi har talt med revisor men de skal have alt for mange penge til at lave sådan en omdannelse. 

Håber der er nogen der har erfaring med dette og kan hjælpe os videre.

Mvh Hys

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Glem IVS - det kan KUN kontantstiftes og ikke ved omdannelse

Mig bekendt skal du via revisor ved en omdannelse da værdier jo skal revisor godkendes helt som ved apportstiftelse - det er ikke noget man bare selv vurderer eller har faste skabeloner til lige som ens arbejdsindsats i sig selv ikke har værdi hvis ikke den har givet resultater som måles i resultat - se apport stiftelse som mig bekendt er helt samme princip http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/apportindskud.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hmmm... det lyder nærmest til, at en skattefri virksomhedsomdannelse ikke er aktuel i trådstarters tilfælde.

Skattefri virksomhedsomdannelse er reelt kun aktuelt, hvis der ved overdragelsen til selskab udløser større skattebeløb som følge af avancebeskatning af aktiver m.v..

Umiddelbart vil en kontantstiftelse være enklest og for den sags skyld også væsentlig billigere...

Tonny

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Som John korrekt skriver skal der ved indskud af andre værdier en kontanter udarbejdes en vurderingsberetning. Se Selskabslovens § 36 https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=135933. Og denne vurderingsberetning skal udarbejdes af en sagkyndig vurderingsmand (Selskabslovens § 37), der så ofte er en godkendt revisor (registreret eller statsautoriseret).

Hvis der er merværdier - f.eks. en værdi af en udviklet hjemmeside (softwaren som spørgeren beskriver), så vil det udløse skat hos overdrageren, hvis reglerne om skattefri virksomhedsomdannelse ikke anvendes. Så spørgsmålet er, om hjemmesiden har en værdi, og det har den hvis den kan generere en fremtidig indtægt. Dette må jo være tilfældet ellers giver det ikke mening at overdrage den til et selskabSmile

Så der er nok ingen vej uden om revisoren.

Alternativt kunne spørgeren bede SKAT om et bindende svar på værdiansættelse af hjemmesiden - altså om den kan værdiansættes til kr. 0 i overdragelsen.

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)