Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg oprette min virksomhed i min fars navn imens jeg venter på CVR-nummer?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 22. Feb 15
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg er egentlig mere eller mindre klar til at åbne min virksomhed - varene er i hus, hjemmesiden er klar og det hele kører. Jeg har for en lille måneds tid siden sendt en ansøgning om dispensation til oprettelse af virksomhed som umyndig til statsforvaltningen og arbejder hårdt på at få mit CVR-nummer hurtigst muligt. 

Der er dog det problem, at statsforvaltningen har oplyst mig om, at der er en forventet ventetid på omkring 4 måneder... Jeg vil selvfølgelig forsøge mig med rykkere m.m., men regner med at der alligevel kan gå et godt stykke tid.

Ville det være en mulighed at stifte en virksomhed i min fars navn, hvorefter den så kan blive overrækket til mig, når jeg engang får mit CVR-nummer? Og er det overhovedet muligt?

mvh. Rasmus

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rasmus, 

Det kan bestemt ikke anbefales af flere årsager: 

- Din far vil være 100% ejer. Det vil sige at du skal KØBE DET AF HAM 

- Du arbejder for ham, dvs at du skal sådan set ansættes

- Han har den fulde magt, uanset om det er at sælge det, lukke det etc. 

- Derudover kan det fratager ham retten til nogle af de sociale ydelser ved arbejdsløshed (mener jeg - er ikke skarp på det for har aldrig været i situationen). 

Vil væbne mig med tilmodighed hvis jeg var dig. 

Tilmeldt 20. May 14
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan kun være enig med Jannik.


Det bedste for dig vil være at vente indtil du modtager svar fra statsforvaltningen. 

God påske.

Tilmeldt 22. Feb 15
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 15:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Tænkte det nok. Så er der nok ikke andet for end at vente. 

Så der er INGEN måde at starte salget inden jeg får mit CVR-nummer?

Tak for svaret Jannik og Kronborg :-)

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rasmus.

Jeg er slet ikke enig, men det afhænger af, hvor længe der er, til du bliver 18, synes jeg. Hvis det er lige rundt om hjørnet, ville jeg også vente, men ellers ville jeg bare gå i gang. Som nævnt skal din far være klar over, at det kan give ham nogle udfordringer, hvis han er viklet ind i det offentlige, A-kasse el.lign. Hvis du kan holde skansen de ca. 4 måneder, du skal vente på CVR, og ikke få noget ud af firmaet til at leve for, ser jeg ikke noget til hinder for at starte nu. Husk, at det, du har indkøbt umiddelbart inden opstart, kan du medtage i regnskabet. Endnu en grund til at komme i gang.

God vind!

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved ikke om jeg misforstår Jørgen, men du må ikke opstarte noget i dit eget navn nu uden godkendelsen, da det ville være ulovligt.

Hvorvidt du skal vente de resterende ca 3 mdr eller om din far i første omgang skal stå for forretningen må bero på en konkret vurdering. Der er som påpeget nogle forhold som man skal have i baghovedet, men det er ikke nødvendigvis en dårlig ide at starte op i regi af ens forældre. Hvad taber du ved at udskyde oprettelsen i 3 mdr?

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 16:50
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:
Ved ikke om jeg misforstår Jørgen, men du må ikke opstarte noget i dit eget navn nu uden godkendelsen, da det ville være ulovligt.

Nej nej, jeg mente selvfølgeligt som anført i farens navn..

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg siger som udgangspunkt vent  når det er 3-4 mdr. Far kan stifte personlig virksomhed som han så ejer og så har han muligt bøvl med a-kasse og for den sags skyld med sit arbejde + han skal sælge til dig når du er 18 og du får nyt CVR og så skal alt ændres - betalingsløsning og alle aftaler.

Alternativt kan han stifte IVS og sælge anparterne til dig med det sammen, men så skal han være direktør officielt - igen a-kasse spørgsmål måske - må han for sit arbejde - lovpligt arbejdsskadeforsikring til ham og dig som ansat og er det alt det værd for 3 mdr

I begge fald er banker også ofte besværlige. Det er de ofte over for nye, men det bliver ikke meget bedre hvis de skal gi erhvervskonto til en far som de ved overlader IVS til sønnen under 18 med det samme og kun selv er ansvarlig 3-4 mdr så også der kan ligge en hurdle - samme hurdle i forhold til nets betalingsaftale kunne jeg frygte

Det er en konkret vurdering, men jeg ville nu nok forberede f.eks. hvis du skal ha en netshop som så mange jo vil - så går der lidt tid med at få den op

Dispensation kan søges men med 3 mdr til  - så er det ikke en løsning for det tager tid.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Feb 15
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar.

Cookie - John Hannover:

Det er en konkret vurdering, men jeg ville nu nok forberede f.eks. hvis du skal ha en netshop som så mange jo vil - så går der lidt tid med at få den op

"Problemet" er at jeg allerede har fået både varene hjem, sat min hjemmeside op osv. Det eneste jeg mangler nu er egentlig at få mit CVR nummer. Men jeg må vel bare vente de 3-4 måneder det tager og så eventuelt prøve og få lavet en rykker hos statsforvaltningen.

mvh Rasmus

Tilmeldt 22. Feb 15
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad vis jeg ikke forventer en omsætning på mere end 50.000 kr., samt har en friholdelseserklæring underskrevet af mine forældre? Er det så i teorien ikke lovligt at køre virksomhed uden CVR, eller er det mig der har misforstået noget?

Jeg har læst denne tidligere debat på aminohttp://www.amino.dk/forums/t/175424.aspx

Det fremgår at Rasmus og hans partner begge er 17 år og de forventer ikke en omsætning på over 50.000 kr. Der er lidt delte meninger, men Brian skriver bl.a:

"Hvis I omsætter for mindre end 50.000 er der ikke noget krav om cvr. registrering. Men I skal stadig lave regnskab og betale skat af de penge i tjener."

Jeg har i hvert fald fået indtrykket af det godt kan lade sig gøre, men så igen, føler jeg har misset en eller anden brik i puslespillet.



Side 1 ud af 2 (11 indlæg)