Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Et specielt tilfælde af udlejning - ingen svar andre steder

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror ikke du har har haft lejere før Smile

Tilmeldt 28. Mar 15
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad skal det sige Kah - det må du gerne uddybe om du vil?

Jeg har for nuværende en lejer i et ekstraværelse i min bolig. Han er stille, betaler altid sin husleje til tiden (også den kontante andel af den) og er nem at kommunikere med. Han er fra Rumænien - har bevidst fravalgt at have en ung dansker boende, da danskere altid er så gode til det med deres rettigheder, men har glemt alt om at der er noget der hedder pligter. Så når jeg til sin tid skal lejer værelserne ud som klubværelser, så er det med garanti at jeg ikke skal have en eller anden rethaverisk, festglad ung dansker boende, hvis revisor/advokatfar mailer mig i tide og utide om de rettigheder hans lille pus har som min lejer.

Tilmeldt 19. Mar 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Om kommunen skulle opdage det hvis du snyder. Med mindre du dine lejere skal bo ulovligt - ikke tilmeldt folkeregisteret - så har jeg svært ved at se kommunen ikke opdager det. Så hvis det er vejen så kan jeg ikke forstå dine spørgsmål om regnskabsform for så kan du jo lige så godt være konsekvens og køre det hele sort, men selvfølgelig ser det mere lovligt ud at indtægtsføre nogle få lejeindtægter og så resten sort og så får man jo også alle "fradragene"

Nej - det er ikke et surt opstød, men det er sådan jeg opfatter dit indlæg - tager jeg fejl er det da kun godt

Tilmeldt 28. Mar 15
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Sort eller ikke sort, har ikke så stor betydning for klubværelse-problematikken. Man må bo lige så mange folk i lejligheden som man vil, der må bare ikke være nogen lejekontrakt. Der er korrekt at kommunen vil kunne tælle sig frem til hvor mange der bor i lejligheden, men at der bor 8 mennesker er i sig selv ikke ulovligt. Det kunne jo sagtens være, at en af de 8 mennesker var lejeren af lejligheden og havde 7 venner boende eller fremlejede til 7 andre studerende. Dette setup ville være fuldt ud lovligt og det ville ikke være karakteriseret som klubværelser. For at noget skal betegnes som klubværelse, så skal der være separate kontrakter på alle værelser og udlejer må ikke selv bo i lejligheden.

Skat vil heller ikke kunne se om der foreligger en lejekontrakt eller otte, da det jo af regnskabet alene fremgår hvad indtægter og udgifter er - ikke hvor mange lejere der bebor lejligheden.

Jeg er helt med på, at det jeg vil gøre med klubværelser er ulovligt - jeg betrager det dog  som en meget lille ulovlighed, som jo i sidste ende gavne de mange studerende som får mulighed for at få et værelse tæt på københavn. En mulighed de ikke havde haft, hvis ikke jeg valgte at bryde loven og leje værelserne ud seperat.

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Du tager fejl

Tilmeldt 28. Mar 15
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kah. Præcis i hvad tager jeg fejl? Kan du ikke uddybe og komme med dokumentation eller beskrivelser af egne erfaringer? Jeg spørger ikke for at drage dit synspunkt i tvivl, men skal jeg lære af dig (og det vil jeg rigtig gerne), så har jeg brug for flere detaljer end "Du tager fejl". 

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

MagnusHI hvis savner svar på dine spørgsmål i dette forum forstår jeg det godt.

Flere steder mere end antyder du, at du vil snyde. Både kommunen og SKAT. Jeg siger ikke at du snyder, men du spørger gentagne gange til opdagelsesrisikoen.

Og når andre så skal være med til via deres skattebetalinger, at betale for skattesnyd, kan det måske være medvirkende til manglende svar Smile

Ja du må gerne, rent skattemæssigt, leje de 2 lejligheder ud, men det er med fuld skat af overskuddet. Du kan ikke bruge reglerne for værelsesudlejning - der er jo tale om erhvervsmæssig udlejning og ikke udlejning af egen bolig (i bor jo nedenunder).

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Tilmeldt 28. Mar 15
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik

Jeg har bestemt ingen intentioner om at snyde i skat. Jeg vil leje lejligheden ud og betale skat af overskudet som jeg skal og bør. Det sted jeg overvejer at "snyde" er i forhold til, at jeg foretrækker at leje værelserne ud et for et. Noget jeg dog synes er "snyd" i den meget harmløse ende, eftersom der jo ikke er nogen der taber på det. Skat får stadig sine penge og samtidig får 7-8 unge studerende, som har svært ved at finde studiebolig i nærheden af deres studie et sted at bo, mens det dygtiggør dig og bliver uddannet, så de kan få et job og selv svare skat af et højere beløb end det havde været muligt, hvis de ikke havde fået deres uddannelse.

Skulle jeg gøre det hele 100 procent lovligt, så skulle jeg selv flytte derop i det mindste af værelserne og så leje resten af værelserne ud. Det ville betyde at jeg kun ville kunne få fradrag for 90 procent udlejning i stedet for det 100 procent. Men så ville jeg selv bo der og resten af værelserne ville så være værelser jeg lejede ud i min egen bolig. Hvad tænker du om den løsning for at gå 100 procent legit? Det ville dog "koste" en studerende et studieværelse, da det ene af værelserne så ville skulle være mit - ikke nogen god løsning for nogen tænker jeg, men så ville det i hvert fald være lovligt ikke?

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en bekendt, der har spurgt mig om nøjagtig samme spørgsmål.

Til ham svarede jeg, at han, hånden på hjertet, jo reelt ikke ville flytte ind i det pågældende værelse, når han havde en fin bolig lige nedenunder, hvor hans kone i øvrigt boede. Og jeg sagde også til ham, at han aldrig ville få SKAT til at tro på, at han boede på et lille værelse på 1. salen.

Men nu var det så min ven Smile

Over and out....

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Tilmeldt 28. Mar 15
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg hører dig Henrik.

Også derfor jeg tænker der er en bedre plan ikke at flytte ind, men blot lave erhvervsmæssig udlejning af hele lejligheden som helhed og lave et VSO-regnskab for dette, som overholder alle regler for bogføring og regnskab. Den løsning kan skat ikke have noget imod og kommunen vil jeg kun beklage sig, hvis en af mine rumænske studerende får den skøre ide at klage over, at jeg udlejer som lejligheden som separate værelser, hvilket jo vil få den betydning at lejeren mister sit værelse... Så igen, hvad er chancerne for at dette sker..?

Hvad endte din ven så med at gøre? Som jeg betænker eller noget tredje?

Magnus

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)