Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aktiegevinst - Pension - Skat

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Oct 10
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har solgt nogle ejerandele og dermed fået en pæn gevinst. Der bliver overført til min private konto.

De første omkring 50.000 beskattes med 27% og ryger bare ind på min konto. Herefter beskattes resten med 42%. Så langt er jeg med.

Her tænker jeg så, at betale de omkring 50.000 ind på en pension, bl.a. for at opnå fradrag af selv samme. Men hvordan er det lige med skatten, for den betaler man vel først når man hæver pensionen. Kan jeg bare flytte 50.000 af gevinsten direkte ind på en pension, uden at betale de 42% af det?

Mvh Søren

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Meget kort (for jeg kan ikke uddybe det) du kan fradrage aktietab i aktiegevinster. For indbetalinger til pension får du fradrag i din personlige indkomst. Og kapitalindkomst tab modregnes i kapital gevinster. Jeg tror ikke du kan blande de ting sammen.

Tilmeldt 8. Oct 10
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Tak for dit svar. Jeg tror vi taler forbi hinanden. Jeg kan også spørge på en anden måde:
Jeg har 50.000 stående på min konto, der ikke er betalt skat af (endnu!). Kan jeg bruge de 50.000 til en indbetaling på en ratepension? Eller skal jeg betale skat af de 50.000 først?

Jeg mener jo bare, at mulighed B ikke giver nogen mening fordi, man betaler skat når man skal have dem ud igen. Så jeg gætter på, at jeg godt kan.

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Så bliver jeg jo nødt til at uddybe det alligevel, det er ikke hensigtsmæssigt at spørge mig, du skal bruge en revisor, men...

Jeg siger du skal betale aktieskat, som du KUN kan undgå hvis du har tab på andre aktier. Jeg gætter på en revisor vil sige køb dig et underskud.

Hvis du har anden indkomstog det giver fradrag over topskatgrænsen, så kan du jo godt bruge de 50000 som du har stående på din konto, til en indbetaling på en ratepension. Når skatten gøres op til næste år så få du 30000 tilbage fra pensionsfradraget og du betaler (42% ?) aktieskat på ca. 21000. Dvs. du får omkring 9000 kr. netto i hånden nu plus 30000 når du går på pension. Lader du dig beskatte af hele beløbet får du knap 30000 kr. nu og her. 

Det giver slet ikke mening at spare op til pension hvis ikke man er topskatteyder. Du betaler 8% i omkostninger på indskud, yderligere 10-15% i risikotillæg på forsikringsydelser som at udbetale det indbetalte, alligevel vil de ikke love dig mere end 2-3% i rente på din nettoopsparing. Selv om den gennemsnitlige rente på aktiemarkedet er 6%.

En revisor ser måske nogle muligheder jeg ikke kender, du bør ikke være tilfreds med et svar fra et forum.

Jeg gider ikke at skulle stå på mål for korrektheden af det viste regne stykke, jeg forsøger at hjælpe med at lede dig mod en revisor. Men jeg tror det er sådan det ser ud.

Mvh

Tilmeldt 8. Oct 10
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen,

Tusind tak for dit uddybende svar. Det var meget fyldestgørende - jeg kunne aldrig finde på at lade nogle et forum stå på mål for deres udtalelser. Jeg manglede bare noget forståelse for noget ret basalt - som jeg nu forstår. Tak for det.

Men i mit hoved betaler man jo så skat to gange. Da man vel betaler indkomstskat af de 30.000 når jeg går på pension. Så har jeg jo først betalt aktieskat og så indkomstskat. Men det er vel derfor man får fradraget tænker jeg.

Jeg er topskatteyder, med 0 kr indbetalt til pension og ingen andre aktier eller lign. Det er derfor jeg overvejer muligheden om pension. Den anden mulighed var netop at investere dem.

God weekend

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)