Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udhus til erhverv?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Mar 15
Indlæg ialt: 4
Fra  Runivation Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, startet oktober 2014, så er stadig ret ny i det hele, og særligt regnskabsdelen. Pt bor jeg til leje, men jeg står i den situation, at kæresten og jeg nok flytter i hus snart (indledningsvist som forældrekøb, så vi kommer det første års tid til at stå som lejere).

Jeg skal have indrettet noget erhverv dette sted, og det er her, mit spørgsmål kommer. Boligen er på 163 kvm, mens der er yderligere 470 kvm udhuse på grunden. Heraf er en af længerne på 136 kvm i øjeblikket registreret hos BBR som erhverv. Hvis jeg indretter erhverv i længen, som pt er registreret som erhverv, hvordan beregner jeg så leje og driftsomkostninger til el, vand og varme? Det er vel de ting, jeg kan trække fra? Og er der nogen hage ved, at det hos BBR er registreret som erhverv?

Jeg kan se, at der er mange kloge mennesker herinde, så jeg håber, I kan hjælpe mig på vej :-)

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis der ikke er målere kan du beregne det som et forholdstal 163/299*100 er det boligen skal betale af vame mm, den længe som står tom er uden varme.

lejen er det samme som hvis en fremmed skulle leje.

Tilmeldt 27. Mar 15
Indlæg ialt: 4
Fra  Runivation Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Så jeg skønner bare, hvad en rimelig månedlig husleje ville være på de 136 kvm, og så overfører pengene til privatkontoen plus laver en købsfaktura i virksomhedsregnskabet? Jeg bruger Dinero...

Jeg forstår ikke helt 163/299. Udhuset er 136 kvm ud af samlet 470 kvm udhuse plus 163kvm bolig. Det skulle være de 136 kvm, jeg ville indrette til erhverv!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :

du kan ikke bare skønne husleje efter min bedste mening - den skal være markedsbaseret og jeg tror nemt skal kan ville ha dig til at dokumentere hvordan du er kommet til tallet. Ellers kunne du jo få et helt vilkårligt stort fradrag i din egen personlige virksomhed -  Alternativt kunne det være andel i forhold til de 136 m2 af alle 633 m2 så leje delt med 633 x 136 ville formentlig direkte kunne godkendes

Jeg ville nok ha egen måler på - men hvis vi kan forudsætte at forbruget er ens for alle 470 + 163 m2 så er det jo 633 ialt og derfor dele med 633 og gange med 136 - men om alle udhuse har det forbrug eller om du kun er boligen vil så gøre en stor forskel. Jeg ville derfor nok ofre separate målere for ikke også der at kunne få problem med tallet

Det er værd at overveje at få råd fra en revisor. Den dag du ejer - kan du ikke tage leje men kun forbrug og andel af ejendomsskat - da du ellers får skat af indtægten personligt

se evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/fradrag-for-lokale-i-privat-bolig.html for mere

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Mar 15
Indlæg ialt: 4
Fra  Runivation Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay. Det giver god mening med alle kvm lagt sammen. Er det skat eller den respektive kommune, jeg skal have fat i, hvis jeg skal have en eller anden form for skriftlig godkendelse af mit skøn? Beklager hvis jeg stiller dømme spørgsmål. Er ny i fradragsjunglen.... Bliver nok nødvendigt med en revisor på et tidspunkt :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis du bruger det hele nogenlunde ens og tager 163  633 dele i forhold til leje og forbrug - så burde den være god nok når det udelukkende er indrettet til erhverv. HVIS du vil ha godkendelse - så kan du jo starte med at skrive til skat.dk under kommunikation - og får du OK der - så bare gem det hvis det bliver ? siden. Ellers er det bindende svar der gælder fra skat - det kan du google

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Mar 15
Indlæg ialt: 4
Fra  Runivation Skrevet kl. 16:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok. Tusind tak for hjælpen!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)