Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opsagt pga besparelser - ny ansat

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 4. Jan 14
Indlæg ialt: 258
Fra  sjove-jokes.dk og sjove-vitser.dk Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Hej Tim

Jeg forstår din frustration med at blive opsagt, det er sjældent tilfredsstillende.

MEN, når jeg læser dit og ALLE de andres indlæg i denne tråd, bliver jeg alligevel lidt harm og endnu en gang bekræftet i, hvorfor jeg er overbevist om at fagforeningerne (sammen med både Enhedslisten og flere fra SF) er ved at gøre Danmark mindre konkurrencedygtigt. Det er klart at vi skal alle overholde love og gældende regler. Fagforeningerne havde en tid, men den er ovre, og nu koster de langt flere arbejdspladser end de sikrer. Se bare SAS, Danish Crowne mf. Arbejdspladserne ryger ud af landet, da der ikke er nogen der vil betale mere for en vare, når kvaliteten er den samme.

Når du bliver opsagt (og man skal jo have en grund, her besparelser [Læs: når du bliver fyret, og andre siger op, og der stadig ikke er plads til dig, så er det fordi dine kompetencer ikke er det dit tidligere arbejde søger]) inden for det første år, og du så prøver at jage dem med fagforeninger, så gør vi hinanden dårligere end godt er. Jeg er så ked af, at den danske lønmodtagers rygrads-reaktion er [sat på spidsen], at der da må være noget galt med systemet eller arbejdspladsen, når I ikke længere er kompatible (for det er i hvert fald ikke dig/mig). Lønmodtagere kan generelt sige op med en måneds varsel, og gør det når noget andet er mere spændende. Virksomhederne derimod, skal begrunde i øst og vest, og selv når de forklarer os årsagen, prøver vi at få dem ned med nakken, og lige suge det sidste af marven ud af deres skrøbelige knogler. Lad os holde os fra de amerikanske tilstande, hvor vi altid går til advokater/fagforeninger, og ser om vi dog ikke kan finde en fejl ved modparten, og så ellers gnave til benet knækker. Skulle det være tilfældet, at de har brug for at besidde samme stilling som du havde, men du ikke er den de søger til stillingen (nu har de set hvem du er og hvad du kan), så lad virksomheden finde den rette kandidat i stedet for at gå efter dem for selv at få lidt ud af det - Det virker som en egoistisk tilgang.

Jeg er klar over at mit indlæg nok vil skabe lidt røre i denne debat, så jeg håber vi kan holde fokus på indholdet og meningen med ovenstående skriv.

TLDR: Vi skal overholde gældende lovgivning, men lad være at suge marven ud af virksomheder på teknikailteter, ved at gå efter dem når der tydeligt ikke er et match mellem efterspurgte og udbudte kompetencer.

God dag

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Allan Skrubbeltrang:

Undskyld jeg siger det, men lyder som at din fagforening også er useriøs.

Eller også kender de indholdet af den overenskomst han er dækket af - det gør vi andre ikke ud fra de oplysninger vi har her i tråden ;)

/Brian

Fra Gråsten
Tilmeldt 24. Apr 13
Indlæg ialt: 240
Fra  XtraCom Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

granberg1:

Hej Tim

Jeg forstår din frustration med at blive opsagt, det er sjældent tilfredsstillende.

MEN, når jeg læser dit og ALLE de andres indlæg i denne tråd, bliver jeg alligevel lidt harm og endnu en gang bekræftet i, hvorfor jeg er overbevist om at fagforeningerne (sammen med både Enhedslisten og flere fra SF) er ved at gøre Danmark mindre konkurrencedygtigt. Det er klart at vi skal alle overholde love og gældende regler. Fagforeningerne havde en tid, men den er ovre, og nu koster de langt flere arbejdspladser end de sikrer. Se bare SAS, Danish Crowne mf. Arbejdspladserne ryger ud af landet, da der ikke er nogen der vil betale mere for en vare, når kvaliteten er den samme.

Når du bliver opsagt (og man skal jo have en grund, her besparelser [Læs: når du bliver fyret, og andre siger op, og der stadig ikke er plads til dig, så er det fordi dine kompetencer ikke er det dit tidligere arbejde søger]) inden for det første år, og du så prøver at jage dem med fagforeninger, så gør vi hinanden dårligere end godt er. Jeg er så ked af, at den danske lønmodtagers rygrads-reaktion er [sat på spidsen], at der da må være noget galt med systemet eller arbejdspladsen, når I ikke længere er kompatible (for det er i hvert fald ikke dig/mig). Lønmodtagere kan generelt sige op med en måneds varsel, og gør det når noget andet er mere spændende. Virksomhederne derimod, skal begrunde i øst og vest, og selv når de forklarer os årsagen, prøver vi at få dem ned med nakken, og lige suge det sidste af marven ud af deres skrøbelige knogler. Lad os holde os fra de amerikanske tilstande, hvor vi altid går til advokater/fagforeninger, og ser om vi dog ikke kan finde en fejl ved modparten, og så ellers gnave til benet knækker. Skulle det være tilfældet, at de har brug for at besidde samme stilling som du havde, men du ikke er den de søger til stillingen (nu har de set hvem du er og hvad du kan), så lad virksomheden finde den rette kandidat i stedet for at gå efter dem for selv at få lidt ud af det - Det virker som en egoistisk tilgang.

Jeg er klar over at mit indlæg nok vil skabe lidt røre i denne debat, så jeg håber vi kan holde fokus på indholdet og meningen med ovenstående skriv.

TLDR: Vi skal overholde gældende lovgivning, men lad være at suge marven ud af virksomheder på teknikailteter, ved at gå efter dem når der tydeligt ikke er et match mellem efterspurgte og udbudte kompetencer.

God dag

OMG !

Ja jeg vidste ikke lige hvor meget af dit indlæg jeg skulle citere, så jeg valgte det hele. Det drejer sig ikke om at gnave ben og suge marv ud, men om at behandle hinanden ordenligt, og jeg mener ikke som i dette tilfælde at det bør tage 11 måneder at finde ud af om den ansatte og firmaet er et match (hvor har du i grunden det fra at de ikke er det ? ) havde det været et seriøst sted, burde man have taget en snak om det for længe siden, i stedet for at fyre vedkommende når der viser sig en lejlighed til det.

Angående det at holde fokus på indholdet, det har du skam allerede spoleret ved at blande andre uvedkommende emner ind i debatten.

Tilmeldt 4. Jan 14
Indlæg ialt: 258
Fra  sjove-jokes.dk og sjove-vitser.dk Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

@Allan:

Fint at tage det hele med, så kan jeg i hvert fald ikke sige du tager noget af det ud af kontekst :-)

Vi kan kun gætte på hvorfor de ikke længere ønsker at have ham ansat (men det er nok kompetencer eller personlighed). Jeg antog, måske fejlagtigt, at trådstarter har en 'normal' personlighed, og antog derfor at det var et kompetence issue. Vi må antage, som i mange andre sammenhænge, at virksomheden bevæger sig som resten af samfundet også gør, hvilket betyder, at kompetencegappet kan have været der fra start af, eller er noget der er opstået løbende over de 11 måneder. Uanset hvad, så er ingen virksomhed interesseret i at fyre relevante ansatte (der tilstrækkeligt evner deres arbejde til rimelig løn), da det er dyrt af komme af med folk og dyrt at ansætte nye folk - Så det er noget de må have overvejet nøje. Vi kender intet til processen undervejs (samtaler mm.), så lad os lade den del ligge. Jeg håber og tror at de har forsøgt at få det til at fungere, qua ovenstående økonomiske konsekvenser ved at fyre/hyre.

Jeg synes, mit skriv var rimeligt og logisk konkluderende, men du, Allan, anfægter at jeg blander uvedkommende emner ind i debatten - Konkretiser gerne, så jeg kan se, hvor min logik, i dine øjne, fejler.

Fra Gråsten
Tilmeldt 24. Apr 13
Indlæg ialt: 240
Fra  XtraCom Skrevet kl. 00:14
Hvor mange stjerner giver du? :

granberg1:
Jeg synes, mit skriv var rimeligt og logisk konkluderende, men du, Allan, anfægter at jeg blander uvedkommende emner ind i debatten - Konkretiser gerne, så jeg kan se, hvor min logik, i dine øjne, fejler.

Det er præcis det du gør...du konkluderer. Du skriver om ting som vi ikke aner noget om, da det ikke bliver nævnt nogen steder. Du skriver endda selv "vi kender intet til processen undervejs (samtaler mm.) " og " vi kan kun gætte på hvorfor de ikke længere ønsker at have ham ansat (men det er nok kompetencer eller personlighed) "

Til trådstarter skriver du " MEN, når jeg læser dit og ALLE de andres indlæg i denne tråd, bliver jeg alligevel lidt harm og endnu en gang bekræftet i, hvorfor jeg er overbevist om at fagforeningerne (sammen med både Enhedslisten og flere fra SF) er ved at gøre Danmark mindre konkurrencedygtigt."

Er det relevant for det trådstarter efterlyser ?

Du fortsætter med at skrive til trådstarter "Fagforeningerne havde en tid, men den er ovre, og nu koster de langt flere arbejdspladser end de sikrer."

Jamen det er da flot, nu har vi vist endelig fået dig placeret på det politiske landkort, men synes du at det er relevant for trådstarter ?

"Når du bliver opsagt (og man skal jo have en grund, her besparelser [Læs: når du bliver fyret, og andre siger op, og der stadig ikke er plads til dig, så er det fordi dine kompetencer ikke er det dit tidligere arbejde søger])"

Hvordan ved du at kompetencerne ikke længere er til stede ? Synes du det er urimeligt at der skal være en grund til opsigelse ? Jeg kunne her tillade mig at være konkluderende og sige, at du sikkert er helt ligeglad med om der er en grund eller ej...bare ud med vedkommende, er det korrekt konkluderet ?

" Jeg er så ked af, at den danske lønmodtagers rygrads-reaktion er [sat på spidsen], at der da må være noget galt med systemet eller arbejdspladsen, når I ikke længere er kompatible (for det er i hvert fald ikke dig/mig)."

Her behøver du såmænd ikke at sætte det på spidsen, det er allerede gået op for os, at du slet ikke bryder dig om lønmodtagere (konkluderer jeg lige hurtigt)

"Lad os holde os fra de amerikanske tilstande, hvor vi altid går til advokater/fagforeninger, og ser om vi dog ikke kan finde en fejl ved modparten, og så ellers gnave til benet knækker. Skulle det være tilfældet, at de har brug for at besidde samme stilling som du havde, men du ikke er den de søger til stillingen (nu har de set hvem du er og hvad du kan), så lad virksomheden finde den rette kandidat i stedet for at gå efter dem for selv at få lidt ud af det - Det virker som en egoistisk tilgang."

Amerikanske tilstande er du godt i færd med at indføre (her konkluderer jeg : min revolver er større end din, derfor er det ud ! )

Egoistisk tankegang !  Hvor kom den i grunden fra ?

Opsummering :

Ja nu har jeg konkretiseret, og jeg mener at du både blander uvedkommende ting ind i debatten, samt konkluderer om ting du ikke aner noget om. Jeg synes desuden at din holdning virker skræmmende, og meget lidt fremmende på at folk kan skrive indlæg og spørge om ting de gerne vil have belyst, uden at blive gjort til grin og skamme.

Nu må vi se hvad der sker, det er jo svært at hamle op med dig, når du har fået 5 stjerner, og jeg selv kun har fået en enkelt, men sådan er livet jo nogen gange.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 00:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fagforeningen henviser formentlig til funktionærlovens §2B som meget klart siger, at man skal være ansat i mere end et år (og være over 30 år), for at kunne kræve godtgørelse for usaglig opsigelse. Hvis ikke der findes regler, som beskytter en funktionær bedre f.eks. i form af en overenskomst, er det funtkionærloven, som gælder.

Dbh.
Anette

Tilmeldt 4. Jan 14
Indlæg ialt: 258
Fra  sjove-jokes.dk og sjove-vitser.dk Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for opsummeringen Allan.

Relevansen, du nævner, kommer i form af mit behov for at få Tim (trådstarter) til at se ind ad, og vurdere om det virkelig er således han ønsker at fortsætte dialogen med sin tidligere arbejdsgiver. Min forlængede uddybning mht fagforeningerne var for at stille kritisk ind på den måde vi gør vores arbejdsgivere svagere på (derfor ultimativt også arbejdstagerne), og for at få Tim til at overveje sin retning ifbm denne sag -> Altså relevant for målet med mit skriv.

Du konkluderer herefter en del vrøvl som jeg ikke vil bruge yderligere tid på at forklare, for du læser biblen med fandens øjne, og det kan kun blive tidsspilde for os begge, og resten der følger denne debat (men vil opfordre til at læse mit initielle skriv igen - For det er fint og logisk sat op der).

Lad os lukke vores uenighed med en enighed om denne uenighed, og altså give Tim plads i hans egen tråd, og se om der er andre der kan komme på banen med gode ideer til, hvordan Tim skal gribe hele denne situation ad (gå ad rettens vej eller komme videre).

God dag - Tråden er din igen Tim (tak for lån) :-)

Ps. Det gennemsnitslige menneskes uddeling af ligegyldige Amino-stjerner kan jeg dog ikke være mere ligeglad med, så det er for mig debatten ligegyldigt!

Fra København K
Tilmeldt 23. Nov 12
Indlæg ialt: 522
Fra  Bella Borsa Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Anette Sand /Regnskabsskolen:

Fagforeningen henviser formentlig til funktionærlovens §2B som meget klart siger, at man skal være ansat i mere end et år (og være over 30 år), for at kunne kræve godtgørelse for usaglig opsigelse. Hvis ikke der findes regler, som beskytter en funktionær bedre f.eks. i form af en overenskomst, er det funtkionærloven, som gælder.

Dbh.
Anette

Men i dette tilfælde er det vel heller ikke grundet usaglig opsigelse, at han er utilfreds. Men fordi der efter fyring opslåes en stilling, der passer på den stilling, som han er blevet opsagt i - pga besparelser. Hvilke besparelser kan der være i forhold til en person, som har været i stillingen i 11 måneder, hvis man så ansætter en ny i, hvad der kan formodes at være, den samme stilling?

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :

MSkovmose:
Men i dette tilfælde er det vel heller ikke grundet usaglig opsigelse, at han er utilfreds. Men fordi der efter fyring opslåes en stilling, der passer på den stilling, som han er blevet opsagt i - pga besparelser. Hvilke besparelser kan der være i forhold til en person, som har været i stillingen i 11 måneder, hvis man så ansætter en ny i, hvad der kan formodes at være, den samme stilling?

Hvis du opsiger en medarbejder, med begrundelse i besparelser og så umiddelbart efter ansætter en anden, i en tilsvarende stilling, så er det usaglig opsigelse.

/Brian

Fra Gråsten
Tilmeldt 24. Apr 13
Indlæg ialt: 240
Fra  XtraCom Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :

granberg1:

Tak for opsummeringen Allan.

Relevansen, du nævner, kommer i form af mit behov for at få Tim (trådstarter) til at se ind ad, og vurdere om det virkelig er således han ønsker at fortsætte dialogen med sin tidligere arbejdsgiver. Min forlængede uddybning mht fagforeningerne var for at stille kritisk ind på den måde vi gør vores arbejdsgivere svagere på (derfor ultimativt også arbejdstagerne), og for at få Tim til at overveje sin retning ifbm denne sag -> Altså relevant for målet med mit skriv.

Du konkluderer herefter en del vrøvl som jeg ikke vil bruge yderligere tid på at forklare, for du læser biblen med fandens øjne, og det kan kun blive tidsspilde for os begge, og resten der følger denne debat (men vil opfordre til at læse mit initielle skriv igen - For det er fint og logisk sat op der).

Lad os lukke vores uenighed med en enighed om denne uenighed, og altså give Tim plads i hans egen tråd, og se om der er andre der kan komme på banen med gode ideer til, hvordan Tim skal gribe hele denne situation ad (gå ad rettens vej eller komme videre).

God dag - Tråden er din igen Tim (tak for lån) :-)

Ps. Det gennemsnitslige menneskes uddeling af ligegyldige Amino-stjerner kan jeg dog ikke være mere ligeglad med, så det er for mig debatten ligegyldigt!

For en gangs skyld vil jeg give dig ret, det er tidsspilde for os begge det her. Tilsyneladende kan du godt lide at strø om dig med fine ord og floskler....og veltalenhed, er der altid nogen der falder for. Desværre mener jeg at du er total ignorant, og skøjter hen over det hele, på et eller andet uopnåeligt plan, med det formål at DU bliver hørt. For at give dig lidt bedre plads, vil jeg forlade denne tråd.

Tak herfra.

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)