Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor meget skal jeg betale i skat af mit overskud ?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 1202
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et lille overskud i min enkeltmandsvirksomhed som jeg har indberettet, og som jeg skal betale skat af. Jeg skylder så også en lille smule til skat fra mit hovederhverv, som så selvfølgelig er lagt sammen med den skat jeg skylder fra mit overskud i firmaet - lad os sige samlet 10.000 kr fra firma + hovederhverv.

Jeg prøver nu at finde ud af hvor stor en del af de 10.000 kr som jeg skylder i skat, som jeg skal lade mit firma betale, og hvor stor en del jeg skal lade min privatøkonomi betale. Kigger jeg min opgørelse hos SKAT igennem, kan jeg ikke rigtig se hvor meget jeg skylder i skat specifikt for mit firma. Mit eget gæt er at jeg skal tage 38% af mit overskud i firmaet, og så lade firmaet betale det beløb - men er det bare så enkelt og lige til, eller er der noget jeg har overset ?

- kim -

www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Da dit hovederhverv vel bruger dit fradrag - så firma indtægt kommer på toppen af den anden indtægt så er det ca 43-43% ialt (am bidrag og skat) som du betaler af dit overskud

Hvorfor roder du egentlig med at lade dit firma betale det - eller et andet beløb. Det er jo personlig skat og du kan da hæve lige det du vil, de 44% eller et andet beløb på firmakontoen - det er og bliver en privat hævning, og der er i mine øjne ikke det store behov for at bogføre personlig skat i en enkeltmands, da det jo ikke skal være på udgiftssiden men bare er en privat hævning, som du kun har 100% ved at kende din kommuneskatteprocent med mere

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 1202
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 19:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil gerne have firma og privatøkonomi opdelt, selvom jeg godt ved de lapper over hinanden på visse punkter, nu da det er en enkeltmandsvirksomhed. Men hvis jeg lader min privat økonomi betale alle de 10.000 kr, så har jeg ikke til resten af måneden mht mad, husleje osv. Lader jeg firmaet betale de 10.000 kr, så går den konto i minus. Så derfor forsøger jeg at finde en rimelig løsning, ved at lade firmakontoen betale den del i skat, som firmaet nu en gang skylder. 

Når det så kommer til bogføring at det beløb som jeg vælger at hæve, ville du så vælge "hævet privat" ud fra disse muligheder jeg har i Dinero - se link

www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Betaling af B skat går på konto 60180 (jeg bruger kassekladde til den slags men får sikker slag over fingrene for Dinero kan bedre li finansbilag) og det er helt ok, det giver helt det samme hvis du brugte privat hævning 60140 - begge er i status egenkapital - men det er jo klart at B skat siger dig mere. Stadigt er dit problem at det beløb jo så ikke er 100% korrekt - men pyt med det - du kan roligt bare bruge betaling af b skat

Der var bare intet i vejen for, at du hævede 5.000 kr or whatever - det du mener er firma skat ca 44% af skattemæssigt resultat - som privat hævet mod firma bank og overførte dem til dig selv til din egen bank - Du betaler jo næppe 5000 fra firma konto og 5000 fra privat konto til skat - så du skal jo i alle fald ha dem over på din private konto først - da du ikke vil ha skat som modkonto til betaling af B skat - men din egen private konto - Det er så også helt ok som jeg ser det

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12287
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ingen der slår dig over fingrene John :-)
Men man kan nu bare bruge vores skabeloner til at bogføre sin Skat og derfor slippe for kassekladde, se mere her:
https://dinero.dk/support/b-skat/

De bedste hilsner

Martin

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

jamen klart skabelonerne er fine - og jeg var skam også via finansbilag. Når jeg synes de kan være lidt vanskeligere så skyldes det, at man ikke ser hvilket kontonummer den tager  som når trådstarter her spørger - hvilket alternativ - B-skatte betaling eller privat hævning han skal ta. Ved øvrige bilag ser man helt enkelt ikke hvor den lægger sig i kontoplanen -ser ikke konto nummer (hvorfor egentlig ikke) og JA det er tosse ligemeget hvis man er sikkert på alternativet er korrekt valgt - men ellers er det en kæmpefordel at se hvor den lægger sig (er det drift eller status)

Trådstarters problem er så også, hvad I ikke kan tage hensyn til i sagens natur - at han, som så mange andre IKKE kender sin skat i personlig virksomhed.

Skabelonen siger, at man tager det som står som B skat i skats opgørelse - MEN hvis man har anden indtægt (som mange inkl. trådstarter har) så betales B skat faktisk først via mistet fradrag fra den anden indtægt - så her kunne B skat måske i opgørelse stå som 2000 kr - MEN den virkelige B skat kunne være 22.000 kr - de 20.000 var bare betalt via mistet fradrag for løn indkomsten

Det kan gi nogen et falsk indtryk at - hvad er skatten - for det er ikke - og så er det måske lidt fjollet at ha de på konto B-skat og ikke bare privat hævet. 

Som skabelonen siger:

B-Skatterater er kun relevant for dig, der har enkeltmandsvirksomhed. Hvor meget du skal betale i B-skat, udregnes ud fra hvor meget du forventer at tjene i løbet af året. Dette opgiver du på din udvidede selvangivelse. Din B-skat betales efterfølgende i 10 rater, som fordeler sig over kalenderåret. Du modtager 10 indbetalingskort fra SKAT når du har udfyldt din selvangivelse.

Det kunne få nogen til at tro at de 10 indbetalingskort er deres B skat - men det er det slet ikke - det er den skat af virksomhedens resultat, som skat ikke allerede HAR fået betalt via mandens arbejde.

Når fred med det, for det har ikke betydning jo, - bare det bliver bogført - og skabelonen gør det korrekt-  blot er B-skat på dinero kontoen så ikke lig skat af virksomheden hvis man tror det er de 10 girokort  men skabelonen laver helt korrekt bogføring og er sikreste for folk der ikke vil kende drift og status - enig

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12287
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :
God ide at vise hvilke konti vi bruger, den bringer jeg videre. Vi kommer med små 20 skabeloner over de næste uger, der gør at folk kan næsten alt, uden at skulle i kassekladden :-) De bedste hilsner Martin
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Thorborg:
God ide at vise hvilke konti vi bruger, den bringer jeg videre
kunne jeg se det ville også jeg bruge øvrige bilag - men når min "skæbne" ligger i hænderne på at vi mener det samme med det samme forslag - så er det jeg suser til noget gammelkendt der viser mig hvilke konti

Et andet forslag er fra summa - en SIMULER funktion som ved alle bogføringer vil gøre det så let at undgå fejl. Tryk simuler - og så viser programmet hvilke konti der får hvilke beløb - og er man glad - kan man trykke bogfør (og man kan naturligvis springe simulering over)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)