Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forslag til ny 'nødhjælpsorganisation'?

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Mar 15
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvad synes I om dette? 8306.Ny Microsoft Word Document (2).docx

Formål

Give mennesker fra fattige områder, der har lyst til at starte egen virksomhed, midlerne til dette ved donationer fra en hjemmeside. Ideen er at når man ser en fremgang ofte vil man være mere tilbøjelig til at give donationer. Når man får en opdatering fra den man donerer til får man et mere personligt forhold og man kan se fremgang.

Hvordan?

Dette vil kræve at jeg rejser til et fattigt land, eller skaber en kontakt i et sådant land, for at opspore mennesker som har potentiale og lyst til at gør dette.

Målet er at have en kontakt i et u-land som kan give ugentlige tilbagemeldinger til mig, så jeg kan fortælle de som donerer penge til personerne, hvordan det går med den enkelte person som de har doneret penge til.

Kontakten i landet skal også have en tæt kontakt med personen som der kan doneres penge til. Ugentligt feedback er et must. Det skal bruges til at personen kan lave en ’ønskeliste’ over ting han mangler til at drive sin ’virksomhed’. Eksempelvis – landbrug – ko, ged, skovl, viden, uddannelse? Dette gøres så pengene bliver brugt mest hensigtsmæssigt.

 

Ønsket skal således ind på hans profil hvor der bliver sat en pris på en eventuel ko, folk med penge kan så donere helt ned til én krone så den kommende landmand kan få råd til en ko. Det skal også være muligt at ’buyout’ altså købe resten af koen.

Hvordan fordeles pengene?

Der ønskes en liste der fortæller præcist hvad de penge som man donerer bliver brugt til, som eksempelvis Cancer.dk[1]. Se også afsnittet ’Støt foreningen’

Eksempel Hr. X

Der bliver skabt kontakt til en ’tovholder’ i et fattigt land. Tovholderen opsøger folk i fattige områder og fortæller om projektet. Hr. X vil gerne være med.

Uge 1:

Vi møder Hr. X. som kommer fra et fattigt land. Hr. X. vil gerne drive landbrug og klare sig selv, uden at være afhængig af andre, når han kan klare sig selv vil han også gerne hjælpe andre der har det svært. Han ved bare ikke hvordan man driver et landbrug og har heller ikke økonomi til dette.

Tovholderen får følgende oplysninger fra Hr. X.

Navn: Hr. X

Alder: 36

Familie: Kone og tre børn

Område/by: Senegal

Ønsket beskæftigelse: Landbrug – Dyr – Geder

Antal dyr: 5

Uddannelse: Nej

Målsætning: Vil gerne kunne klare sig selv ved salg af mælk og afgrøder, og i fremtiden hjælpe andre / ansætte andre.

Mangler før start:            Uddannelse/viden

                                Penge til transport

Aktuel beskæftigelse: Ingen

Transportmiddel til uddannelsessted: Bus (5 kr. pr. dag)

Herefter vil der blive taget et billede af ham, og hans profil er klar til oprettelse.

 

På hans profil vil der stå ovenstående oplysninger. Han vil være i kategori ’Landbrug – Dyr – Geder’ og det man kan donerer penge til er udelukkende til at han kan få noget uddannelse i hvordan man skal passe og pleje geder således at tjene nok penge til at han og hans familie kan overleve. Prisen for dette er (fiktivt) 500 kr.

Uge 2:

Generøse sjæle fra hele verden har set Hr. Xs profil og doneret nok penge til at han kan få råd til uddannelsen.

Medarbejderen i Danmark kontakter tovholderen og fortæller at der er doneret nok penge til at Hr. X kan påbegynde uddannelse.

Tovholderen arrangere straks med uddannelses stedet at Hr. X skal begynde, og betaler uddannelsesstedet med de donerede penge, som sendes fra Danmark til tovholderen.

Tovholderen taler med Hr. X og Hr. X fortæller følgende:

Jeg er så glad for jeres bidrag til mit liv og fremtid. Tak. Jeg lover at jeg vil være jeres penge værd.

Tovholderen vender tilbage til medarbejderen i Danmark og fortæller hvad Hr. X har sagt, således at dette kan blive skrevet på hans profil. Så de som har doneret penge kan følge med i hvor langt Hr. X er. Aktuel beskæftigelse: Ingen i Hr. Xs profil vil nu blive ændret til Aktuel beskæftigelse: Under uddannelse (start d. 29 July 2014).

Det vil nu være muligt at donerer penge til hans transport til og fra uddannelsesstedet.

Uge 3:

Hr. X er stadig under uddannelse. Tovholderen kontakter Hr. X og får en situationsrapport.

Tovholderen taler med Hr. X og Hr. X fortæller følgende:

Det går godt på uddannelsen, jeg lærer alt omkring hvordan jeg malker geder og hvilket foder de skal have.

Tovholderen vender tilbage til medarbejderen i Danmark og fortæller hvad Hr. X har sagt, således at dette kan blive skrevet på hans profil. Så de som har doneret penge kan følge med i hvor langt Hr. X er.

Det vil stadig kun være muligt at donerer penge til transport, eller donerer penge via ’I believe!’.

Uge 4:

Hr. X er næsten færdig på uddannelsen og han klare sig godt erfarer tovholderen. Der bliver givet grønt lys til at han kan klare at passe geder.

Nu bliver der åbnet for ugentlige donationer til følgende: (fiktive beløb)

                Opstaldning til 5 geder   200 kr.

Forplejning                            5 kr.

                Vedligehold                        5 kr.

                Dyrlæge                               15 kr.

                Redskaber                          5 kr.

Opstaldning dækker over et sted hvor dyrene kan hvile og opholde sig.

Forplejning dækker over mad og vand til dyrene, så meget som der er nødvendigt for at have et sund og rask dyr.

Vedligehold dækker over vedligeholdelse af opstaldning mm.

Dyrlæge dækker over vacciner og eventuel medicin til dyrene hvis de bliver syge, skal føde eller andet.

Redskaber dækker over flasker, værktøj mm. Som bruges til at sælge en varer. Eksempelvis mælk skal sælges i glas eller dåse.

Tovholder og Hr. X taler sammen og skriver en situationsrapport:

Det går fantastisk. Jeg glæder mig til at komme i gang med at bygge ’stalden’ til mine geder. Tak for jeres donationer fra min familie og jeg.

Uge 5:

Alle donationerne er blevet betalt og tovholderen og Hr. X har købt de fornødne redskaber til at bygge ’stalden’. Donationerne til forplejning, vedligehold og dyrlæge er blevet gemt til når de bliver nødvendige.

Aktuel beskæftigelse: Under uddannelse (start d. 29 July 2014).  i Hr. Xs profil vil nu blive ændret til Aktuel beskæftigelse: Landbrug – Dyr - Geder

 

Tovholder og Hr. X taler sammen og skriver en situationsrapport:

Byggeriet går fantastisk! Jeg er allerede klar til at få min første ged i denne uge.

Tovholder og Hr. X vurderer sammen at han er klar til sin første ged i løbet af ugen.

Nu ser donationerne således ud:

                1 / 5 Ged(er)                      80 kr. / 400 kr.

Forplejning                            5 kr.

                Vedligehold                        5 kr.

                Dyrlæge                               15 kr.

                Redskaber                          5 kr.

Uge 6:

Alle donationerne er blevet betalt i løbet af ugen og Hr. X har fået sine geder.

Tovholder og Hr. X taler sammen og skriver en situationsrapport:

Det går rigtig godt med mine geder. Jeg glæder mig til at sælge min første flaske mælk.

 

Uge 7:

Donationer ser således ud:

Forplejning                            5 kr.

                Vedligehold                        5 kr.

                Dyrlæge                               15 kr.

                Redskaber                          5 kr.      

Tovholder og Hr. X taler sammen og skriver en situationsrapport:

Jeg sælger rigtig meget mælk - det går forrygende. I sidste uge tjente jeg 5 kr. Min familie og jeg har for første gang i lang tid alle fået mad her til aften. Tak!

Uge 8:

Donationer ser således ud:

Forplejning                            5 kr.

                Vedligehold                        5 kr.

                Dyrlæge                               15 kr.

                Redskaber                          5 kr.

Tovholder og Hr. X taler sammen og skriver en situationsrapport:

Jeg har solgt masser af mælk, jeg har tjent 10 kr. i denne uge.

Uge 9:

Donationer ser således ud:

Forplejning                            5 kr.

                Vedligehold                        5 kr.

                Dyrlæge                               15 kr.

                Redskaber                          5 kr.

Tovholder og Hr. X taler sammen og skriver en situationsrapport:

Jeg har tjent så mange penge, at jeg nu har råd til at få en hjælper. Han hedder Hr. Carlsen han får løn for at hjælpe mig.

Løbende vil et overblik over donationer til Hr. X blive opdateret.

Ved hver donation trækkes 7 % i administrations gebyr.

 

 

Donér til foreningen

Udover at finde en person at donerer penge til kan man også donerer penge til organisationen. Administrationsudgifterne vil blive brugt til promovering, IT og personaleforvaltning.

I believe!

 

Med ’I believe!’ programmet kan man donere alle de penge man vil til en person, hvis man tror på personen. Det går ud på, at man kan donerer eksempelvis 5000 kr. til en person. Personen vil gerne have høns. Men har ingen viden omkring dette. Først skal han uddannes i hvordan man passer høns. Dette bliver betalt med en del af dine 5000 kr. Dernæst skal han have noget værktøj, dette bliver betalt med nogle af dine 5000 kr. Dernæst skal han anskaffe sig nogle høns, de bliver betalt med nogle af dine 5000 kr. Uheldigvis går manden hen og bliver syg og dør af sin sygdom. De penge som ikke er brugt vil således blive overført til foreningen hvorfra de vil brugt som administrationsudgifterne.

Forside på evt website

 

 

Vælg hvilket land du ønsker at finde en person du kan støtte.

                Når der trykkes på et land, vil der blive zoomet ind, og man kan så vælge område, dernæst by, dernæst vil der komme en liste af personer som man kan støtte.

Støt foreningen

 

Støt foreningen

Når du støtter foreningen støtter du samtidig alle personerne som du kan donerer penge til ved at hjælpe med at vi kan nå ud til flere mennesker og derved få flere donationer.

 

Pengene du donerer til foreningen går til administrationsudgifter det er bla.

Nye projekter såsom:

Reklamer – promovering af siden for at skaffe flere medlemmer.

Vedligeholdelse / betaling af hjemmeside – Hjemmesiden har været dyr, og er stadig dyr at vedligeholde, da hjemmesiden er hjertet af dette projekt er dette vigtigt at få vedligeholdt.

Apps til iPhone og Android – For at nå ud til endnu flere vil vi gerne udvikle en app der gør siden mere tilgængelig og gøre det nemmere at donerer penge.

Personaleforvaltning – De som arbejder i dette projekt bruger meget tid på det, hvorfor der er behov for at udbetale lidt for at det kan løbe rundt.

God ide eller dårlig ide?

  • God ide! (0%)
  • Dårlig ide (100%)
  • Totalt antal stemmer: 2
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)