Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansat, Honorarlønnet eller enkeltmands/IVS

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 1. Nov 12
Indlæg ialt: 2
Fra  Marcus Victor Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Emnet her har sikkert været oppe før. Har set i flere tråde efter uden held og håber derfor på et råd eller et par henvisninger hvor jeg kan søge svar.

Jeg er studerende og arbejder samtidig som konsulent for flere virksomheder ved siden af. I øjeblikket er jeg i et deltids ansættelsesforhold flere af stederne og holder mine timer nede, af frygt for SU sanktioner, hvilket ikke er holdbart. Mit spørgsmål er hvad der bedst kan betale sig for mig at vælge lige nu. Er det;

1. At spare administrationen og bare få timerne udbetalt fra virksomheden - og så fravælge SU, når indtægter overstiger SU grænsen. (Jeg går ud fra at jeg automatisk beskattes via B-skat og ikke A-skat som går til SU - og at dette så skiftes rundt, så A-skat er fra arbejdet)

2. At sende fakturaer som freelancer med aftalte honorarer til virksomhederne uden at være virksomheds- eller momsregistreret. Er der nogen skattemæssige fordele at udnytte her? 

3. At stifte en enkeltmandsvirksomhed eller iværksætterselskab for så at blive momsregistreret, når mine årsindtægter passerer 50-80.000 (Hvis dette er 'lovligt')


Som tilløbsspørgsmål er jeg nysgerrig på hvad der sker når min årsindtægt ved siden af SU overstiger ca. 70.000. Er det her man bør benytte virksomhedsordningen og så holde en de af sit overskud i virksomheden?


Lidt simpelt kan man sige at jeg søger den letteste administrative løsning, med de største fordele. Og som ansat sparer jeg lige nu både administration og revision og påfører bare det antal timer jeg arbejder og vælger dato for udbetaling uden at tænke på B-skatterater osv da virksomhederne opgive dette. 

Venlig hilsen
Marcus

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

1 og 2 giver ens resultat - i begge fald skal arbejdsgiver indberette og det påvirker SU

Overvej VSO  men regn med at du behøver revisor på for at bruge det korrekt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/virksomhedsskatte-ordningen-kort.html OM det er lovligt med 2 - det er det sikkert - dog ikke for arbejdsgiveren hvis du faktisk udfører lønmodtager arbejde

3 Muligt ja .Du SKAL momsregistrere når det står dig klart, at din OMSÆTNING vil overstige 50.000 kr hvis du udføre arbejdet som selvstændig virksomhed. Der er forskel på selvstændig og freelance honorar - Hvis du gør det kan du som nævnt bruge VSO i enkeltmands eller drive det i selskabsform dog med noget større besvær/omkostninger - se forskelle personlig virk og selskab her f.eks. http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 1. Nov 12
Indlæg ialt: 2
Fra  Marcus Victor Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for dit hurtige svar. Vil læse dine bloglinks igennem.

Hilsener

Marcus

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)