Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansat, Honorarlønnet eller enkeltmands/IVS

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 1. Nov 12
Indlæg ialt: 2
Fra  Marcus Victor Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Emnet her har sikkert været oppe før. Har set i flere tråde efter uden held og håber derfor på et råd eller et par henvisninger hvor jeg kan søge svar.

Jeg er studerende og arbejder samtidig som konsulent for flere virksomheder ved siden af. I øjeblikket er jeg i et deltids ansættelsesforhold flere af stederne og holder mine timer nede, af frygt for SU sanktioner, hvilket ikke er holdbart. Mit spørgsmål er hvad der bedst kan betale sig for mig at vælge lige nu. Er det;

1. At spare administrationen og bare få timerne udbetalt fra virksomheden - og så fravælge SU, når indtægter overstiger SU grænsen. (Jeg går ud fra at jeg automatisk beskattes via B-skat og ikke A-skat som går til SU - og at dette så skiftes rundt, så A-skat er fra arbejdet)

2. At sende fakturaer som freelancer med aftalte honorarer til virksomhederne uden at være virksomheds- eller momsregistreret. Er der nogen skattemæssige fordele at udnytte her? 

3. At stifte en enkeltmandsvirksomhed eller iværksætterselskab for så at blive momsregistreret, når mine årsindtægter passerer 50-80.000 (Hvis dette er 'lovligt')


Som tilløbsspørgsmål er jeg nysgerrig på hvad der sker når min årsindtægt ved siden af SU overstiger ca. 70.000. Er det her man bør benytte virksomhedsordningen og så holde en de af sit overskud i virksomheden?


Lidt simpelt kan man sige at jeg søger den letteste administrative løsning, med de største fordele. Og som ansat sparer jeg lige nu både administration og revision og påfører bare det antal timer jeg arbejder og vælger dato for udbetaling uden at tænke på B-skatterater osv da virksomhederne opgive dette. 

Venlig hilsen
Marcus

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446