Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til regnskab / Dinero

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra København NV
Tilmeldt 26. Oct 13
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej venner,

Jeg er en frisk iværksætter med et IvS selskab, der lige har et par regnskabsmæssige udfordringer, som jeg håber I vil hjælpe mig med. Jeg arbejder i Dinero, og har haft erhvervsøkonomi på A-niveau for snart 10 år siden, så jeg er ok rusten på bogføringsfronten.

Først og fremmest:
1. Vi har en egenkapital på 8000 kr. Hvordan posteres disse i Dinero? Regnskab -> Kassekladde -> Kontonr: (60000) - Anpartskapital? Og så modkontoen er (55000) - Bankkonti?


2. Min partner i virksomheden arbejder som ekstern konsulent, hvor jeg har sendt min første faktura afsted. Når denne bliver registret som 'betalt', så går jeg udfra, at den er blevet bogført i (1000) Salg af varer/ydelser, og så på kontien 'bank' (når jeg registrere den som betalt)?


3. Vi er med i et projekt, hvor vi køber anparter i et andet ApS selskab. Vi får her et vis antal %'er, som vi afbetaler månedsvis (dvs. Jeg overfører penge til dem månedsvis). Hvordan skal dette gøres?  Jeg ved blot, at købet skal bogføres på (51500) værdipapirer og kapitalandele, og så har vi en konti med nogle 'Skyldige omkostninger', som bliver mindre og mindre for hver måned. Vi får et ejerbrev fra dem, og så laver jeg bare almindelig bankoverførsler til dem hver måned? (En revisor fortalte mig, at vi ikke skal sende en faktura, da der ikke skal betales moms ved køb af selskaber).


4. Jeg skal udbetale løn en gang i måneden, og er derfor blevet sat op med Dan Løn. Spørgsmålet er blot hvordan det system arbejder sammen med Dinero og vores regnskab? Dvs. Hvordan jeg skal postere disse mv.

Ps. Har ikke råd til en revisor, så håber en kan give mig et 'enkelt' fyldestgørende svar :)

De bedste hilsner,
Rasmus

Fra København
Tilmeldt 8. Sep 14
Indlæg ialt: 93
Skrevet kl. 16:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rasmus. 

Jeg skal forsøge at besvare dine spørgsmål efter bedste evne, så du forhåbentlig kan blive klogere :-) 

1) Det er de korrekte konti, som du bogfører det på, når du har et IvS. Jeg ville dog i stedet for i kassekladden, bogføre det på 'Øvrige bilag', det er lidt mere sikkert, hvis man ikke er meget regnskabskyndig. Bogføringen foretager du således: Øvrige bilag -> Opret bilag -> Finansbilag (Manuel postering) -> Konto 55000: Bank -> Modkonto 60000: Anpartskapital -> Beløbet sætter du i plus.

2) Det er mere eller mindre korrekt. Når du godkender din faktura, bogføres den på konto 1000: Salg af varer/ydelser m/moms og modposteringen er på konto 53000: Debitorer, ubetalte fakturaer. Når du så modtager og registrerer betalingen på fakturaen, så tager Dinero beløbet ud af konto 53000 og flytter det over på konto 55000 bank. Dvs. at pengene går ind på din bank.

3) Jeg er ikke helt sikker på hvordan disse køb skal indregnes i dit regnskab. Umiddelbart ville jeg tro, at det ikke skal indregnes som en omkostning, og derfor blot posteres med betaling fra banken. Altså konto 55000: Bank -> Modkonto 51500: Værdipapirer -> Beløb i minus. Men her må nogle andre lige komme med lidt input, så vi er på den helt sikre side. 

4) Dinero har integration med Danløn, så den vil jeg anbefale at du benytter dig af, da det er relativt simpelt. Jeg tror de bedste råd til import af Danløn fil gives gennem denne guide

Jeg håber du blev klogere af mine svar. 

Du må have en god dag :-) 

De bedste hilsner

Theis

Fra København NV
Tilmeldt 26. Oct 13
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Theis,

Jeg siger tusind tak for din hjælp! Det er yderst brugbart.

Håber der kommer en anden ekspert på banen iforhold til spørgsmål 3.

God aften til dig!

De bedste hilsner,

Rasmus

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)